GSXR 750 som inte startar

Java

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
R1, Ktm 450
En polares hoj vägrar starta. Cykeln är en GSXR 750 av 98 årsmod.
Cykeln startar inte, sprutar man i startgas så går den på gasen inte mer.
Är helt klart så att den inte får soppa, man hör dock hur pumpen drar igång.
Någon som råkat ut för nått liknande, är det insprutningen som det är fel på?
Tacksam för lite vägledning.
 

Java

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
R1, Ktm 450
foobar skrev:
Är det bensin i tanken då? :hihi

Bensin finns så det räcker och blir över. Handlar om att den inte kommer in till cylindrarna. Om det är soppa pumpen eller insprutningen vet jag inte. Men pumpen låter dock normalt allafall.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har ni haft vatten i bensinen? Spridarna kan ha rostat/oxiderat fast i stängt läge. Sitter alla sensorer på plats? Har för mig det är ett helt batteri med givare till högre å vänster å över å under.
 

Java

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
R1, Ktm 450
andersbrink skrev:
Har ni haft vatten i bensinen? Spridarna kan ha rostat/oxiderat fast i stängt läge. Sitter alla sensorer på plats? Har för mig det är ett helt batteri med givare till högre å vänster å över å under.

Mest troligt att det inte varit vatten i bensinen då cykeln hela tiden gått kanon bra inte ryckigt eller ojämnt. Men är övertygad om att det är nått med insprutingen. Alla sensorer sitter på plats. Kan vara att spridarna sitter igen.
Hur ser man över detta? Har inte så bra koll på insprutning.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag har fått detta fel på min 98'a. Den gick som en klocka på Bikeweek och när jag skulle ut i ett heat vägrade den starta. Det visade sig vara en slang som hoppat av bensinpumpen inne i tanken pga svag slangklämma.
Åtgärd: Köp en liten slangklämma. Ta av tanken helt, vänd uppochned på den (bra om man är två som meckar och kan hålla alla slangar. Tanken måste inte vara helt tom) Skruva upp alla 8mm-skruvar och ta ur pumpen och fixa slangen som hoppat av. Det räcker inte att använda befintlig slangklämma för då kommer slangen att hoppa av igen så småningom

(vad skönt det känns att kunna hjälpa någon med ett konkret svar och lösning på ett lurigt problem)
 
Last edited:

Makke

Kabelspikare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Kawa zx6-r -01 , en liten kinamini,
Har haft detta fel jag åxå...
Är nästan 100 på att ditt fel är den lilla slangen inuti tanken. :tummenupp


K-Man skrev:
Jag har fått detta fel på min 98'a. Den gick som en klocka på Bikeweek och när jag skulle ut i ett heat vägrade den starta. Det visade sig vara en slang som hoppat av bensinpumpen inne i tanken pga svag slangklämma.
Åtgärd: Köp en liten slangklämma. Ta av tanken helt, vänd uppochned på den (bra om man är två som meckar och kan hålla alla slangar. Tanken måste inte vara helt tom) Skruva upp alla 8mm-skruvar och ta ur pumpen och fixa slangen som hoppat av. Det räcker inte att använda befintlig slangklämma för då kommer slangen att hoppa av igen så småningom
 

Java

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
R1, Ktm 450
K-Man skrev:
Jag har fått detta fel på min 98'a. Den gick som en klocka på Bikeweek och när jag skulle ut i ett heat vägrade den starta. Det visade sig vara en slang som hoppat av bensinpumpen inne i tanken pga svag slangklämma.
Åtgärd: Köp en liten slangklämma. Ta av tanken helt, vänd uppochned på den (bra om man är två som meckar och kan hålla alla slangar. Tanken måste inte vara helt tom) Skruva upp alla 8mm-skruvar och ta ur pumpen och fixa slangen som hoppat av. Det räcker inte att använda befintlig slangklämma för då kommer slangen att hoppa av igen så småningom

(vad skönt det känns att kunna hjälpa någon med ett konkret svar och lösning på ett lurigt problem)

Tack för tipset, ska plocka isär och kika om det kan vara detta som spökar.
Vore skönt om det vore så enkelt, skulle dock aldrig kommit på att något sådant kunde ha skett. :Bugar
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jag hade turen att vara på en MC-träff proppad med kunniga människor som kom fram till att det var alldeles för lågt tryck i tryckröret till spridarna. Skruvade av skruven i änden och det smårann bara och då kom de fram till att det hade med pumpen att göra. Återkom när du kollat. Vore kul att veta om det var det som var felet.
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
K-Man skrev:
Jag hade turen att vara på en MC-träff proppad med kunniga människor som kom fram till att det var alldeles för lågt tryck i tryckröret till spridarna. Skruvade av skruven i änden och det smårann bara och då kom de fram till att det hade med pumpen att göra. Återkom när du kollat. Vore kul att veta om det var det som var felet.

Antecknar och kommer ihåg... Jag har likadan maskin,men inget fel... Kanske något att åtgärda i vinter...
 

ström 1

Vet du va du har Hedlund ..taskig timing
Gick med
4 Jan 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
KTM 660
Java skrev:
En polares hoj vägrar starta. Cykeln är en GSXR 750 av 98 årsmod.
Cykeln startar inte, sprutar man i startgas så går den på gasen inte mer.
Är helt klart så att den inte får soppa, man hör dock hur pumpen drar igång.
Någon som råkat ut för nått liknande, är det insprutningen som det är fel på?
Tacksam för lite vägledning.
tja titta om det finnes nogot filter kanske massa skit ? eller vacum styrd bränslekran :) slang hoppat
 

Java

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
R1, Ktm 450
K-Man skrev:
Jag hade turen att vara på en MC-träff proppad med kunniga människor som kom fram till att det var alldeles för lågt tryck i tryckröret till spridarna. Skruvade av skruven i änden och det smårann bara och då kom de fram till att det hade med pumpen att göra. Återkom när du kollat. Vore kul att veta om det var det som var felet.

Tack K-Man! :Bugar
Du hade rätt, det var mycket riktigt slangen på bensin pumpen som hade lossnat. Gick på 10 min att fixa det och cykeln startade och gick åter igen som en klocka. Polarn var till Suzuki handlaren här och vart pålurad en burk rengörning för spridarna kostnad nästan 200 bagis. Och orden att de inte hade en susning vad det kunde vara för fel. :kocko Men tack vare ditt tips var det hela fixat på ett kick och nu kan det åter åkas hoj. Har du vägarna förbi Sundsvall så bjuds det på bira. :fyllisar
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Glad att jag kunde hjälpa till! Tar biran på väg hem från bandag på mittsverigebanan då... ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top