Gsxr 750 VS Cbr 929

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Eskilsson skrev:
Japp. Kopplingskorgen verkar vara lite klen.
Min rasade när jag kopplade upp den på 2an :huvet
Helt i onödan när det gick utmärkt att bara gasa upp den.
Lyckligtvis va det bara att byta korg. inget annat blev trasigt.


sliter mer på vxlådan om du inte kopplar den pallar inte av och på i 2 , 3 i längden heller.. rasa både 2 och 3 qans vxl plus att veven orka inte med för mycket bakhjuls körning fast än jag hade för mycket olja i.. men tacka 5 års garanti på -03an...
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Gurra Gixxer skrev:
sliter mer på vxlådan om du inte kopplar den pallar inte av och på i 2 , 3 i längden heller.. rasa både 2 och 3 qans vxl plus att veven orka inte med för mycket bakhjuls körning fast än jag hade för mycket olja i.. men tacka 5 års garanti på -03an...
Har svårt att tro att av påslag ger skadligt slitage.. Däremot får du dålig smörjning när du slangar...
Har du fått skador pga av/på slag så måste du verkligen misshandla hojen...
 

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
SENSEI skrev:
På 750 så kan du på ettans växel köra långsamt.. lägga dig över tanken och vrida fullt... Vid 90 km/h så lyfter den framhjulet. På 2an så enbart på gaspådrag från ca 120 km/h så lyfter framhjulet.
..

Den måste helt enkelt gå bättre än vad min gsxr1000 gör? för min går inte upp på 2:an med bara gas i 120... men ifall man vill går det på 2:an i 150, oftast(vridet bättre misstänker jag där)... Heller hur räknar alla ni här med "lyfter framhjulet" är det så ni kan göra en wheelie, heller bara känner att framhjulet inte har mark kontakt bara?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
HumAnyt skrev:
Den måste helt enkelt gå bättre än vad min gsxr1000 gör? för min går inte upp på 2:an med bara gas i 120... men ifall man vill går det på 2:an i 150, oftast(vridet bättre misstänker jag där)... Heller hur räknar alla ni här med "lyfter framhjulet" är det så ni kan göra en wheelie, heller bara känner att framhjulet inte har mark kontakt bara?

Kolla hur fort din hoj går på 2an. jmf med vilket varvtal du ligger på..
Det handlar mycket om utväxling och hur registret ser ut.
Kolla inte på hastigheten i sig.. kolla på varvtalet du ligger på...
Och du.. du är välkommen att testa.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
SENSEI skrev:
På 750 så kan du på ettans växel köra långsamt.. lägga dig över tanken och vrida fullt... Vid 90 km/h så lyfter den framhjulet. På 2an så enbart på gaspådrag från ca 120 km/h så lyfter framhjulet.
Dessa saker går inte på hondan...

Eeeehhh...skulle inte detta gå att göra på 929:an menar du ??...Hmmm.. Jag hade visserligen slipon o pc3 på min , men att dra upp den enbart med påslag på 2:an var inga problem ??... Även på 3:an fungerade...med av/på-slag...mellan 130-160 km/h. Nä...Inget skitsnack....Pure fact ! Går säkert på 750:n oxå med rätt teknik.....
 

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
SENSEI skrev:
Kolla hur fort din hoj går på 2an. jmf med vilket varvtal du ligger på..
Det handlar mycket om utväxling och hur registret ser ut.
Kolla inte på hastigheten i sig.. kolla på varvtalet du ligger på...
Och du.. du är välkommen att testa.

1:an 149km/h
2:an 192km/h
3:an ~230km/h
3:an är jag inte säker på...

Tycker det låter lite otroligt ändå men... får väl tror dej då.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Folkezx9r skrev:
Eeeehhh...skulle inte detta gå att göra på 929:an menar du ??...Hmmm.. Jag hade visserligen slipon o pc3 på min , men att dra upp den enbart med påslag på 2:an var inga problem ??... Även på 3:an fungerade...med av/på-slag...mellan 130-160 km/h. Nä...Inget skitsnack....Pure fact ! Går säkert på 750:n oxå med rätt teknik.....
Testat flera gånger på polares hoj,, och den ville då inte...
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
SENSEI skrev:
Testat flera gånger på polares hoj,, och den ville då inte...

Av o på 2 ggr , så du får "gung" på hojen o ett ryck...sen reser den sig så fint så :) . Eller utnyttja vägbanan ??...Liten uppförsbacke = 1 "gung" o ryck , större uppförsbacke = mindre gung o mindre ryck , backknöl = påslag ...... Har man gett sig fan på att man ska upp , så lyckas man till :D slut..
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Folkezx9r skrev:
Av o på 2 ggr , så du får "gung" på hojen o ett ryck...sen reser den sig så fint så :) . Eller utnyttja vägbanan ??...Liten uppförsbacke = 1 "gung" o ryck , större uppförsbacke = mindre gung o mindre ryck , backknöl = påslag ...... Har man gett sig fan på att man ska upp , så lyckas man till :D slut..
Altså den går att få upp det är mycket teknik då.. inte bara att ligga i en stabil jämn hastighet och ge full pådrag...
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
SENSEI skrev:
Altså den går att få upp det är mycket teknik då.. inte bara att ligga i en stabil jämn hastighet och ge full pådrag...

På 2:an krävdes ingen teknik... Jämn hastighet , ca 7-8000 rpm o påslag , så reste den sig. Bara att gasa.....! Men 3:an kräver att man känner hojen......
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Folkezx9r skrev:
På 2:an krävdes ingen teknik... Jämn hastighet , ca 7-8000 rpm o påslag , så reste den sig. Bara att gasa.....! Men 3:an kräver att man känner hojen......
Kan jag då säga att det gör inte polarns hojen.. Vet faktist inte om det är helsystem eller slipon på den.. Men han har ingen pc...

känns som om tråden börjar balla ur..
Killen undrar om hojarna.. inte hur bra de slangar i olika hastigheter,,, -
Ge killen info nu :)
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
SENSEI skrev:
Kan jag då säga att det gör inte polarns hojen.. Vet faktist inte om det är helsystem eller slipon på den.. Men han har ingen pc...

känns som om tråden börjar balla ur..
Killen undrar om hojarna.. inte hur bra de slangar i olika hastigheter,,, -
Ge killen info nu :)

He he...Håller med dig ! Det är säkert olika prestanda ifrån cykel till cykel beroende på hur den blivit inkörd etc.. Testade oxå en polares 929:a , helt original , o den orkade inte heller upp på slangen med endast gas på 2:an.....

Hur som helst.. Jag var helnöjd med min 929:a. Monterade en styrdämpare efter 2 snuskigt otäcka styrslag , sen gick den som på räls. Bra drag ända ifrån botten o insprutningen fungerade mjukt o fint. Honda är lite som Toyota... De bara går o går...lite orättvist beskyllda för att vara tråkiga att köra , bara för att allt lirar så bra ihop. Motorn har inga direkta effektpucklar , utan drar jämt o fint hela vägen. I mina ögon en kanonhoj o absolut inte tråkig att köra !!! Tvärtom....Den grenslades med ett leende på läpparna :) .

Har tyvärr inte kört ngn gsxr 750 -00 , så kan inte jämföra... Men som alla andra skriver : Prova dig fram ! Bara för att jag faller för blondiner , så gör ju inte alla andra det ! Den tesen gäller hojar oxå.... O på vår (min) gräsrotsnivå , så är det inet hojen som sätter begränsningen... Det är föraren ! Båda 2 är säkert kanonhojar o 10 ggr mer än vad man egentligen klarar av..... :rolleyes: .

Varför ska man upp på slangen i 150 km/h ??.... Varför slickar sig katten där bak ??.... För att den kan så klart !!!!! :D
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top