Gsxr1000-01, dreva om

Markus.Å

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Suzuki Gsxr1000 K1
Hej hojkamrater.

Jag har beställt nya drev & ny kedja. 16kugg fram + 44kugg bak istället för 17/42 orginal. Är det nån som har drevat lika eller har några erfarenheter eller nån aning hur mycket det gör mot org. drevning!?!
Är tacksam för "feedback"

hojhoj/
Markus

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Bara en liten instickare om att hastighetsmätaren kommer visa fel hastighet på din om du byter till ett framdrev av annan storlek än original då hastighetssensorn sitter där på en GSX-R K1. Detta korrigeras med en Speedohealer, om du nu inte redan har en och vet om detta. :)

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
Bara en liten instickare om att hastighetsmätaren kommer visa fel hastighet på din om du byter till ett framdrev av annan storlek än original då hastighetssensorn sitter där på en GSX-R K1. Detta korrigeras med en Speedohealer, om du nu inte redan har en och vet om detta. :)

Den visar fel om du byter bakdrev med, eller för den delen om bakdäcket är lite slitet så visar mätaren fel då med... Och häpna av förvåning, mätaren visar fel även om hojen är helt omodifierad.

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Den visar fel om du byter bakdrev med, eller för den delen om bakdäcket är lite slitet så visar mätaren fel då med... Och häpna av förvåning, mätaren visar fel även om hojen är helt omodifierad.

Men då slänger jag väl in lite mer för den som inte förstår vad som syftas på i första inlägget. Den kommer visa MER, dvs. tillräckligt störande, fel än vad som är rimligt för en hastighetsmätare, som normalt sett visar fel. Då framdrevet påverkar detta mest så anser jag bakdrevet vara försumbart i situationen då han inte verkade ha i åtanke att sätta dit ett pizzabakdrev.

Last edited:

Markus.Å

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Suzuki Gsxr1000 K1
Hej och tack för inlägg...:tummenupp
Jag förstår men känner ingen direkt oro för mätar-felvisning, är mer "peppad" på höra om det är nån som vet skillnaden från orginal drevning.
Jag har provkört en 00:as haya som blev nerdrevad 1kugg fram och "tycktes" känna en relativt stor skillnad från orginal.
Ingen som gjort nåt liknande?

MVH/
Markus

Robbano

Robbano
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ingen...
hade en k1 streetfighter visserligen med 03ans motor, men den var drevad 3 upp bak, 1 ner fram. hojen blev löjligt bakhjulsbenägen.

För övrigt roligaste hojen jag kört.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
K3an jag har är ner drevad en kugg fram och två eller tre (minns ej) större bak. Den är galen :tummenupp

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Du får 10% mer dragkraft på alla växlar (på bekostnad av max-hastighet). 10% märks rejält och du kommer snabbare upp till den nya och lägre topphastigheten än tidigare till samma hastighet. Därmed inte sagt att topphastigheten minskar med 10%, minskningen blir vanligen inte lika stor som skillnaden i utväxling.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men då slänger jag väl in lite mer för den som inte förstår vad som syftas på i första inlägget. Den kommer visa MER, dvs. tillräckligt störande, fel än vad som är rimligt för en hastighetsmätare, som normalt sett visar fel. Då framdrevet påverkar detta mest så anser jag bakdrevet vara försumbart i situationen då han inte verkade ha i åtanke att sätta dit ett pizzabakdrev.
1 kugg fram påverkar drevningen ca 2,5 gånger mer än 1 kugg bak, så i det här fallet så motsvarar hans omdrevning ca 2 kugg fram eller ca 5 kugg bak, dvs han drevar om ungefär lika mycket fram som bak. Hade han satt dit 1 kugg större framdrev istället så hade dom tagit ut varandra :D

Markus.Å

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Suzuki Gsxr1000 K1
:yoparty hehehe

Galen är ett begrepp jag gillar men jag hoppas att den inte blir HELT jävla galen...
Det blir jäkligt intressant att ta 1:a repan i vår, även att "klocka" den&se hur mycke drevningen gör på hastigheten.

Jag vet bara den enorma skillnaden om jag jämför med kompisens sv1000 som jag provkörde nån dag innan jag hämtade min Gsxr...Sv1000 tyckte jag att men fick "vålda" för att få framhjulet att lätta på 2:an men Gixxern behöver man bara provocera för en sköööön powerwheelie på 3:an. Det va ju som att sätta sig på en knarkpåverkad missil om man jämför med kompisens Sv1000 och Tlsén jag hade tidigare.

Det är TOKIGT kul med hoj. Roligt att pilla på med hojen lite i garaget på vintern. Jag sätter på en GI-Pro/ATRE i vinter oxå, mest för växelindikatorns skull men den skulle visst fixa till på 1:an till 3:ans växel som jag förstod det!?!

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
:yoparty hehehe

Galen är ett begrepp jag gillar men jag hoppas att den inte blir HELT jävla galen...
Det blir jäkligt intressant att ta 1:a repan i vår, även att "klocka" den&se hur mycke drevningen gör på hastigheten.

Jag vet bara den enorma skillnaden om jag jämför med kompisens sv1000 som jag provkörde nån dag innan jag hämtade min Gsxr...Sv1000 tyckte jag att men fick "vålda" för att få framhjulet att lätta på 2:an men Gixxern behöver man bara provocera för en sköööön powerwheelie på 3:an. Det va ju som att sätta sig på en knarkpåverkad missil om man jämför med kompisens Sv1000 och Tlsén jag hade tidigare.

Det är TOKIGT kul med hoj. Roligt att pilla på med hojen lite i garaget på vintern. Jag sätter på en GI-Pro/ATRE i vinter oxå, mest för växelindikatorns skull men den skulle visst fixa till på 1:an till 3:ans växel som jag förstod det!?!

Du har en annan tändkurva på det första växlarna. En del säger att det är en dag/natt skillnad vissa andra säger att den inte gör något alls.

Men det är kewlt med växelindikator iaf :yoparty Snart klar med min hemmabyggda, bara tagit ett år :gnissla

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Som några föregående har sagt, så kommer mätaren visa fel då sensorn mäter på framdrevet..

Att byta till mindre fram och större bak är alltid kul :D Tycker personligen du gör en "lagom" ökning/minskning :)

Tyvär så är det svårt att svara på hur DU kommer tycka om hojen efteråt.

Vissa kan tycka det är för lite "galenskap" medans andra tycker det är "lagom"..

Mitt råd.. Prova dig fram :tummenupp

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
dragkraft? Har TS ett flygplan?
Blandar man äpplen o päron blir det fruktsallad! :tummenupp

Jag menade att vridmomentet på bakhjulet ökar med 10% på alla växlar efter omdrevningen. Effekten i motorn (och på hjulet) är förstås oförändrad.

flashrider

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Suzuki 1000 K3
Orginal drevning K3??

Tänkte bara höra fall 17-42 är orginal? funderar på att dreva ner en kugg fram, Eller upp bak vilket är bäst?
Blir hastighetsmätaren helt skum av det? Eller hur mycket felar den??

Nybliven gixxer ägare :yoparty

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tänkte bara höra fall 17-42 är orginal? funderar på att dreva ner en kugg fram, Eller upp bak vilket är bäst?
Blir hastighetsmätaren helt skum av det? Eller hur mycket felar den??

Nybliven gixxer ägare :yoparty

När man drevar upp bak så blir ju sjävla drevet större så man måste ofta flytta fram hjulet en del. Påverkar hojen så den blir lite mer snabbsvängd och lite mer bakhjulsbenägen... dvs positiv påverkan:)
Med mindre drev fram så blir inte hjulflytten så stor, och dessutom lite bakåt, dvs lite stadigare hoj. Enda nackdelen jag funnit med det större bakdrevet (kortare kedja) är att det är lite bökigare att få hjulet på plats när man bytt däck eller haft löst det av något annat skäl. Det blir lite trängre när hjulet är framflyttat...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA