GSXR1000R ABS lampa, batterirelaterat??

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Tjobopp, avvecklade K6:an ifjol mot en 2018 GSXRR, vad som händer ibland är att ABS:en inte släcks när man rullar iväg men åker man ett tag, stannar å startar om den så slocknar den som den ska.
Detta händer framförallt om hojen stått några dagar eller som igår när det var premiäruppstart å provsväng.
Har naturligtvis använt det eminenta gåggel å flojjdat runt på diverse amerikanska forum.
Buden har varit många, fler har problemet å förslagen har varit allt från nån recall på styrbox men framförallt att batteriet dippar under 10,7V vid startögonblicket.
Nån som har en 2017 å framåt som upplevt samma??
Batteriet är naturligtvis nyladdat nu men börjar det bli dåligt spelar det väl ingen roll hur mycke man laddar det.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Behöver inte vara relaterat till spänningen. Bilden visar en ABS-pump från en GSF1250, men sannolikt nyttjar Suzuki samma typ av pump även på din. Det kan vara glapp/oxid på många anslutningar som återskapar ditt problem. Kolla säkringarna så det inte är oxiderat, likaså kopplingarna till sensorerna. Det kan ju vara så att din ABS-pump fungerar som den ska men input är fel.

Skärmbild 2022-05-08 112741.jpg
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För BMW-ägare har detta varit ett återkommande problem.

Där handlar om det om att ett batteri som inte är 100 på topp skapar under skallvärden i styrenheten för ABS.

Det kunde vara ett litet problem: starta upp och varmkör innan du drar iväg, eller starta om lite senare om du får felkod när du startar.

Men, somliga modeller verkar samla på sig felkoder och lägga dem på hög tills systemet skriker error och inte vill gå ingång oavsett skick på batteriet.

Receptet hos BMW-ägare var att hysta Odysseybatteri (TPPL/AGM Thin Plate Pure Lead / Absorbed Glass Mat)


För din del handlar det nog bara om ett friskare batteri.
Prova att låta hojen stå på underhållsladdning. Om du kan starta och köra iväg utan problem på så vis har du en indikation på vad som är fel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Citat: Tjobopp, avvecklade K6:an ifjol mot en 2018 GSXRR, vad som händer ibland är att ABS:en inte släcks när man rullar iväg men åker man ett tag, stannar å startar om den så slocknar den som den ska.
Låter för mig också som batteriet. Eftersom oxid och glappkontakter inte försvinner för man kört en stund. Det som däremot händer när man kört en stund är att man har ett laddat batteri (om laddningen fungerar #) och är ABS-problemet orsakat av dåligt laddat batteri så försvinner ABS-problemet på det här sättet. "Kör en stund, starta om hojen."
Så som notrightrider skriver, ha hojen på underhållsladdning i garaget. Det har jag. Men en hembyggd laddare som laddar med konstant spänning 13,7 Volt enligt Yuasa's och Tudor's rekommendationer. Batteri i min GSX1300R är originalbatteriet från när hojen tillverkades 2007.
Still going strong, se inägg # 5625. Men som sagt alltid underhålladdat hemma i garaget.


# Om laddningen inte fungerar är det vanliga att man startar hemifrån utan problem.
Man har laddat batteriet innan start eller har alltid batteriet på underhållsladdning i garaget.
Och så när man kört en stund stängt av motorn och ska starta på nytt, då går motorn inte igång
= laddningen av batteriet från hojens generator och batteriregulator under körning fungerar inte....
 
Last edited:

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Lite återkoppling, köpte ett nytt Yuasa ytz10 å smällde i, å poff så slocknar ABS och TC lampan samtidigt så snyggt efter någon meter, så uppenbarligen så är ABS styrboxarna väldigt känsliga för strömdippar.
Synd bara att jag hann chansa på både att lampan skulle slockna och att dom inte skulle ta provturen pga dåligt väder på besiktningen…inget föll in så det blir att gynna dom med 279:- till…
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Så som notrightrider skriver, ha hojen på underhållsladdning i garaget. Det har jag. Men en hembyggd laddare som laddar med konstant spänning 13,7 Volt enligt Yuasa's och Tudor's rekommendationer. Batteri i min GSX1300R är originalbatteriet från när hojen tillverkades 2007.
Dum fråga, hur menar du med konstant spänning på 13,7 volt, den slår väl ifrån när batteriet har uppnått en viss spänning?

Smartladdarna laddar väl vanligtvis med stigande spänning samt pulsunderhåll om jag förstått saken rätt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dum fråga, hur menar du med konstant spänning på 13,7 volt, den slår väl ifrån när batteriet har uppnått en viss spänning?

Smartladdarna laddar väl vanligtvis med stigande spänning samt pulsunderhåll om jag förstått saken rätt?
Laddaren "nätaggregatet" har konstant utgående spänning ca 14,4 Volt.
Efter nätaggregatet sitter en likriktardiod som ger ett spänningsfall på ca 0,7 Volt.
Det betyder att batterispänningen hålls på ca 13,7 Volt.
Det finns 3 st likriktar dioder inkopplade efter nätaggregatet vilket betyder att jag kan ladda 3 batterier oberoende av varandra.
Tjyvlarmet och två hojar.
Dioderna hindrar ström att gå från ett batteri till ett annat.
Spänning är alltså konstant, slås aldrig ifrån. I princip samma som hojgeneratorn som idag vanligen ger 14,3 Volt konstant så länge motorn är igång.
Enda skillnaden är att jag har en laddare som ger 13,7 Volt konstant över batteret i garaget.
Spänningen vald efter Yuasas rekommendation 13,7 Volt +-1%, dvs 13,56 Volt till 13,84 Volt.
Som jag hittade på webben 2010.
Det är den här spänningen som används till Batterier som ska gå in ifall nätspänningen försvinner till tex datorer så de åtminstone kan stänga ner normalt. UPS batterier
här angiven som 2,275 Volt/cell vid +20C = 13,65 Volt för 6 celler.
från
Slår alltså aldrig ifrån.....utan håller batterispänning på 13,7 Volt. Och finns det (som det ofta finns) något som drar ström från hojen, tex elektronik, ja då är det "laddaren" som levererar den strömmen. Inget ladda batteriet, ladda ur batteriet, ladda batteriet, ladda ur batteriet osv.
Jag tror i varje fall inte att batteriets livslängd ökar genom att laddas och laddas ur.
Då hade batteritillverkarna (Yuasa tex ) rekommenderat detta.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bygger och säljer du dylika laddare?
Eller kan du bjuda på en inköpslista på t.ex. Elfa?
Den ursprungliga byggdes med grejor från "Bra att ha lådan" tex en transformator på ca 100W från en kasserad projektor osv.
Detta är en nyare variant

Biltema 1 st 37-908 Nätadapter 119kr

Kjell 1ST Lamphållare G4, GU5.3 och GY6.35 29,90 kr

Kjell 1 st Halogenlampor G4 2-pack 55 lm, 5 W 49,90 en lampa till ett batteri
(säkring och begränsar strömmen)

Likriktardioder räcker med 1A men 3A duger såklart behövs 2st till ett batteri för att sänka spänningen från 37-908 som ger ca 15 Volt DC.

Kjell har tydligen slutat med sånt, den här typen men minsta antal verkar var 100 för 0,272 kr/st dvs 27,20kr för 100 st + frakt + moms vä ?

ttps://se.rs-online.com/web/c/semiconductors/discrete-semiconductors/switching-diodes/?pn=1&applied-dimensions=4294485835,4292011996,4294492378,4294291965,4294486674,4294486775,4294879186,4294501799,4293376522,4294492377,4294501999,4294485216,4294485834,4294821500&sortBy=P_breakPrice1&sortType=ASC

ELFA orkar jag inte hitta något hos längre………

Kjell hade en hona som passade till sladden från 37-908

Allt instoppat i en ask från Biltema. Hittar ej asken nu på webben.

Och så har jag satt dit två gula lysdioder för att se det finns spänning med motstånd i serie tex 2200 Ohm för ca 6mA ström.

Test belastning
1 st 2200 Ohm ( drar 6,3 mA) Utspänning 13,83 Volt 37-908 ger då 15,08 V
2 st 2200 Ohm (drar 12,6 mA) Utspänning 13,67 Volt 37-908 ger då 15,05 V
3 st 2200 Ohm (drar 18,8 mA) Utspänning 13,55 Volt 37-908 ger då 15,03 V
4 st 2200 Ohm (drar 24,9 mA) Utspänning 13,41 Volt 37-908 ger då 15,00 V

GSX1300R drar vid 13,7 V ca 10 mA från laddaren där ca 0,8mA är till hoj, resten tar batteriet.
Har man en hoj som drar mycket ström kan man ju använda 4 dioder. 2 och 2 parallell kopplade och sedan serie koppla paren. Då borde ju spänningen vid förbrukning ca 25 mA bli ca 13,67 Volt osv.
Till Bananhylsorna sladd med två banankontakter. I andra ändenav sladden har jag en Ciggplugg från Biltema och på hojen finns monterat en Cigghona fram vidstyret. Cigghonan kopplad via sladd och säkring vid batteriet.
Cigghonan för underhållsladdning i garaget och för ström till tex GPS under körning.

LED-dioden är ansluten efter 1:a likriktardioden. Det betyder att spänningsfallet över 1:a likriktardioden alltid är ca 0,7 Volt, dvs med batterier som drar mycket lite ström, tex ett Lithiumbatteri så kommer batteriet trots det aldrig laddas till högre spänning än ca 14,3 Volt.
 

Bifogat

  • 1-Allt-för-två-batterier.jpg
    1-Allt-för-två-batterier.jpg
    135.2 KB · Visningar: 14
  • 2-Från-Test.jpg
    2-Från-Test.jpg
    1.3 MB · Visningar: 14
  • 20220513-Konstantspänningsladdare.png
    20220513-Konstantspänningsladdare.png
    74.6 KB · Visningar: 8
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Den ursprungliga byggdes med grejor från "Bra att ha lådan" tex en transformator på ca 100W från en kasserad projektor osv.
Detta är en nyare variant

Biltema 1 st 37-908 Nätadapter 119kr

Kjell 1ST Lamphållare G4, GU5.3 och GY6.35 29,90 kr

Kjell 1 st Halogenlampor G4 2-pack 55 lm, 5 W 49,90 en lampa till ett batteri
(säkring och begränsar strömmen)

Likriktardioder räcker med 1A men 3A duger såklart behövs 2st till ett batteri för att sänka spänningen från 37-908 som ger ca 15 Volt DC.

Kjell har tydligen slutat med sånt, den här typen men minsta antal verkar var 100 för 0,272 kr/st dvs 27,20kr för 100 st + frakt + moms vä ?

ttps://se.rs-online.com/web/c/semiconductors/discrete-semiconductors/switching-diodes/?pn=1&applied-dimensions=4294485835,4292011996,4294492378,4294291965,4294486674,4294486775,4294879186,4294501799,4293376522,4294492377,4294501999,4294485216,4294485834,4294821500&sortBy=P_breakPrice1&sortType=ASC

ELFA orkar jag inte hitta något hos längre………

Kjell hade en hona som passade till sladden från 37-908

Allt instoppat i en ask från Biltema. Hittar ej asken nu på webben.

Och så har jag satt dit två gula lysdioder för att se det finns spänning med motstånd i serie tex 2200 Ohm för ca 6mA ström.

Test belastning
1 st 2200 Ohm ( drar 6,3 mA) Utspänning 13,83 Volt 37-908 ger då 15,08 V
2 st 2200 Ohm (drar 12,6 mA) Utspänning 13,67 Volt 37-908 ger då 15,05 V
3 st 2200 Ohm (drar 18,8 mA) Utspänning 13,55 Volt 37-908 ger då 15,03 V
4 st 2200 Ohm (drar 24,9 mA) Utspänning 13,41 Volt 37-908 ger då 15,00 V

GSX1300R drar ca 10 mA från laddaren där ca 0,8mA är till hojen och resten tar batteriet.
Har man en hoj som drar mycket ström kan man ju använda 4 dioder. 2 och 2 parallell kopplade och sedan serie koppla paren. Då borde ju spänningen vid förbrukning ca 25 mA bli ca 13,67 Volt osv.
Till Bananhylsorna sladd med två banankontakter. I andra ändenav sladden har jag en Ciggplugg från Biltema och på hojen finns monterat en Cigghona fram vidstyret. Cigghonan kopplad via sladd och säkring vid batteriet.
Cigghonan för underhållsladdning i garaget och för ström till tex GPS under körning.
Wow tackar så mycket, smart ide att använda en liten sortimentlåda till detta...
Håller med om att Elfas sida är :arsele
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Håller med om att Elfas sida är :arsele
Som vanligt var allt bättre förr, så även Elfa. I deras butiker jobbade det grymt duktiga killar, som kunde katalogen utantill. Man kunde gå in och mumla lite ungefär vad man ville att saken skulle vara bra till, eller vilken pryttel den hade suttit i så grubblade dom i 2s, och vek upp katalogen på den sidan rätt pryl fanns, och förklarade hur man skulle koppla grejerna :Bugar Men nu har dom ju stängt alla butiker och blivit rent postorderföretag. Nu har dom bara någon mailadress man kan skicka frågor till :huvet
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Som vanligt var allt bättre förr, så även Elfa. I deras butiker jobbade det grymt duktiga killar, som kunde katalogen utantill. Man kunde gå in och mumla lite ungefär vad man ville att saken skulle vara bra till, eller vilken pryttel den hade suttit i så grubblade dom i 2s, och vek upp katalogen på den sidan rätt pryl fanns, och förklarade hur man skulle koppla grejerna :Bugar Men nu har dom ju stängt alla butiker och blivit rent postorderföretag. Nu har dom bara någon mailadress man kan skicka frågor till :huvet
Japp, jobbade tidigare i grannlokalerna till Elfas butik i Krokslättsfabriker Mölndal så det blev en del besök där, trevligt var det som sagt, sedan när Elfa slog igen så tog vi över deras lokaler.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Som vanligt var allt bättre förr, så även Elfa. I deras butiker jobbade det grymt duktiga killar, som kunde katalogen utantill. Man kunde gå in och mumla lite ungefär vad man ville att saken skulle vara bra till, eller vilken pryttel den hade suttit i så grubblade dom i 2s, och vek upp katalogen på den sidan rätt pryl fanns, och förklarade hur man skulle koppla grejerna :Bugar Men nu har dom ju stängt alla butiker och blivit rent postorderföretag. Nu har dom bara någon mailadress man kan skicka frågor till :huvet
Men det har väl blivit billigare? :tungan
Lågt pris är numera vad de flesta vill ha och kunskap höjer kostnaden. :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men det har väl blivit billigare? :tungan
Lågt pris är numera vad de flesta vill ha och kunskap höjer kostnaden. :fakta
Bara om man själv har mycket låg timpenning, själv har jag för högtimpenning för handla hos ELFA. Tar för lång tid.
Därför numera tex RS Components.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har lagt till ett Principschema i inlägg # 9
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag är lika dum, jag kan se andra vinster än de som mäts i pengar men så är det naturligtvis inte när marknaden styr.
Vad tycker du man ska göra åt saken? Eller kommer du i vanlig ordning bara och gnäller utan förslag på lösning?

Du vill att någon annan ska bekosta din service, samtidigt som du inte själv mäter saker i pengar. Nobelt. Testa att starta företag och bidra till samhället. Då ser du att man ska leverera det folk vill betala för, inte ge folk allt gratis. Annars går man i konkurs.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top