Gsxr1100-90

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Halloj!

Helt färsk GSXR ägare och ännu färskare på denna sight.
Har haft ett uppehåll som biker i 5 år!!
Har tidigare kört iföljande ordning:
CB 1100 f (91-94)
CBR900RR-92 (95)
Ducati 916-96 (96) läckte olja från dag 1!!!!!(Skön men kass)
CBR900RR-97 (97 )
Firestorm -97 (99-00 )

Nu en helt nyinförskaffad GSXR1100-90.

Hojen är otroligt nog helt original förutom Vance&Hines+Öhlins styrdämpare.

Är inte alls imponerad av väghållningen som är i det närmaste usel :-(
Hojen saknar kursstabilitet i kurvorna och rumpan börjar gunga vid
gaspådrag ur kurvorna.
Det är ändå nästan nya däck fram och bak.

Är det någon som har lite standard tipps/fix så är jag tacksam
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
H-C skrev:
Halloj!

Helt färsk GSXR ägare och ännu färskare på denna sight.
Har haft ett uppehåll som biker i 5 år!!
Har tidigare kört iföljande ordning:
CB 1100 f (91-94)
CBR900RR-92 (95)
Ducati 916-96 (96) läckte olja från dag 1!!!!!(Skön men kass)
CBR900RR-97 (97 )
Firestorm -97 (99-00 )

Nu en helt nyinförskaffad GSXR1100-90.

Hojen är otroligt nog helt original förutom Vance&Hines+Öhlins styrdämpare.

Är inte alls imponerad av väghållningen som är i det närmaste usel :-(
Hojen saknar kursstabilitet i kurvorna och rumpan börjar gunga vid
gaspådrag ur kurvorna.
Det är ändå nästan nya däck fram och bak.

Är det någon som har lite standard tipps/fix så är jag tacksam
´
Hmm. Inte för att vara dum eller så, men varför köpa blysläde nu när du haft så goa hojar innan??? :confused:
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Bakstötdämparen oxo orginal från '90?

Kanske i behov av renovering, likaså svinglager och styrlager o en liten gaffel översyn verkar vara på sin plats.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Rasorblade skrev:
´
Hmm. Inte för att vara dum eller så, men varför köpa blysläde nu när du haft så goa hojar innan??? :confused:

gsxr 1100 är ingen blysläde....det är ingen hoj för småpojkar bara..... :D
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
H-C skrev:
Halloj!

Helt färsk GSXR ägare och ännu färskare på denna sight.
Har haft ett uppehåll som biker i 5 år!!
Har tidigare kört iföljande ordning:
CB 1100 f (91-94)
CBR900RR-92 (95)
Ducati 916-96 (96) läckte olja från dag 1!!!!!(Skön men kass)
CBR900RR-97 (97 )
Firestorm -97 (99-00 )

Nu en helt nyinförskaffad GSXR1100-90.

Hojen är otroligt nog helt original förutom Vance&Hines+Öhlins styrdämpare.

Är inte alls imponerad av väghållningen som är i det närmaste usel :-(
Hojen saknar kursstabilitet i kurvorna och rumpan börjar gunga vid
gaspådrag ur kurvorna.
Det är ändå nästan nya däck fram och bak.

Är det någon som har lite standard tipps/fix så är jag tacksam

Om det är något gixxern har så är det kursstabilitet! Den har aldrig varit byggd för att vara snabbast runt en bana så om det är en kurvsmiskare du vill ha så får du nog byta ned till till en Blade eller nåt.... :D

Fladdret bak beror till 99% på en bakstötdämpare som är slut. Eller svinglagret. Jag bytte till Öhlinare bak på min och det är en enorm skillnad, som natt och dag.

Välkommen till sh.com förresten
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
H-C skrev:
Halloj!

Helt färsk GSXR ägare och ännu färskare på denna sight.
Har haft ett uppehåll som biker i 5 år!!
Har tidigare kört iföljande ordning:
CB 1100 f (91-94)
CBR900RR-92 (95)
Ducati 916-96 (96) läckte olja från dag 1!!!!!(Skön men kass)
CBR900RR-97 (97 )
Firestorm -97 (99-00 )

Nu en helt nyinförskaffad GSXR1100-90.

Hojen är otroligt nog helt original förutom Vance&Hines+Öhlins styrdämpare.

Är inte alls imponerad av väghållningen som är i det närmaste usel :-(
Hojen saknar kursstabilitet i kurvorna och rumpan börjar gunga vid
gaspådrag ur kurvorna.
Det är ändå nästan nya däck fram och bak.

Är det någon som har lite standard tipps/fix så är jag tacksam

Skruva returen i botten där bak, annars leta en beggad öhlinare satt ju på var och varannan då det begav sig, en otrolig skillnad, , hade orginal på båda 2 jag haft, och dom gick aldrig att få till som polarnas med öhlins
 
Last edited:

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Fått två kids på 5 år.Plånboken tålde ej ny Blade i hygglo skick+ billig förs. påGSXR:en
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Wibbe skrev:
Bakstötdämparen oxo orginal från '90?

Kanske i behov av renovering, likaså svinglager och styrlager o en liten gaffel översyn verkar vara på sin plats.

Kanske det kanske har ej kollat ev . glapp i sving.
Ja det är org. bakdämpare.

Men blysläde gör mig inget med tanke på att jag började karriären med en
CB1100F DET är en blysläde (fast med mycket charm) :huvet
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
jolio skrev:
Skruva returen i botten där bak, annars leta en beggad öhlinare satt ju på var och varannan då det begav sig, en otrolig skillnad, , hade orginal på båda 2 jag haft, och dom gick aldrig att få till som polarnas med öhlins
Tack för tipps! :tummenupp
Skall till Bike trollhättan i helgen.
Dom rear ut Öhlinare för ca 3400:-NYA!!
Finns det till min slår jag till direkt :)
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
fazerfun skrev:
Om det är något gixxern har så är det kursstabilitet! Den har aldrig varit byggd för att vara snabbast runt en bana så om det är en kurvsmiskare du vill ha så får du nog byta ned till till en Blade eller nåt.... :D

Fladdret bak beror till 99% på en bakstötdämpare som är slut. Eller svinglagret. Jag bytte till Öhlinare bak på min och det är en enorm skillnad, som natt och dag.

Välkommen till sh.com förresten

Tackar tackar :)
Fick ett pris från stötdämparexperten på 7300:- för Öhlinare.
Känns lite mycket när jag betalt 27' för knarren.
Men, kan jag inte få den bättre med inställningar och trix
kanske det är enda utvägen :confused:

P.S Det rasslar lite från kamkedjan (7200 mil) något att oroa sig över :confused:
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Wibbe skrev:
Bakstötdämparen oxo orginal från '90?

Kanske i behov av renovering, likaså svinglager och styrlager o en liten gaffel översyn verkar vara på sin plats.
Ja det är original.

Går det att renovera org.dämpare,är det i så fall värt det?

Enligt verkstadsbok måste man ha specialverktyg för att plocka ner
gaffeln(och ihop) :confused:
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
H-C skrev:
Ja det är original.

Går det att renovera org.dämpare,är det i så fall värt det?

Enligt verkstadsbok måste man ha specialverktyg för att plocka ner
gaffeln(och ihop) :confused:

Japp, den går att renovera! Garagegrannen är utbildad på stördämparrenovering så han har alla verktyg som behövs...så jag fick hålla till där! :) Men det är väl egentligen bara en stor hävarm som behövs för att trycka ihop fjädern plus kunskapen hur gas/oljebehållare sitter ihop, man måste även slipa av en nitning av kolvstången inuti dämparen, sen kostar väl tätningar och olja en liten slant. Skulle tippa på ca 700-900:-, vet ej dock var man beställer tätningarna som sitter inuti.

Jo, gaffeln kräver lite special, men dom går att tillverka själv om man vill. Sen kanske man ska pilla i lite nyare fjädrar för att få lite spänst i den, kommer inte ihåg priset på dom, sen får man kika lite på hur bussningarna innanför packboxarna ser ut oxo.
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Tackar för tipps :tummenupp
Skall försöka hitta Öhlins i första hand, lyckas inte det så
blir det till att renovera :smasha
Gaffeln får vänta lite, verkar vara stort projekt.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top