Kan instämma i lovorden kring S1000XR. Den ser bara ut som en adventure, men chassi och motor upplevs som att det kommer direkt från syskonet S1000R. Jag vill minnas att fjädringsvägen är samma som gathojarna, det samma gäller Tracern. Jag tog en längre provtur med en Bumse anno 2019 längs krokigare vägar kring Romme i Dalarna och gillade verkligen att nöta asfalt på hojen, med ESA var upplevelsen dessutom rimligt skumpig även när tjälen ristat sina årsringar i vägbanan.
Som adventure på grusväg är den nog inte så mycket att skryta med, tänk nakenhoj med mer upprätt sittställning och riktig vindruta.
Skulle jag bara köra rimligt långa dagsturer på asfalt och någon kurs eller bandag då och då vore den absolut en favorit, vad som framför allt skiljer mot Tracern är ju effekten. Tracern är en kul och rätt prisvärd maskin med fin trecylindrig motor, däremot upplevde jag kanske en viss skillnad i chassikomponenter - någonstans ska ju pengarna sparas in. På asfaltväg bedömer jag att hojarna gör ungefär samma jobb men vid väldigt inspirerad körning eller bana misstänker jag att BMWn excellerar. Där trippeln i Yamahan är lugn och med linjär vridmomentkurva tigger BMWn om en nedväxling och rejält med trottelpåslag - det är väl en sammanfattande bedömning? Det hade varit roligt att jämföra maskinerna vid samma tillfälle men det har jag tyvärr inte haft tillfälle till.
Det är i alla fall ett par fina hojar Du är intresserad av, om Du vill ha sportigare hojar i äventyrskläder
Lycka till med Ditt val!