Jag har fortfarande inte släppt tanken på att jag tycker automatlådor ofta väljer fel växel när jag kör. Den MB jag hade behövde tydligen 9 växlar för att kompensera bristen på vridmoment (700Nm) och det var ofta jag tyckte den kunde lägga i en högre växel, men den envisades med att visa en sjua eller åtta i displayen.
Jag har provkört någon dieselvolvo, för ett gäng år sedan (10?) där automatlådan helt klart trodde att den hade bensinmotor. Känndes bra att köra lugnt, men om man tryckte för hårt på gasen så började den växla ner och tokvarva = det gick fan långsammare.
I övrigt så tycker jag, och har nog alltid, att det beror på vad man ska ha bilen till.
Busbil/åka fort - alla gånger manuell, möjligen kunde man bygga jänkare med manuellt ventilhus, men då har man vrid nog att inte behöva koppling.
Bruksbil- - volvon jag har nu som bara är för att åka till jobbet och frakta familjen skulle jag aldrig köpa manuell. Det är bekvämt att ha en hand över till kaffe på morgonen eller glass på sommaren. Har man lyckats träna sönder kroppen är det skönt att vara utan koppling med.
Dyr i drift är den ända, så där sparar man inte mycket på manuellt, då är det fel bil ändå.
Underdimensionerad motor och automat, framförallt med lite äldre teknik, brukar inte vara något under för komfort direkt.