Gubbhoj, vad har vi ändrat åsikt om med åldern? (Inte MC-specifikt)

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Ändrat åsikt om bottendrag. När jag var ung hade jag en gammal Harley med suicide clutch.
Tyckte det var häftigt tills hojen vägde över åt vänster. Hojen gjorde tappra försök att gå igenom grannens gunnebostängsel. På tomgång.
Aldrig mer nån HD.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Det kan bero på att dom som streamar musik 24/7 är mellan 11 och 30 år, i fallande mängd med ålder...

Dom som är 30år började lyssna på musik EFTER milleniskiftet, så inget före det är känt av den åldersgruppen.

Jag spelade musikquiz med en 30åring en gång, det märktes klart och tydligt att vår kompetens var från olika perioder
Vet inte om jag håller med riktigt, väldigt ofta när man åker bil med dottern och hennes kompisar så blir man förvånad.
De lyssnar väldigt mycket på mina gamla favoriter, mycket nytt med såklart men mängden gemensam musik förvånar mig ofta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vet inte om jag håller med riktigt, väldigt ofta när man åker bil med dottern och hennes kompisar så blir man förvånad.
De lyssnar väldigt mycket på mina gamla favoriter, mycket nytt med såklart men mängden gemensam musik förvånar mig ofta.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, mina barn indoktrinerades med Ebba Grön och KSMB på kasettband i bilen....

Häromdagen frågade dottern efter dom kasettbanden, hon har nämligen köpt en bil med kasettbandspelare

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Gick förbi ett seniorboende idag och längtade in.
Det gjorde jag redan för trettio år sedan... När jag kall, trött och sliten vandrade förbi ett ålderdomshem i Strängnästrakten under pågående baskerprov. Hade dock några mil kvar och eldöverfall att genomföra, så det var bara att bita ihop

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har insett att automatlåda i bilen är ganska skönt, 42 år gammal...
Moderna lådor är dessutom så bra i vissa bilar, att det inte finns fördelar alls med något annat. Minis JCW-sportlådor tex. Samma som en del M-bilar använder.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Som skrivits tidigare i tråden - förr var automalåda = accelerationsslö och törstig bil.
Efter ett par automatiserade BMW:er och en Genesis = perfekt och snabbväxlande.

Sen har jag försökt "lära" mig dricka Whiskey/Whisky...utan framgång.
Rom är min sprit, som den pirat jag är.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har fortfarande inte släppt tanken på att jag tycker automatlådor ofta väljer fel växel när jag kör. Den MB jag hade behövde tydligen 9 växlar för att kompensera bristen på vridmoment (700Nm) och det var ofta jag tyckte den kunde lägga i en högre växel, men den envisades med att visa en sjua eller åtta i displayen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Moderna automatlådor kan växla mycket fortare vid 0-100 repor än gamla automatlådor, men dom kan fortfarande inte förutse en kurva och växla ner lagom för en fin utgång.

"Man kan ju växla ner manuellt med paddlarna" jo, men det kan man med en växelspak också

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Moderna automatlådor kan växla mycket fortare vid 0-100 repor än gamla automatlådor, men dom kan fortfarande inte förutse en kurva och växla ner lagom för en fin utgång.

"Man kan ju växla ner manuellt med paddlarna" jo, men det kan man med en växelspak också
- Plus att man ju aldrig paddlar ändå. Åtminstone jag får aldrig den rätta feelingen med paddlarna.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har fortfarande inte släppt tanken på att jag tycker automatlådor ofta väljer fel växel när jag kör. Den MB jag hade behövde tydligen 9 växlar för att kompensera bristen på vridmoment (700Nm) och det var ofta jag tyckte den kunde lägga i en högre växel, men den envisades med att visa en sjua eller åtta i displayen.
Jag har provkört någon dieselvolvo, för ett gäng år sedan (10?) där automatlådan helt klart trodde att den hade bensinmotor. Känndes bra att köra lugnt, men om man tryckte för hårt på gasen så började den växla ner och tokvarva = det gick fan långsammare.

I övrigt så tycker jag, och har nog alltid, att det beror på vad man ska ha bilen till.
Busbil/åka fort - alla gånger manuell, möjligen kunde man bygga jänkare med manuellt ventilhus, men då har man vrid nog att inte behöva koppling.
Bruksbil- - volvon jag har nu som bara är för att åka till jobbet och frakta familjen skulle jag aldrig köpa manuell. Det är bekvämt att ha en hand över till kaffe på morgonen eller glass på sommaren. Har man lyckats träna sönder kroppen är det skönt att vara utan koppling med.
Dyr i drift är den ända, så där sparar man inte mycket på manuellt, då är det fel bil ändå.

Underdimensionerad motor och automat, framförallt med lite äldre teknik, brukar inte vara något under för komfort direkt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
- Plus att man ju aldrig paddlar ändå. Åtminstone jag får aldrig den rätta feelingen med paddlarna.

Och, kommer man åt en när man ska iväg så bestämmer den sig för att köra manuellt och jag tittar på varvräkkaren när den racear mot rött och undrar när han ska växla. . . .

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Har en 9-vx E-klass.
De högre växlarna används bara i hög fart.
Men den växlar så mjukt att man inte märker det. Väldigt nöjd.
Dock är manuell roligare, mer kontroll!
Föredrar manuell, men aut är bra nog idag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har en 9-vx E-klass.
De högre växlarna används bara i hög fart.
Men den växlar så mjukt att man inte märker det. Väldigt nöjd.
Dock är manuell roligare, mer kontroll!
Föredrar manuell, men aut är bra nog idag.
Har en likadan, faktiskt väldigt fin låda.
Ibland ligger den på för låg växel, en gång av hundra max

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Som skrivits tidigare i tråden - förr var automalåda = accelerationsslö och törstig bil.
Efter ett par automatiserade BMW:er och en Genesis = perfekt och snabbväxlande.

Prova "For Petes Sake", den tror jag du kommer att gilla.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Varför är det så jäkla viktigt att dricka Whiskey/Whisky då?
Jag känner många som "försöker lära sig" det.

Om jag inte tycker om fiskbullar så köper jag inte hem 18 olika sorter och försöker lära mig att tycka om fiskbullar, utan jag accepterar att det inte är min grej.

Jag gillar dock rök och tjära, och har smakat någon/några Whiskey's som inte har varit skitdåliga, men jag har inte lagt på minnet vilka eftersom jag aldrig skulle köpa hem en.

Rom och Konjak gillar jag och köper hem ibland, men ytterst sällan, jag brukar ta en konjak och en cigarr varje gång jag får ett barnbarn, så det gäller det att ha hemma...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Varför är det så jäkla viktigt att dricka Whiskey/Whisky då?
- För att det är major cool att sitta o sippa på en wirre i en Chesterfield med cigarren i den andra handen. (jag planerar att börja röka åtminstone pipa när jag fyllt 85)

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När man blir äldre tycker jag att man alltmer uppskattar bottendrag. Känns mer och mer tårtigt att skotta igenom hela lådan efter en rondell. Det ska gå på trean och fyran hela dan. Så gott med en spis som hämtar upp.
Nix! Efter att två gånger ha skjutit en pigg Brinktrimmad GSR-R1100-motor hamnade en helt original 1157 Banditmotor i ramen. Funkar utmärkt, dör visserligen tvärt ungefär vid de varv den andra börjar dra hårt men den har massor av bottendrag. Så mycket att den kastat iväg piloten i en hög high-sider när han i låg fart skulle stila lite inför en större folksamling. Åka fort när det svänger duger segmotorn också till, är kanske till och med enklare än med mer krut i spisen.
Men den är urtråkig! Blir färre och färre mil för varje år, saknar den tvåtaktsliknande ketchupeffekten :-( ...

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum