Gubbjävlar!

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Hur Tänker ni som är över iallafall 50+ Hur tänker ni på ?Pension? Vad gör ni? Vad ska man göra när man går i pension? Berätta!! Varför jag frågar att jag kan gå när som helst i pension! Vad ska man Göra? Hänga på Sporthoj.com varje Dag?:dummerEller vad? Och snälla frågan va till oss äldre :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur Tänker ni som är över iallafall 50+ Hur tänker ni på ?Pension? Vad gör ni? Vad ska man göra när man går i pension? Berätta!! Varför jag frågar att jag kan gå när som helst i pension! Vad ska man Göra? Hänga på Sporthoj.com varje Dag?:dummerEller vad? Och snälla frågan va till oss äldre :)

För ca30 år sedan jobbade en man jag känner (och jag) på ett stort företag som behövde varsla anställda.
Företaget var stort nog att kunna lösa en del av varslen genom att erbjuda förtida pension till dom som inte hade så långt kvar (minns inte var gränsen gick)

Väldigt många "Gubbdjävlar" som fick erbjudandet tackade nej, och det var ändå ett väldigt bra erbjudande ekonomiskt.

Han jag känner hamnade någon månad på fel sida ålderssträcket och fick inte erbjudandet, medans dom tjatade på gubbarna som hade fått det att acceptera.

Till slut gick mannen jag känner in och sa "Fixa ett undantag så jag kan få samma erbjudande så accepterar jag genast, jag har hobbies jag kan fylla tiden med, så kan dom som inte har något liv utöver jobbet få fortsätta att gå hit i något år till"

Själv har jag haft många bekanta som dött strax innan/efter pension, så man är inte garanterad att hinna njuta av pensionärslivet, jag skulle ta det erbjudandet i morgon, han jag känner fyller 90 i år och han har haft fullt upp med sin hobby.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Alla har vi mer eller mindre olika hobbys å intressen, frågan är vilka har du??
Har alltid tyckt de är roligare med hobbys å fritidsintressen än att jobba...
Golf...! Det funkar Absolut! Men tråkigt i längden....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har för många intressen, det kanske jämnar ut sig när man slutar jobba.

Jag har länge velat ha en tråd om ålderns höst.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
När det blir dags hoppas jag att kunna meka/trimma med det jag har lust till, att ta en fisketur när det passar, att ta en öl med kompis/ar, att resa på semester oavsett tid på året, att fortsätta träna o må bra, att bibehålla potensen åtminstone tills jag passerat 85...för sen ska jag röka pipa o käka haschkakor så då är jag ändå tillräckligt välmående.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Telefonen slutar ringa, mailen ploppar inte upp varannan minut - ganska skönt samtidigt som det känns lite tomt. Snacka med kollegor över en ståkaffe är också borta.
Det är ersatt med a) pensionärsgäng från jobbet som träffas en torsdag i månaden för lunch o gärna något studiebesök b) några få utvalda f.d. kollegor som träffas över lunch någon gång varannan månad c) ytterligare några grupper som träffas med ojämna mellanrum (rc-hobby)

Går upp lite senare än vanligt - ca 07.00, läser tidningen ganska noga över frukost, sporthoj.com m.m. ibland youtube - i bästa fall är man påklädd o klar ca 9-10.00

Cyklar mycket - både sommar o vinter, 30-40 mil i månaden
Traskar runt i skogen - för motion, naturupplevelse o svampplockning
Reser en del under vinterperioden - fördelen som pensionär är att man kan undvika turisttopparna (nästan, numer reser alla, alltid)
Frun gick i pension samtidigt så det ovannämnda gör vi tillsammans.
Läser mycket - i perioder över höst/vinter (just nu läst fem böcker på tre veckor)
Modellbygge - både statiskt o rc över vintern
Hoj-mek, serva tre hojar o en bil över vintern tar sin tid

Det är bra att ha en plan över, samt förbereda vad man vill göra innan man går i pension, sedan behöver man inte följa den men kan falla tillbaka till den om man blir sysslolös.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag är förvisso inte nära pensionen än (53) men har insett att det gäller att ha en plan.
Vad gäller att fylla dagarna så har min sju delar.

Motorcykel.
Resa.
Gitarr.
Friluftstliv.
Träning.
Läsa.
Lyssna på musik.

Baserat på mina föräldrars upplevelse så räknar jag med att de med ålder faller bort uppifrån och ned i den listan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ska jobba tills jag stupar. Jag har sett för många människor bli snabbt avtrubbade i kropp och knopp efter pension så jag är livrädd för bli inaktiv.
Jag kommer bara ta lite längre semester än idag men det är iofs inte pensionen utan bara dotterns skolplikt som hindrar längre semester. Det är max 6 år tills hon kan ansvara för sig själv.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är ganska bra att ha ett fungerande träningsschema redan idag så att man går in i pensionsåldern med bästa förutsättningar.
Bort med bilringar runt magen, med stigande ålder sjunker kaloribehovet- det måste man vara uppmärksam på.
Från ca 20-25 då man fysiskt borde ligga på topp sjunker prestationsförmågan relativt långsamt till ca 70-75. Därefter börjar raset ganska ordentligt (Lazarus & Harridge "Declining performance of master athletes: silhouettes of the trajectory of healthy human ageing" 2017)
Nördvarning!! https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1113/JP272443

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
Farsan hade alltid som hobbies att mecka och resa. Det var lite tråkigt för han blev gammal och lite dålig i kroppen så han inte kunde mecka och resa längre. Då blev han mest sittandes bara och det var ju inte speciellt bra.
Man får se till att ha någon hobby som funkar oavsett förutsättningar så man har något roligt att göra och som Surtees säger, gärna också något så man håller sig i form.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag har detta år trappat ner till 4-dagars arbetsvecka. Genuin befrielse. Tillvaron känns 100% bättre. Kan vara ett tips - trappa ner, sluta inte jobba tvärt.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det gäller att även försöka hålla igång huvudet likväl som kroppen. Har demens i min släkt så hoppas att jag slipper det så länge som möjligt. Tex min farfar var frisk i kroppen trots ett helt liv som lantbrukare och skogshuggare hela vintrarna. Men blev helt borta och blev sittandes inte ens kände igen farmor

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vad är det för medelålder här egentligen? Jag trodde att alla var ~23, och att sex, drugs and rock ´n roll var den härskande livsstilen? :va

Farsan sa alltid "om jag bara hade varit 20 år yngre så...", vilket han lite väl ofta sa om ungefär samma saker ungefär 20 år tidigare. Man ska inte skjuta upp saker man vill göra helt enkelt! Han frågade sig också väldigt ofta hur fan han hann med att jobba egentligen. Han hade precis fullt upp som pensionär, han var med i föreningar, flög, jobbade i skogen, pysslade om huset, hjälpte andra med deras hus osv.

Han hade många kollegor som i princip gick hem och la sig på soffan och inväntade döden, han vägrade bli en sån. Men sen är det nog lättare om man redan från början har en sån livsstil, där man är aktiv, har hobbys, många intressen, ett lagom umgänge osv. Om man bara jobbade, glodde på tv och sov hela livet så blir det nog rätt tufft när jobbet försvinner.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Jag ska jobba tills jag stupar. Jag har sett för många människor bli snabbt avtrubbade i kropp och knopp efter pension så jag är livrädd för bli inaktiv.
Jag kommer bara ta lite längre semester än idag men det är iofs inte pensionen utan bara dotterns skolplikt som hindrar längre semester. Det är max 6 år tills hon kan ansvara för sig själv.
Hm, har det där tänket också! :va Fast mina ungar är Utflugna!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag förstår inte frågan? :va

Nu kanske jag är för ung, men jobb har man ju inte tid med att göra alls, man bara måste? :va
På tiden man gör ett projekt klart så hinner man ju få 5 nya (minst).

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år