Gubbjävlar!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag sa upp mig när jag var 57 å ett halvt.
Slutade dagen före midsommarafton.
Jag skulle inte jobba mer. Jag skulle bara köra motorcykel. Köra motorcykel och vara ute. Köra båt.
Jag hade inga kompisar som körde motorcykel längre. Dessutom jobbade alla mina kompisar.
Jag köpte tält och packväskor mm. Tänkte övervintra i Portugal. Kom inte iväg. Åkte båt och fortsatte fota motorbåtstävlingar. Var klar med det i stort sett efter 13 år.
Sålde båtarna året efter. Sa upp medlemskapet i båtklubben. Klar med båtlivet efter drygt 30 år i samma båt.
Funderade vidare på Portugal. Åkte hoj i Sverige. Samlade på orter som slutade på *fors. Fick ihop en hel del. Gillar Sverige. Campingar är för… folk som inte är så balla som jag. Fricampa är svårt. Miljoner vägbommar överallt. Portugal då? Mm var är tummen?
Tänkte att jag åker i november/december 2018. Snöigt och halt i november. Skit också.
Ägnade vinter åt att följa vädret i Sevilla för att se hur mina kommande vintrar skulle bli.
Det regnar mycket i Sevilla i november-december. Tälta nja. Hotell? Varför inte bara vara hemma om man ändå inte kan åka hoj.
Kollade priser för att köpa. Rätt dyrt. Camping? Svårt att se priser men jag såg tillräckligt med översnöade blomrabatter i norra Spanien för att förstå att verkligheten inte matchade min dröm.
Femte april -19 åkte jag iväg. Nog snackat. Planen var enkel bron till sydöstra Danmark sedan ha havet synligt till höger till norra Spanien, via Madrid till Gibraltar sund. Sedan norrut till Frankrike och sedan hem. Nu blev det inte så eftersom det var så kul och enkelt att köra runt själv på hoj så jag fortsatte följa kusten till Livorno sedan Rom och Rimini.
Stelviopasset hade inte öppnat för säsongen så det blev München, Berlin, Gdansk och Nynäshamn. ”Slår en dag på kontoret.”

Bland det bästa jag gjort. Navigerade med min iPhone6 och betalade med kort. Campade om det gick annars hotell.
1000 mil och 42 dagar.

Fick blodad tand. Och covid light, tappade lukt och smak. Tappade ork ett par dagar annars ok. Men ni vet, man fick ju inte resa.
Cyklade en del, åkte hoj i och runt stan.

Inte mycket till bucket list men där stod i alla fall Höga Kustenbron. Åkte dit kollade och åkte vidare. Kramfors check. Östersunds småsunkiga camping. Träffade en kille som körde FZ1 (eller FS1 som jag råkade säga, en moped). Vi pratade om Trollstigen. Jag trodde jag var ende svensk som inte åkt den. Han rekommenderade den så så blev det, via Brunflo och Sveg. Norge. Me like.
Åkte upp och vände och åkte ner igen. Maffigt (ja tråkmåns, den är överskattad). Jag gillar hårnålar och pirret av svindeln. Kul att köra och fina vyer.
Atlanthavkustveien eller vad det nu heter klämmer jag in. Åker till hamnen i Ålesund. Ser inte bron. Kollar telefonen. Jag har åkt fel rejält. Som förr i tiden. Jaha, Ålesund är jättefint. Åker själv, åker fel och är glad ändå.
Åker hem nöjd. Mera Norge!
Året efter, Lysebotn, 27 hårnålskurvor. Ett måste. Men väntar tills snön är borta. Jag har ju sett snödrivorna och var snöslungorna fräst fram. Kurvorna och vyerna var kanon. Kallt att tälta och köra men va fan.
IMG_3793.jpeg

Det blev den där bron och Atlantkustvägen senare. Trollstigen upp till Geiranger och vidare. Jättefint.

Åkte till Trondheim med min custom bara för att den är som gjord för norska asfaltsvägar och 80 blås. 160 mil på två dagar. Och för att jag gillar hojen som fan.
Jo jag vet att man kan åka på vad som helst vart som helst. Ni vet det också.

IMG_0439.jpeg

Jag åkte en Europatripp till. Viaduc Millau och Clermont-Ferrand stod på listan.
Nynäs, Gdansk, Warszawa, Brno, Bratislava, Ljubljana, Wien, Stelviopasset, Monza, Europas längsta hängbro (eller vad det nu var), Clermont F (som vi säger), Paris i repris, det låg i/på vägen, Bryssel och Nürburgring och vidare till någon camping i Tyskland där det är 135 mil till Stockholm. Det var inte planen, men jag klämde de milen så ett nytt pb. Rödbyfärjan och bron till Sverige.

I år blev det bara Bergen. Inte såå bara. Prickade i några dagar när det inte regnade och det är finfina vägar dit och tillbaka. Rjukan är fint.

Örnesvingen, Geiranger
IMG_0386.jpeg

Så har jag valt att spendera en del av min tid.
Det är skönt att åka själv. Det passar inte alla men jag har inget val.
Inga besök på museer men alla städer jag åkt in i. Minst ett varv Nerja är ju en känd (?) turistort men för liten för ett varv. Första trippen klämde jag 80 städer/orter. Kul att flukta lite. Så många turistattraktioner blev det inte. Jag fick knalla till Fontana di Trevi (When in Rome). Maniken Piss I Bryssel, knalla. Klippan på Gibraltar har linbana eller buss. Inga alternativ för mig.

En hotellobby vid Gardasjön. Inte museum men en öl och en moppe.

IMG_2523.jpegIMG_2519.jpeg

Nu var det inte någon bildtråd eller reseberättelser som efterfrågades. Bollen är nog inne.
När man går i pension så kan man förslagsvis resa på motorcykel. Själv eller med sällskap. Tält eller hotell eller både och.

Detta är vad jag vill göra. USA, Australien och Asien lockar inte alls. Flyga är fel sätt tycker jag. Hyra hoj, nej tack.

Nordkap, kanske. Finland, Estland, Lettland och Litauen, nja… kanske.
Mera Sverige ja självklart. Å Norge. Älskar skiten. 🙂

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag sa upp mig när jag var 57 å ett halvt.
Slutade dagen före midsommarafton.
Jag skulle inte jobba mer. Jag skulle bara köra motorcykel. Köra motorcykel och vara ute. Köra båt.
Jag hade inga kompisar som körde motorcykel längre. Dessutom jobbade alla mina kompisar.
Jag köpte tält och packväskor mm. Tänkte övervintra i Portugal. Kom inte iväg. Åkte båt och fortsatte fota motorbåtstävlingar. Var klar med det i stort sett efter 13 år.
Sålde båtarna året efter. Sa upp medlemskapet i båtklubben. Klar med båtlivet efter drygt 30 år i samma båt.
Funderade vidare på Portugal. Åkte hoj i Sverige. Samlade på orter som slutade på *fors. Fick ihop en hel del. Gillar Sverige. Campingar är för… folk som inte är så balla som jag. Fricampa är svårt. Miljoner vägbommar överallt. Portugal då? Mm var är tummen?
Tänkte att jag åker i november/december 2018. Snöigt och halt i november. Skit också.
Ägnade vinter åt att följa vädret i Sevilla för att se hur mina kommande vintrar skulle bli.
Det regnar mycket i Sevilla i november-december. Tälta nja. Hotell? Varför inte bara vara hemma om man ändå inte kan åka hoj.
Kollade priser för att köpa. Rätt dyrt. Camping? Svårt att se priser men jag såg tillräckligt med översnöade blomrabatter i norra Spanien för att förstå att verkligheten inte matchade min dröm.
Femte april -19 åkte jag iväg. Nog snackat. Planen var enkel bron till sydöstra Danmark sedan ha havet synligt till höger till norra Spanien, via Madrid till Gibraltar sund. Sedan norrut till Frankrike och sedan hem. Nu blev det inte så eftersom det var så kul och enkelt att köra runt själv på hoj så jag fortsatte följa kusten till Livorno sedan Rom och Rimini.
Stelviopasset hade inte öppnat för säsongen så det blev München, Berlin, Gdansk och Nynäshamn. ”Slår en dag på kontoret.”

Bland det bästa jag gjort. Navigerade med min iPhone6 och betalade med kort. Campade om det gick annars hotell.
1000 mil och 42 dagar.

Fick blodad tand. Och covid light, tappade lukt och smak. Tappade ork ett par dagar annars ok. Men ni vet, man fick ju inte resa.
Cyklade en del, åkte hoj i och runt stan.

Inte mycket till bucket list men där stod i alla fall Höga Kustenbron. Åkte dit kollade och åkte vidare. Kramfors check. Östersunds småsunkiga camping. Träffade en kille som körde FZ1 (eller FS1 som jag råkade säga, en moped). Vi pratade om Trollstigen. Jag trodde jag var ende svensk som inte åkt den. Han rekommenderade den så så blev det, via Brunflo och Sveg. Norge. Me like.
Åkte upp och vände och åkte ner igen. Maffigt (ja tråkmåns, den är överskattad). Jag gillar hårnålar och pirret av svindeln. Kul att köra och fina vyer.
Atlanthavkustveien eller vad det nu heter klämmer jag in. Åker till hamnen i Ålesund. Ser inte bron. Kollar telefonen. Jag har åkt fel rejält. Som förr i tiden. Jaha, Ålesund är jättefint. Åker själv, åker fel och är glad ändå.
Åker hem nöjd. Mera Norge!
Året efter, Lysebotn, 27 hårnålskurvor. Ett måste. Men väntar tills snön är borta. Jag har ju sett snödrivorna och var snöslungorna fräst fram. Kurvorna och vyerna var kanon. Kallt att tälta och köra men va fan.
View attachment 504577

Det blev den där bron och Atlantkustvägen senare. Trollstigen upp till Geiranger och vidare. Jättefint.

Åkte till Trondheim med min custom bara för att den är som gjord för norska asfaltsvägar och 80 blås. 160 mil på två dagar. Och för att jag gillar hojen som fan.
Jo jag vet att man kan åka på vad som helst vart som helst. Ni vet det också.

View attachment 504578

Jag åkte en Europatripp till. Viaduc Millau och Clermont-Ferrand stod på listan.
Nynäs, Gdansk, Warszawa, Brno, Bratislava, Ljubljana, Wien, Stelviopasset, Monza, Europas längsta hängbro (eller vad det nu var), Clermont F (som vi säger), Paris i repris, det låg i/på vägen, Bryssel och Nürburgring och vidare till någon camping i Tyskland där det är 135 mil till Stockholm. Det var inte planen, men jag klämde de milen så ett nytt pb. Rödbyfärjan och bron till Sverige.

I år blev det bara Bergen. Inte såå bara. Prickade i några dagar när det inte regnade och det är finfina vägar dit och tillbaka. Rjukan är fint.

Örnesvingen, Geiranger
View attachment 504580

Så har jag valt att spendera en del av min tid.
Det är skönt att åka själv. Det passar inte alla men jag har inget val.
Inga besök på museer men alla städer jag åkt in i. Minst ett varv Nerja är ju en känd (?) turistort men för liten för ett varv. Första trippen klämde jag 80 städer/orter. Kul att flukta lite. Så många turistattraktioner blev det inte. Jag fick knalla till Fontana di Trevi (When in Rome). Maniken Piss I Bryssel, knalla. Klippan på Gibraltar har linbana eller buss. Inga alternativ för mig.

En hotellobby vid Gardasjön. Inte museum men en öl och en moppe.

View attachment 504581View attachment 504582

Nu var det inte någon bildtråd eller reseberättelser som efterfrågades. Bollen är nog inne.
När man går i pension så kan man förslagsvis resa på motorcykel. Själv eller med sällskap. Tält eller hotell eller både och.

Detta är vad jag vill göra. USA, Australien och Asien lockar inte alls. Flyga är fel sätt tycker jag. Hyra hoj, nej tack.

Nordkap, kanske. Finland, Estland, Lettland och Litauen, nja… kanske.
Mera Sverige ja självklart. Å Norge. Älskar skiten. 🙂
Vet Björn att du är extrem! and i love it! :hjarta

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om 20 år ska jag bli en obstinat gubbjävel.
Bara gå till banken kl 12 på vardagar, stå i alla köer jag hittar och lämna kön när jag kommer fram, gå extreeeemt sakta på övergångställen, tala om för alla att det var bättre förr osv...

...och antagligen köra en Super Duke. 🤔

Jag har sagt att jag ska köpa en risig bil och åka runt och få soppatorsk i rusningstrafiken i stockholm, det ser så festligt ut på "Vägens hjältar" på TV. (helst i tunnlarna)

Ett annat alternativ är att åka rulltrappa i tunnelbanan, ståendes i mitten och hålla i båda ledstängerna.

Att betala med mynt på systembolaget på fredagar är ju en annan given aktivitet.

Att stå kvar och kolla kvittot i kassan på alla affärer, och när man går ut genom en dörr eller kliver av en rulltrappa, stanna två steg senare ivägen för alla andra.

Jag kommer att ha fullt upp!

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
@Björn F : Oj!! Där har vi det! Typmallen för vad som är kul enligt min mening :) lite därför jag tänkte börja köra MC. Har cykelsemestrat en hel del, där har man ju inget problem med vägbommar, men å andra sidan kommer man inte så långt, cykla hela Sverige tar typ två veckor. Den tiden på hoj så skulle man ju kunna köra Europa runt. Älskar också Norge, har varit där på cykelsemester några gånger. Inte trollstigen dock, det får bli på hoj sedan. Så... det jag säger är att med min blivande "MC-karriär" så har jag detta i åtanke, planering för framtiden som gubbjävel :)

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
@Björn F .. rätt kul ändå!, som jag har påpekat förut så har jag ju sett den där Kawan runt Sthlm i rätt många År :) Undrat som fan vem det är som äger den! Har ett speciellt Minne..Sitter i Byggbilen på väg hem efter slit o släp , är på Essingeleden köer! Var i November/December mörkt kallt, småsnöigt o jävligt! Då kommer Kawan och blåser om i innerfil! Undrar vem fan är det där för tokfan!? Nu vet jag! ;):hjarta

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
@Björn F .. rätt kul ändå!, som jag har påpekat förut så har jag ju sett den där Kawan runt Sthlm i rätt många År :) Undrat som fan vem det är som äger den! Har ett speciellt Minne..Sitter i Byggbilen på väg hem efter slit o släp , är på Essingeleden köer! Var i November/December mörkt kallt, småsnöigt o jävligt! Då kommer Kawan och blåser om i innerfil! Undrar vem fan är det där för tokfan!? Nu vet jag! ;):hjarta
Kul! Jag gillar ju att köra hoj. Inte minst med Kawan.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
USA, Australien och Asien lockar inte alls
Har ju en Bror som försvann från Svedala på slutet av 80-talet! Han var ju så jävla trött på de tre SSS en ? Ut i Världen för att klättra på Karriärstegen!. Vi har ju kört en del MC ihop sen tidigt 80-tal! :)Så när han fladdrade iväg till Australien, Tyskland, USA , Kina, Taiwan, Sydkorea. Så var det ju rätt kul att Hälsa på! Minst två hojar ska man ju ha och det har han haft! Så det har alltid stått nån hoj till mig när man har tagit Flyget och kommit fram! Oftast rejält Jet laggad och ibland Bakis! Har fått en vilodag! Sen iväg på Äventyr! Haft mycket skoj och Tokerier i olika Världsdelar! Varit dålig på det där med att dokumentera och ta Bilder!.Men få ha det i skallen istället Bilder och Minnen :) De tre SSS en då...Sossar, Skatter och Snö förstås! Numera är han ju Bosatt på sitt Mansion I Australien sen många år tillbaks! En bild lyckades jag ta i Somras när han va på besök 1,70 m över havet Skeptiskt tittande på Böda Hamn :tungan
20240810_130120.jpg
Iförd yngsta grabbens Jofama ställ som han har vuxit ut för många år sen! :rofl Klättrande på sin Hyrda! BMW hoj.. mina dög inte att låna ;) Men köra hoj det kan han det ska jag inte ta ifrån honom! Värre är det att underhålla cyklarna! Va då!? Då kan man ju få skit under Naglarna..Bollen då..han tycker jag ska flytta till honom..och bli nån jävla Hustomte! ...men nä vete fan! Oavsett så blir det ett besök i Mars..Då står det visst en Africa Twin i garaget och väntar på mig...nya äventyr och Tokerier att se fram emot iallafall!.. Peace..over and Out!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin