Guide: Hastighetsmätare på minimoto.

Blommah

Trialcyklist.
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Grc RC40
Idag gick jag och tänkte på vilka cykeldelar jag kunde slänga på minimoton, (Då jag redan har 9 cyklar så har jag cykeldelar till förbannelse)

Hastighetsmätare hade vart coolt tänkte jag, jag har bara hittat för över tusenlappen till minimoto, så jag tog min sigma bc-906 hastighetsmätare (Ligger runt tvåhundringen) och började modda.

Att sätta fast den på styret var för mig inga större problem, jag fick ha den lite framåtlutad så den skulle få plats, men det är inget som stör mig så mycket.

hastmat.jpg

Sen kom jag till det svåra momentet, hur jag skulle få fast ekermagneten.
Det löste jag genom att ta en jättetunn metallplatta som jag hittade i källaren, borra ett hål i den, i det hålet så satte jag en insexskruv som jag i sin tur fäste i framhjulet, jag har hål för skiva på båda sidorna hjulet så det passade perfekt att skruva in metallplattan där.

Innan jag skruvade in metallplattan så tog jag en eker, klippte av den, superlimmade och stripesade fast den i metallplattan.
Tog även superlim på ekern och lite här och var så inget skulle röra på sig.

Voila!
magnet.jpg

Sensorn var inga problem att få fast då tjockleken på gaffeln är ungefär samma som på en cykel.

Det enda problemet jag har är att hitta en konverteringstabell för hjulstorlekar till sigmadatorer, dom går bara ner till 16" så jag fick chansa lite, kan visa fel på ungefär 4-5 km kan jag tänka mig.

Är det något ni undrar så är det bara att fråga.

Good luck.
MVH
Victor.

Volez

Lite nytt med två hjul
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat
Gjorde samma på min streetfighter...fick rätt hastighet till slut efter några provrundor. Sen helt plötsligt i 160km/h så slutade den funka...då hade magneten flugit iväg. Frågan är om det funkar med en vanlig magnet...ska iofs gå ut och testa om 5 minuter men....surt.

Så...nu går kanske inte din minimoto i 160+ men kolla så magneten sitter. Surt när den lossnar.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Krita på asfalt o däck, rulla sedan ett varv o voila där har du hur många cm det e runt..
I ditt fall e det nog enklare med ett måttband:D

Blommah

Trialcyklist.
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Grc RC40
Jag har superlimmat det mesta, skulle en flyga av så har jag några till, får se hur länge det håller.

Extreme_

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2007
Hoj
minimoto
xD jasså funkar de .. FÖr jag testa på min minimotard xD men den visa fel de ståg att den gjorde 23 kmh =D de stämde verkligen inte för min gör en 50-60kmh

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Varför måste du ha en konverteringstabell? Är det inte bara till att mäta omkretsen på de där lilla hjulet med ett måttband?
Eller räkna ut det: Höjden på hjulet, alltså diametern x 3,14.

Volez

Lite nytt med två hjul
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
Måste man ha nån speciell magnet till cykeldatorn eller? Min flög ju iväg som sagt och testade med en vanlig magnet. Är det nån speciell styrka eller storlek man måste ha på dem kanske? Funkar inte som det är nu iaf :(

Sebee

ride it like u stole it;)
Gick med
27 Jan 2007
Hoj
ktm 450 sm o så min älskade mini ;)
köpte min hastighetsmätare på lidl, 30 kr.. ^^

den visar iaf 3 siffrigt vilket kanske e bra om man vill köra trimmat;)

fick med tabell som gick ner till 18" o sen ere bara räkna.. men tänkte på en sak.. ska man räkna ut hjulstorleken, eller höjden där magneten sitter? ja har fäst min i ena bromsskivan fram, o de kanske inte stämmer helt med hur man ska sätta det i ett vanligt cykelhjul?

ska testa lite olika siffror sen när ja har fått igång henne! =)

Blommah

Trialcyklist.
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Grc RC40
du ska räkna ut hjulstorleken, det tar lika lång tid för magneten att gå ett helt varv var på hjulet du än sätter den ;).
Jag tänkte om det var lättare med en konverteringstabell men det gick att mäta å gångra med 3.14 också, vilket jag gjorde.

Ang magneten så använder jag en cykeldatormagnet, sitter som berget då jag har limmat den på ekern.
Vet inte alls hur det funkar med andra magneter

Last edited:

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Hade en sigma mätare på en av mina tidigare streetfighters och den funkade upp till 230-240, jag limmade dit en liten magnet på fälgen och sen finjusterade in givaren till lagom avstånd. Om man e osäker på om magneten funkar så kan man dra den förbi givaren för hand innan man monterar den, ger mätaren utslag så funkar det. Men tänk bara på att ju mindre magnet man monterar så minska avståndet till givaren för att den fortfarande ska fungera.

Om man sen sätter en liten lampa som lyser på den så går hojen genom besiktningen också... :)

Volez

Lite nytt med två hjul
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
Men...precis så jag gjorde ju :( Suck...

Monterade dock ingen lampa som lös på den men den gick igenom ändå.

Sebee

Gick med
27 Jan 2007
Hoj
du ska räkna ut hjulstorleken, det tar lika lång tid för magneten att gå ett helt varv var på hjulet du än sätter den ;).
Jag tänkte om det var lättare med en konverteringstabell men det gick att mäta å gångra med 3.14 också, vilket jag gjorde.

Ang magneten så använder jag en cykeldatormagnet, sitter som berget då jag har limmat den på ekern.
Vet inte alls hur det funkar med andra magneter

smart, de tänkte ja inte på XD

hur mätte du me PI? min dator ska man ställa in 4 siffror på, typ 1290 så mäter den på 20" hjul.. (drog ett exempel. de stämmer nog inte;P)

men hur får ja ut dessa siffror från diametern på hjulet, som du räknade med PI?

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Hoj
Troligen så ska du mata in omkretsen i datorn, 3,14 x diametern precis som Chirre skrev. Har för mig att det blir runt 910cm på en mini om jag inte minns helt fel

Sebee

Gick med
27 Jan 2007
Hoj
Troligen så ska du mata in omkretsen i datorn, 3,14 x diametern precis som Chirre skrev. Har för mig att det blir runt 910cm på en mini om jag inte minns helt fel

ahaaaa.:huvet smart, ja fatta inte att de va omkretsen man skulle trycka in, isf e de ju bara ta ett måttband o köra?;)

Antonene

Tvåtaktare
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Minimoto 14E
Det enda problemet jag har är att hitta en konverteringstabell för hjulstorlekar till sigmadatorer, dom går bara ner till 16" så jag fick chansa lite, kan visa fel på ungefär 4-5 km kan jag tänka mig.

Jag köpte min cykeldator på biltema för 50:- har inte monterat den riktigt än, men man kan ställa in hjulstorleken väldigt litet, jag tänkte köra min på 7 tum eftersom fälgen är 6 va? å med däcket så äre lite till... trr cykeldatorn går att ställa ända ner till 4 eller nått :)

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Hoj
Men det är väl bara och mäta runt däcket med ett måttband....eller?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024