Guide: Koppla in 12v cigarettuttag

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snygg installation. Men vad gör att de lämpar sej för marint bruk? Har du nåt täcklock som gör det vattentåligt? Plåten som hela uttaget sitt fast i, är det hemmabyggt eller hängde det med?

Vet inte, förmodligen inget annat än att den ska säljas som båtprodukt ;) sitter ett täcklock på uttaget så det känns lite marint. Denna panel snodde jag ena uttaget ifrån, hade först tänkt ta bägge men det kändes onödigt och hade blivit trångt https://www.biltema.se/bat/elutrustning/elpaneler/pabyggnadspanel-2000040911

Plåten är byggd av mig själv med stegborr, bandsåg och smärjel, tycker den blev helt okej.

En till dålig bild på det hela
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur viktigt är det att få plus och minus rätt när man kopplar in ett cigguttag? Köpte nämligen en sån här. För att sedan stoppa i en usb plugg i.
Nu låter detta helt osannolikt men tror jag råkade bränna 4 pluggar innan jag kom på att jag kopplat fel. Ändå är jag lite osäker då jag inte vågade stoppa i den 5 pluggen...
Jag har kopplat uttaget direkt på batteriet.
97e22aeb79710244ba4afa8bb158076e.jpg


Skickat från min H8324 via Tapatalk

Ska du tända cigaretter tror jag det inte spelar någon roll.
Annars är
standard MINUS på batteriet till "insidan av cigguttaget runt om" och PLUS på batteriet till den lilla knoppen i mitten längst in på cigguttaget.
Fotot visar en MC-Underhållsladdare för två hojar för anslutning till Cigguttag på hojarna, obelastad ca 14,0 Volt, med anslutet MC-batteri
ca 13,7 - 13,8 Volt. Vilket är den spänningen MC-batterierna hålls på.
 

Bifogat

  • CiggpluggUnderhållsladdare.jpg
    CiggpluggUnderhållsladdare.jpg
    119.5 KB · Visningar: 32
Last edited:

genes161

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2013
Ort
hässleholm
Hoj
gixxer13
Det som ställde till det lite, testade så att cigg värmaren fungerade, dvs blev varm. Eftersom den blev det tog jag för givet att jag kopplat rätt.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det som ställde till det lite, testade så att cigg värmaren fungerade, dvs blev varm. Eftersom den blev det tog jag för givet att jag kopplat rätt.

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Precis, själva ciggtändargrejen kan man väl beskriva som en form kontrollerad kortslutning och för den spelar polariteten ingen roll, det blir varmt i vilket fall som helst.

Den där ciggtändarpluggen till uttaget kan ju också illustrera varför jag tjatar om att ha en särking på plussidan av så nära batteriet som möjligt. Tänk er en kortslutning på plussidan och att pluskabel fram till cigguttaget då blir motsvarande själva "värmespiralen" i cigguttaget, plastisoleringen blir varm och börjar brinna och sen med lite otur fortsätter branden till nåt annat och vips är det hela övertänt. Orsaken till att man ska ha säkringen så nära pluspolen på batteriet som möjligt är att man vill ha så kort sträcka som möjligt med pluskabel som är osäkrad om det skulle hända.

Har varit med att få kortis i en usb-laddplugg som brände säkringen till cigguttaget på min L200, bytte säkring men den for direkt som man stoppade i pluggen i uttaget igen. I det läget hade ovanstående cenario kunnat hända om det inte funnits en säkring, total kortis med kabelbrand som följd.

Ursäkta om säkringstjatet men jag anser det viktigaste då jag håller på med el, tänk även på kabeldragningen så att isoleringen på kablar inte kan nötas sönder. Jag brukar ofta dra kablar i kabelskydd eller krymslang, dels för skyddet och sen ser det snyggt och proffsigt ut. Väldigt viktigt är det att hålla koll på pluskablar till startmotor, startrelä och kablar till generator då dessa är osäkrade och grova om nåt går galet och man får kortslutning.
 
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Någon som provat en USB-port som pluggas till battery tender kontakten? Visserligen ”alltid på”, men normalt säkrad på laddkabeln som redan är monterad.

Lite förslag på kablar för de som inte har en tender redan. Den med laddningsindikator är lite smart.

793cd83bbff5a448439963f5fa9dafa4.jpg
e7713d55c90a2052797ea14c06111081.jpg
f3c244c2159df975f18455ebe6d17f58.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lugn skriver: Lite förslag på kablar för de som inte har en tender redan. Den med laddningsindikator är lite smart.

Påminner om ett besök hos en känd svensk tillverkare av friluftsutrustning på 1970-talet.
Besökare: Det här är rent skräp (om liggunderlag stoppat med samma typ av fiber som i sovsäck)
Tillverkaren: Men det säljer bra !

Det går inte med en laddningsindikator som mäter batterispänningen avgöra om batteriet är laddat eller inte.
Eftersom batterispänningen beror på hur mycket svavelsyra det är i blandningen av vatten och svavelsyra i batteriet.
Svavelsyra är billigt och bly är dyrt och med mera svavelsyra får batteriet högre spänning (bättre prestanda)
och kortare livslängd.
Inget ovanligt lågprisbatterier efter laddning håller ca 13,1 Volt spänning.
Och är urladdade vid 12,9 Volt. Och inte startar motorn förrän batteriet laddats.
Medan ett Yuasa efter laddning håller ca 12,7 Volt, dvs ca 0,4 Volt lägre spänning.

Men den här typen av laddningsindikator säljer bra. Så varför sluta tillverka och sälja ?

Till sist, att ha en USB laddare ansluten direkt till ett batteri med säkring är inget jag skulle ge mig på utan kontroll av att USB-laddaren inte drar ström obelastad.
USB laddaren innehåller ju elektronik som sänker spänningen från batteriets ca 12 Volt till ca 5 Volt. Elektronik kan dra ström bara elektroniken är inkopplad.....
Jag hade utan kontroll av USB-laddaren anslutet en USB-laddare via ett relä / till sladd som bara har spänning när hojens motor är igång. Eller via en strömbrytare.
Strömbrytare man ska slå ifrån när inget är anslutet till USB-laddaren för laddning.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Till sist, att ha en USB laddare ansluten direkt till ett batteri med säkring är inget jag skulle ge mig på utan kontroll av att USB-laddaren inte drar ström obelastad.
USB laddaren innehåller ju elektronik som sänker spänningen från batteriets ca 12 Volt till ca 5 Volt. Elektronik kan dra ström bara elektroniken är inkopplad.....
Jag hade utan kontroll av USB-laddaren anslutet en USB-laddare via ett relä / till sladd som bara har spänning när hojens motor är igång. Eller via en strömbrytare.
Strömbrytare man ska slå ifrån när inget är anslutet till USB-laddaren för laddning.

Håller med om detta, om man tar ett uttag som i mitt fall där det finns en lysdiod då uttaget har spänning så är det ju ganska klart att det kommer att dra ström om inte annat via lysdioden om man har det anslutet konstant till batteriet men som du säger ett USB-uttag utan lysdiod kommer säkert ändå att tjuvdra ström om än lite via dess elektronik, i detta fall är det ju helt klart bäst att koppla USB-uttaget via tändningen för även om man har en manuell brytare till uttaget finns ju risken att den glöms på och sen är man utan ström då nån minst vill vara det.

Skulle vara intressant att veta hur många mA uttagen utan lysdiod drar obelastade men det är ju bara fram med en mulitimeter och mäta.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Kan hålla med angående tjuvström, men varför skulle inte en laddningsindikator fungera? Syftar alltså inte på att mäta statisk spänning, utan den spänningsförändring som sker då generator laddar på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle vara intressant att veta hur många mA uttagen utan lysdiod drar obelastade men det är ju bara fram med en mulitimeter och mäta.

Testade tre USB-pluggar för Cigguttag, tyvärr alla tre med lysdiod.
Å andra sidan ska man gå från 12 Volt till 5 Volt så finns ju spänning (7Volt) till att driva lysdiod.....lysdiod som behöver max 4 Volt.

1) USB-plugg, ett USB uttag, till MITSUGAWA GPS Wireless Digital Speedometer drog 4,7mA obelastad från 12,6 Volt labbaggregat
2) USB-plugg, två USB uttag, Silvercrest, till Silvercrest bil mobiltelefonhållare, drog 3,0mA obelastad från 12,6 Volt labbaggregat
3) USB-plugg, noname, ett USB uttag drog 6,0mA obelastad från 12,6 Volt labbaggregat #

Genomsnitt ca 4mA, dvs 250h = 10dygn urladdat 1Ah, körs hojen varje dag ELLER alltid står i garaget med underhållsladdare, inget problem som jag ser det.
Men om hojen står utan underhållsladdare i garaget så får batteriet stryk !

# typ https://www.kjell.com/se/sortiment/...baggregat/labbaggregat-0-30-v-(dc)-3-a-p44801

1) USB-plugg, ett USB uttag, till MITSUGAWA GPS Wireless Digital C drog 0,26 A med ansluten GPS Speedometer från 12,6 Volt labbaggregat
2) USB-plugg, två USB uttag, Silvercrest, till Silvercrest bil mobiltelefonhållare, drog 0,45A belastad med två mobiler.
3) En MIO bil GPS med Ciggplugg drog 0,22A

Att glömma en GPS på hojen ansluten till batteriet över en USB-utgång över natten kan fodra kickstart eller springstart nästa dag. :fakta
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan hålla med angående tjuvström, men varför skulle inte en laddningsindikator fungera? Syftar alltså inte på att mäta statisk spänning, utan den spänningsförändring som sker då generator laddar på.

Därför att den "vanliga" laddningsindikatorn fungerar genom att mäta batterispänningen. Exempel:
https://www.kjell.com/se/produkter/...are/ctek-indicator-eyelet-m8-laddkabel-p44947

De Ctekladdare / Ctekunderhållsladdare jag mätt på är anpassade till "branchstandard" Yuasa. Dvs ett laddat batteri hållare ca 12,7 Volt spänning. För att hålla batteriet laddat slår laddaren till när spänningen sjunkit till ca 12,85 Volt. För en sekund kort laddning av batteriet. Till exempel:
Så håller batteriet 12,7 Volt eller högre visar laddningsindikatorn GRÖNT.
Så håller batteriet över 12,6 Volt men under 12,7 Volt visas GULT.
Så håller batteriet under 12,6 Volt visas RÖTT.

Och vad visar en Ctek indikator med ett lågprisbatteri som är urladdat vid 12,9 Volt ?
Jo Cteklindikatorn visar GRÖNT.
Det fina med det här är att har hojen stått hos en MC-handlare över vintern. Med en Ctek laddningsindikator så är ju slutsatsen skitenkel, när hojen inte startar på våren, kass batteri.
Och batteriet är garanterat kass efter stått hela vintern utan underhållsladdning.
För indikatorn har ju visat GRÖNT. Inget behov ladda batteriet.
Och så får MC-handlaren sälja och montera ett nytt batteri så man kommer hem med hojen.
 
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Därför att den "vanliga" laddningsindikatorn fungerar genom att mäta batterispänningen. Exempel:
https://www.kjell.com/se/produkter/...are/ctek-indicator-eyelet-m8-laddkabel-p44947

De Ctekladdare / Ctekunderhållsladdare jag mätt på är anpassade till "branchstandard" Yuasa. Dvs ett laddat batteri hållare ca 12,7 Volt spänning. För att hålla batteriet laddat slår laddaren till när spänningen sjunkit till ca 12,85 Volt. För en sekund kort laddning av batteriet. Till exempel:
Så håller batteriet 12,7 Volt eller högre visar laddningsindikatorn GRÖNT.
Så håller batteriet över 12,6 Volt men under 12,7 Volt högre visas GULT.
Så håller batteriet under 12,6 Volt visas RÖTT.

Och vad visar en Ctek indikator med ett lågprisbatteri som är urladdat vid 12,9 Volt ?
Jo Cteklindikatorn visar GRÖNT.
Det fina med det här är att har hojen stått hos en MC-handlare över vintern. Med en Ctek laddningsindikator så är ju slutsatsen skitenkel, när hojen inte startar på våren, kass batteri.
Och batteriet är garanterat kass efter stått hela vintern utan underhållsladdning.
För indikatorn har ju visat GRÖNT.
Och så får MC-handlaren sälja och montera ett nytt batteri så man kommer hem med hojen.

Jo, men nu mäter ju denna spänningsökningen som sker när generatorn laddar som den ska.
Personligen skulle jag kolla det med en multimeter i garaget om jag misstänkte fel på landsidan, men för de som inte har en kanske detta kan vara värt de extra kronorna om man nu ändå ska ha en underhållsladdare



Features:

3 LEDs display (O / 1/2 / ? ) battery status for any 12V battery with a 4th LED (??) for AGM & GEL sealed batteries
Draws less than 200uA (0.0002A) when battery monitoring
Active charging system monitoring: 13.5V ‘acceptable’ and 14V ‘good’ levels.
Industry standard SAE connectors
Weather protected
Length: 6? (15cm)
Premium battery monitor designed by TecMate
3-year limited warranty
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, men nu mäter ju denna spänningsökningen som sker när generatorn laddar som den ska.
Personligen skulle jag kolla det med en multimeter i garaget om jag misstänkte fel på landsidan, men för de som inte har en kanske detta kan vara värt de extra kronorna om man nu ändå ska ha en underhållsladdare
Features:

3 LEDs display (O / 1/2 / ? ) battery status for any 12V battery with a 4th LED (??) for AGM & GEL sealed batteries
Draws less than 200uA (0.0002A) when battery monitoring
Active charging system monitoring: 13.5V ‘acceptable’ and 14V ‘good’ levels.
Industry standard SAE connectors
Weather protected
Length: 6? (15cm)
Premium battery monitor designed by TecMate
3-year limited warranty

Det är just det här (battery monitoring) som inte fungerar.
Eftersom batterispänningen varierar så mycket mellan olika blybatterier vid avstängd motor.
De Yuasa jag har har ca 12,7 Volt laddade och startar hojarna direkt.
Alltså ska indikatorn visa GRÖNT.

Medan lågprisbatterier typ Biltema underhållsfritt eller Biltema GEL MC-batteri har ca 13,1 Volt laddade och är urladdade vid ca 12,9 Volt.
Och då vid 12,9 V ska indikatorn visa RÖTT. Eller hur ?

Citat: men nu mäter ju denna spänningsökningen som sker när generatorn laddar som den ska
Betyder det att båda gröna lyser om batterispänningen går över 14,2 Volt med motorn igång ?
Att jag skriver 14,2 Volt för på både Sprint RS och GSX1300R ger generatorn 14,3 Volt med motorn igång.
Köpte själv en
https://www.kjell.com/se/produkter/...al-voltmeter-0-99-v-dc-med-ram-rod-led-p48363
och monterade på en Ciggplugg för att kolla batterispänningen på Sprint RS.
När jag kör med hojen. Den drar ju 20mA så den kan inte sitta ansluten jämt.

Testfråga: Fotot visar batterispänningen med avstängd motor.
Vilken typ av batteri satt troligen i hojen när fotot togs ?
Lågprisbatteri eller ett Yuasa ?
 

Bifogat

  • Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    30.5 KB · Visningar: 11
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det är just det här (battery monitoring) som inte fungerar.
Eftersom batterispänningen varierar så mycket mellan olika blybatterier vid avstängd motor.
De Yuasa jag har har ca 12,7 Volt laddade och startar hojarna direkt.
Alltså ska indikatorn visa GRÖNT.

Medan lågprisbatterier typ Biltema underhållsfritt eller Biltema GEL MC-batteri har ca 13,1 Volt laddade och är urladdade vid ca 12,9 Volt.
Och då vid 12,9 V ska indikatorn visa RÖTT. Eller hur ?

Citat: men nu mäter ju denna spänningsökningen som sker när generatorn laddar som den ska
Betyder det att båda gröna lyser om batterispänningen går över 14,2 Volt med motorn igång ?
Att jag skriver 14,2 Volt för på både Sprint RS och GSX1300R ger generatorn 14,3 Volt med motorn igång.
Köpte själv en
https://www.kjell.com/se/produkter/...al-voltmeter-0-99-v-dc-med-ram-rod-led-p48363
och monterade på en Ciggplugg för att kolla batterispänningen på Sprint RS.
När jag kör med hojen. Den drar ju 20mA så den kan inte sitta ansluten jämt.

Testfråga: Fotot visar batterispänningen med avstängd motor.
Vilken typ av batteri satt troligen i hojen när fotot togs ?
Lågprisbatteri eller ett Yuasa ?

Jag har alltså ingen själv, men som jag förstår instruktionen så lyser de båda gröna när spänningen över batteripolerna överstiger 14V, vilket borde anses som bra när laddsystemet fungerar som det ska.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har alltså ingen själv, men som jag förstår instruktionen så lyser de båda gröna när spänningen över batteripolerna överstiger 14V, vilket borde anses som bra när laddsystemet fungerar som det ska.

Jag förstår ideen. Fördelen är att den drar mycket lite ström, kan alltid vara inkopplad.
Men ska man ha någon glädje av indikatorn,
när det gäller just att visa att laddningen upphört fungera på hojen är det viktigt indikatorn monteras vid instrumenten.
För annars kommer man inte upptäcka problemet, att laddningen inte fungerar förrän när hojen är svårstartad.

(Första symptomet på att nått var fel på min SV650S, svårstartad vid Aeroseum / Säve flygplats.
Det var laddningsregulatorn.....)

Och ska man kolla hur laddningen med motorn igång fungerar så finns ju tex .
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/voltmeter-for-inbyggnad-2000041333
som dock garanterat drar så mycket ström att den måste anslutas så voltmetern kopplas bort när man vrider om nyckeln på hojen/"slår av tändningen".

När jag kom underfund med varför jag hade så dåligt ljus på Sprint RS (underdimensionerat kablage, ej avsedd köras på natten) och varför batterierna tog slut på ett år i Sprint RS (ej avsedd köras med tänt ljus dagtid) så valde jag en Voltmeter från Kjell för att kolla vilken batterispänning det var under körning efter jag försökt fixa kablaget till strålkastarna/batteriladdningen med tänt ljus dagtid.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top