none
Ny medlem
Guide: Koppla in handtagsvärmare och relä
Första delen av den här guiden handlar om handtagsvärmare (Heat grips), de är av den billiga typen och köpta på ebay för hela 35 kr. http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heated-Grip-Pads-for-Handlebars-Black-12V-/111025699669?vxp=mtr
Den andra delen av den här guiden kommer handla om hur och varför man installerar ett relä. Kort sagt är det för att slippa att någon eftermarknads pryl drar slut på batteriet när hojen är avstängd.
Målet med den här guiden är att personer som för första gången pillar med el ska kunna lyckas.
Del 1
Behöver ni högre upplösning på bilderna så finns det här
För att kunna installera handtagsvärmare (HTV) skall du ha verktyg så du klarar av att skruva av kåpor och handtag. Du bör även ha olika slags kabelskor,skarvklämmor, en kabelskotång och elkabel i lagom diameter( jag valde 1,5mm), inte för grov eller för tunn.
Du bör även ha hårspray för att få handtagen att hålla fast, då får du chans att nyttja de industrilager av olika produkter din partner har byggt upp i badrummet. Eftersom lagersaldot på varje produkt är minst 2 behöver du därmed inte fråga, det kommer ändå inte märkas.
Vilka toleranser olika diameter av kablar brukar ha framgår oftast i den affären du köper kabeln.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kopplingsledning-353833/
Såhär mycket får man för 35kr, Krympslang, HTV, eltejp och det kommer i en plastpåse som mest liknar en godispåse.
Första steget är att ta av handtaget, då måste du lossa den skruv som sitter ytterst vilket inte borde vara några problem. Handtaget fick jag loss med hjälp av 5-56(smörjspray), en tång och ett måttlig dos av våld för att inte förstöra gummit på handtaget.
Nu börjar det lossna, spruta 5-56 från båda riktningar gör det betydligt enklare att få det att lossna.
Nu ska bara limmet bort, det gjorde jag för hand men testa diverse rengöringsmedel så går det säkert enklare.
Nu börjar det likna något!
Tejpa 2 lager med eltejp, för att isolera metallen mot HTV
På med första värmaren, på vänster sida, lite eltejp på var sida om värmaren så håller det sig på plats.
Tänk på hur du drar kablarna, från styret mot batteriet. Om kablarna kan få gå på varsin sida om styrets infästning i ramen blir behovet av rörelsefrihet för kabeln mycket mindre. Leder du in kablarna på samma sidan kommer den ena behöva röra sig mer än den andra, vilket kan leda till kabelbrott.
Spruta i rejält med hårspray och tryck på handtaget, för mig gick det riktigt smidigt.
Då var det dags för den något klurigare högersidan. Som ni ser tog jag bara av gummihandtaget här, dels för det är mycket enklare men också för att få mer värme i handtagen. Mer om detta längst ner.
Här behövdes lite eltejp för att få det riktigt bra, så HTV inte vrider sig när jag drar på gummihandtaget. Det var lite för dåligt fäste av klistret på baksidan av HTV för att fästa.
Sådär då var det klart, som ni ser blev det inte riktigt snyggt, jag skall justera det här senare om det går men det är inte störande för handen. Jag är övertygad om att det går att få snyggare än såhär.
Nu när jag har testat funktionen några gånger så känns det tydligt högerhandtag värmer mer än vänster. Min teori är att vänster HTV är lindad kring ett aluminiumhandtag och därmed blir det stor värmeförlust.
Inkoppling gör du enklast till halvljuset eller direkt till batteriet om man inte väljer att koppla in ett relä. Däremot rekommenderar jag starkt att du använder en säkring, för att inte förstöra HTV eller annan elektrisk utrustning, 10A skall räcka.
+ Är röd
- Är blå
Del 2
Att koppla in ett relä för att slippa ha utrustning som drar slut på batteriet
Den här typen av relä fungerar så att när du vrider på tändningen så kopplas din inkopplade krets till och när du vrider av tändningen så bryts kretsen.
Alltså när du har igång hojen får du ström till dina handtagsvärmare/12v uttag osv. och när du vrider av tändningen upphör strömmen komma till handtagsvärmarna.
För kunna förklara det här på ett pedagogiskt sätt kommer jag ta varje del av kopplingsschemat för sig.
Naturligtvis går det att göra den här kopplingen på flera sätt även om grundprinciperna är samma.
Längst ner kommer jag även jämföra mitt arbete med andras för att ni skall få ett större förståelse och kunna välja vad som passar er bäst.
Det du behöver för att kunna göra den här installationen är:
Eltejp
kabelskor
Elkabel (helst röd och svart)
Säkring 10A och säkringshållare
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-35647/
Kabelskotång
Grundläggande verktyg
Relä (Av typen enkelrelä slutande, Biltema artnr. 42301 köpte jag)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-42134/
Sk. sockerbitar eller en annan typ av kopplingsplint
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Kopplingsplint-2-st-35810/
http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Kopplingsplint-25233/
Jag valde sockerbiten av misstag, men eftersom jag är för lat så ville jag inte åka till biltema igen och byta.
Det är ingen idé att visa några bilder inledningsvis eftersom det bara kommer röra till det för er. Det finns trots allt en tanke bakom kopplingarna även om det inte alltid ser ut på bilderna.
Jag har delat in schemat i fyra delar, där jag kommer förklara varje bild för sig.
Bild 1
Första bilden visar batteriet med dess + och - pol.
Röd kabel symboliserar +
Blå kabel symboliserar - jord
På den röda kabel sitter en säkringshållare med 10A säkring
Bild 2
Jag har alltså valt sockerbitar att koppla genom, vilket har både fördelar och nackdelar. En för röd + och en för blå -.
Fördelen är att det sitter ordentligt, nackdelen är att kretsarna är isolerade från varandra, vilket gör att du måste leda ström från en ingång till en annan för att förse alla med ström.
Vi börjar med den röda sidan +, efter 10A säkringen går kabel ner till sockerbiten. Det har jag valt för att skillnaden i kabeldiameter var så stor att ingen kabelsko räckte.
Notera att den här kabeln inte har kontakt med de andra på + sidan vid det här tillfället, utan ligger på en egen kopplingspunkt.
På den blå - sidan går kabeln direkt från batteriet till sockerbiten, ni får en bättre förståelse på nästa bild.
Bild 3
Nu tycker du säkert det ser väldigt rörigt ut, men det är inte så illa som det verkar.
Vi börjar reda ut siffrorna på relät.
30 står för inkommande ström, från batteriet
87 står för utgående ström, mot förbrukaren
86 kopplar du mot röd + på tex. skyltbelysningen
85 kopplas mot blå -
Det är alltså 86 och 85 som sköter styrningen av relät, det är själva nyckeln till att det inte kommer någon ström när tändningen är avstängd. På vissa relä spelar det ingen roll om du kopplar tex. skyltbelysningen på 85 eller tvärtom, men för att ta det säkra före det osäkra har jag valt att visa det såhär.
87 röd + har passerat relät går det mot sockerbiten för + sidan för att distribuera strömmen till förbrukarna. Tydligare blir det på nästa bild, då du ser helheten.
Bild 4
Här är min förhoppning att ni skall förstå helheten.
På sockerbiten för blå - ser ni på vänster sida en U-formad kabel (horisontellt) den är nödvändig för att alla kopplingspunkter (4) skall nås av strömmen.
Samma sak återfinns på röd + sidan men framgår inte riktigt lika tydligt.
Det här är en nackdel med att välja just den här typen av koppling.
Förändringarna från förra bilden är inte så stora, det som skiljer är att två kablar på röd + och 2 på blå - går från respektive sida av förbrukaren.
Såhär ser det ut på hojen när jag var klar, ett riktigt ormbo
Mer bilder hittar ni här
Jämförelse
Nu kommer jag jämföra mitt val av kopplingsschema mot en annan typ.
Förutom ett mycket snyggare schema finns det klara fördelar med den här typen av kopplingsplint, man slipper allt tjafs med sockerbitarna och strukturen blir tydligare.
Jag tar gärna emot förslag/förändringar eller alternativa kopplingsscheman.
Första delen av den här guiden handlar om handtagsvärmare (Heat grips), de är av den billiga typen och köpta på ebay för hela 35 kr. http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Heated-Grip-Pads-for-Handlebars-Black-12V-/111025699669?vxp=mtr
Den andra delen av den här guiden kommer handla om hur och varför man installerar ett relä. Kort sagt är det för att slippa att någon eftermarknads pryl drar slut på batteriet när hojen är avstängd.
Målet med den här guiden är att personer som för första gången pillar med el ska kunna lyckas.
Del 1
Behöver ni högre upplösning på bilderna så finns det här
För att kunna installera handtagsvärmare (HTV) skall du ha verktyg så du klarar av att skruva av kåpor och handtag. Du bör även ha olika slags kabelskor,skarvklämmor, en kabelskotång och elkabel i lagom diameter( jag valde 1,5mm), inte för grov eller för tunn.
Du bör även ha hårspray för att få handtagen att hålla fast, då får du chans att nyttja de industrilager av olika produkter din partner har byggt upp i badrummet. Eftersom lagersaldot på varje produkt är minst 2 behöver du därmed inte fråga, det kommer ändå inte märkas.
Vilka toleranser olika diameter av kablar brukar ha framgår oftast i den affären du köper kabeln.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kopplingsledning-353833/
Såhär mycket får man för 35kr, Krympslang, HTV, eltejp och det kommer i en plastpåse som mest liknar en godispåse.
Första steget är att ta av handtaget, då måste du lossa den skruv som sitter ytterst vilket inte borde vara några problem. Handtaget fick jag loss med hjälp av 5-56(smörjspray), en tång och ett måttlig dos av våld för att inte förstöra gummit på handtaget.
Nu börjar det lossna, spruta 5-56 från båda riktningar gör det betydligt enklare att få det att lossna.
Nu ska bara limmet bort, det gjorde jag för hand men testa diverse rengöringsmedel så går det säkert enklare.
Nu börjar det likna något!
Tejpa 2 lager med eltejp, för att isolera metallen mot HTV
På med första värmaren, på vänster sida, lite eltejp på var sida om värmaren så håller det sig på plats.
Tänk på hur du drar kablarna, från styret mot batteriet. Om kablarna kan få gå på varsin sida om styrets infästning i ramen blir behovet av rörelsefrihet för kabeln mycket mindre. Leder du in kablarna på samma sidan kommer den ena behöva röra sig mer än den andra, vilket kan leda till kabelbrott.
Spruta i rejält med hårspray och tryck på handtaget, för mig gick det riktigt smidigt.
Då var det dags för den något klurigare högersidan. Som ni ser tog jag bara av gummihandtaget här, dels för det är mycket enklare men också för att få mer värme i handtagen. Mer om detta längst ner.
Här behövdes lite eltejp för att få det riktigt bra, så HTV inte vrider sig när jag drar på gummihandtaget. Det var lite för dåligt fäste av klistret på baksidan av HTV för att fästa.
Sådär då var det klart, som ni ser blev det inte riktigt snyggt, jag skall justera det här senare om det går men det är inte störande för handen. Jag är övertygad om att det går att få snyggare än såhär.
Nu när jag har testat funktionen några gånger så känns det tydligt högerhandtag värmer mer än vänster. Min teori är att vänster HTV är lindad kring ett aluminiumhandtag och därmed blir det stor värmeförlust.
Inkoppling gör du enklast till halvljuset eller direkt till batteriet om man inte väljer att koppla in ett relä. Däremot rekommenderar jag starkt att du använder en säkring, för att inte förstöra HTV eller annan elektrisk utrustning, 10A skall räcka.
+ Är röd
- Är blå
Del 2
Att koppla in ett relä för att slippa ha utrustning som drar slut på batteriet
Den här typen av relä fungerar så att när du vrider på tändningen så kopplas din inkopplade krets till och när du vrider av tändningen så bryts kretsen.
Alltså när du har igång hojen får du ström till dina handtagsvärmare/12v uttag osv. och när du vrider av tändningen upphör strömmen komma till handtagsvärmarna.
För kunna förklara det här på ett pedagogiskt sätt kommer jag ta varje del av kopplingsschemat för sig.
Naturligtvis går det att göra den här kopplingen på flera sätt även om grundprinciperna är samma.
Längst ner kommer jag även jämföra mitt arbete med andras för att ni skall få ett större förståelse och kunna välja vad som passar er bäst.
Det du behöver för att kunna göra den här installationen är:
Eltejp
kabelskor
Elkabel (helst röd och svart)
Säkring 10A och säkringshållare
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-35647/
Kabelskotång
Grundläggande verktyg
Relä (Av typen enkelrelä slutande, Biltema artnr. 42301 köpte jag)
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-42134/
Sk. sockerbitar eller en annan typ av kopplingsplint
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Tillbehor/Kopplingsplint-2-st-35810/
http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Kopplingsplint-25233/
Jag valde sockerbiten av misstag, men eftersom jag är för lat så ville jag inte åka till biltema igen och byta.
Det är ingen idé att visa några bilder inledningsvis eftersom det bara kommer röra till det för er. Det finns trots allt en tanke bakom kopplingarna även om det inte alltid ser ut på bilderna.
Jag har delat in schemat i fyra delar, där jag kommer förklara varje bild för sig.
Bild 1
Första bilden visar batteriet med dess + och - pol.
Röd kabel symboliserar +
Blå kabel symboliserar - jord
På den röda kabel sitter en säkringshållare med 10A säkring
Bild 2
Jag har alltså valt sockerbitar att koppla genom, vilket har både fördelar och nackdelar. En för röd + och en för blå -.
Fördelen är att det sitter ordentligt, nackdelen är att kretsarna är isolerade från varandra, vilket gör att du måste leda ström från en ingång till en annan för att förse alla med ström.
Vi börjar med den röda sidan +, efter 10A säkringen går kabel ner till sockerbiten. Det har jag valt för att skillnaden i kabeldiameter var så stor att ingen kabelsko räckte.
Notera att den här kabeln inte har kontakt med de andra på + sidan vid det här tillfället, utan ligger på en egen kopplingspunkt.
På den blå - sidan går kabeln direkt från batteriet till sockerbiten, ni får en bättre förståelse på nästa bild.
Bild 3
Nu tycker du säkert det ser väldigt rörigt ut, men det är inte så illa som det verkar.
Vi börjar reda ut siffrorna på relät.
30 står för inkommande ström, från batteriet
87 står för utgående ström, mot förbrukaren
86 kopplar du mot röd + på tex. skyltbelysningen
85 kopplas mot blå -
Det är alltså 86 och 85 som sköter styrningen av relät, det är själva nyckeln till att det inte kommer någon ström när tändningen är avstängd. På vissa relä spelar det ingen roll om du kopplar tex. skyltbelysningen på 85 eller tvärtom, men för att ta det säkra före det osäkra har jag valt att visa det såhär.
87 röd + har passerat relät går det mot sockerbiten för + sidan för att distribuera strömmen till förbrukarna. Tydligare blir det på nästa bild, då du ser helheten.
Bild 4
Här är min förhoppning att ni skall förstå helheten.
På sockerbiten för blå - ser ni på vänster sida en U-formad kabel (horisontellt) den är nödvändig för att alla kopplingspunkter (4) skall nås av strömmen.
Samma sak återfinns på röd + sidan men framgår inte riktigt lika tydligt.
Det här är en nackdel med att välja just den här typen av koppling.
Förändringarna från förra bilden är inte så stora, det som skiljer är att två kablar på röd + och 2 på blå - går från respektive sida av förbrukaren.
Såhär ser det ut på hojen när jag var klar, ett riktigt ormbo
Mer bilder hittar ni här
Jämförelse
Nu kommer jag jämföra mitt val av kopplingsschema mot en annan typ.
Förutom ett mycket snyggare schema finns det klara fördelar med den här typen av kopplingsplint, man slipper allt tjafs med sockerbitarna och strukturen blir tydligare.
Jag tar gärna emot förslag/förändringar eller alternativa kopplingsscheman.
Last edited: