Guide: Koppla in handtagsvärmare

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Nja, dom som kogi04 länkar till tex hos allright(använder dom själv) värmer hett. När du dragit elen så är det ju en enkel procedur att byta till dom om du sen känner för det....

Tänkte inte på den länken, men funkar dom bättre så är det självklart att föredra.
Som du säger är största jobbet gjort, och det är dumt att förvänta sig något för 35kr.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Vill minnas att cross/enduro/snöskoterbutikerna säljer sådana med antingen 15 eller 25w effekt.
Ett tips brukar vara att löpa 25w för vänstra sidan och 15w för högra sidan. då blir det skapligt jämnt med värme mellan höger/vänster sida.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Inte för att racka ner på ditt arbete men ett av de enkla sätten att mata handtagsvärmarna är att ta spänning från tutan.
Ofta har den konstant spänning om den jordas ner av knappen på styret vilket är lätt att kontrollera och har också spänning så länge tändningen är påslagen.
Säkringen får du på köpet, mindre kablar.
Enkelt att kontrollera om det är så genom att titta i elschemat eller mäta sig fram och man slipper relä och en hoper med kopplinglist (läs"sockerbitar").
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Inte för att racka ner på ditt arbete men ett av de enkla sätten att mata handtagsvärmarna är att ta spänning från tutan.
Ofta har den konstant spänning om den jordas ner av knappen på styret vilket är lätt att kontrollera och har också spänning så länge tändningen är påslagen.
Säkringen får du på köpet, mindre kablar.
Enkelt att kontrollera om det är så genom att titta i elschemat eller mäta sig fram och man slipper relä och en hoper med kopplinglist (läs"sockerbitar").

Det är definitivt ett alternativ men jag skulle inte välja det.
-Jag vill ha ett "externt" elsystem för mina tillbehör, där jag inte är beroende av hojens egna säkringar.

-Att koppla utifrån batteriet tycker jag ger mig en tydligare struktur än att koppla allt mot tutan.

-Om jag får välja vad som ska gå sönder, tutan eller skyltbelysningen? Jag väljer skyltbelsyningen

Slutligen
Som jag tog upp i guiden är min lösningen bara en av många möjliga, och vilken som är bäst låter jag vara osagt. Du får väldigt gärna bidra med ett kopplingsschema om du vill.
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Flikar in med ett litet tips; Använder själv tryckluft för att få bort gamla handtag. För in pipen och "fladdrar" bort handtaget. Superlätt! Så slipper man också massa svordommar när man slinter med en mejsel.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Så här kopplade jag folieelement under greppen för att få HÖG, LÅG och FRÅN med en 3-läges 2-polig växlande liten vippbrytare. Det höga effektläget var perfekt för att snabbt få upp temperaturen m.h.a 20 W per handag. Efter en slund var det bara att koppla om till lågeffekt som ger 5 Watt per handtag.

heated grips.jpg
 
Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Tänkte bara återkoppla då de kopplingsplintar jag nämnt att jag beställt på Ebay äntligen kom fram idag.

De är från början sammankoppalde tvärs över så att man får 6 sammankopplade däck med vars två kontaktpunkter. Jag satte på lite McGuyver musik och bryggade ihop så att jag fick två stycken kluster om 6st kopplingspunkter. Har inte hunnit koppla in än, men det skall agera "distribution block" enligt den guiden jag postade här tidigare.

Så här ser det ut. Verkar nice än så länge. Känns rejäl.

20130103175116.jpg
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Nu har jag tagit den första turen, och dom fungerar över förväntan. Jag kan inte påstå att jag frös om händerna, även om vänster handen skulle vilja ha lite mer värme.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
GAH! Jag bli galen!! :huvet
Har följt guiden och även denna http://www.canyonchasers.net/shop/generic/relay.php men de vill inte funka!! Vad gör jag för fel? Något speciellt nybörjarmisstag? kan ingenting om el...

Hej, här kommer ett sent svar.

Det jag kan tänka mig är vanligaste felet är kopplingen till strömbrytaren eller inkopplingen till relät.
Mitt tips är att börja om, ta det stegvis. Testa din inkoppling av strömbrytaren med sladdar direkt till batteriet. När du är säker på att den är rätt går du vidare till att koppla in relät.

Det kan vara ett tips inför framtiden som brukar förenkla saker, gör arbetet stegvis och testa efterhand så slipper du riva allt för att kunna felsöka.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top