Guide till billig CTEK kopia (batteriladdare)

Det är en lättbegriplig analogi, fast det är inte så korrekt egentligen. Ytan på blyet är proportionell mot inre resistansen, alltså hur hög ström batteriet kan laddas ur med. Blymassan är proportionell mot kapaciteten.

Jepp :) Men nu skriver vi populärvetenskapligt.

Du glömde kapacitiviteten oxå ;)

Passar på att låna tråden lite.

Jag köpte biltemas underhållsladdare 37-727, och i manualen verkar det som om man ska skruva av de gula plupparna/locken på battericellerna vid laddning. Stämmer verkligen detta? Är det inte stor risk för gasbildning/explosion om man har batteriet stående hela vintern på underhållsladdning med locken avskruvade?

Eftersom jag inte har el i garaget måste jag ha batteriet på laddning i lägenheten.

Passar på att låna tråden lite.

Jag köpte biltemas underhållsladdare 37-727, och i manualen verkar det som om man ska skruva av de gula plupparna/locken på battericellerna vid laddning. Stämmer verkligen detta?
Med en laddström på max 300mA så är det definitivt överkurs att skruva bort de gula plupparna, fast å andra sidan är det aldrig en nackdel att ta av dem. Risken att knallgas ska bildas i någon större omfattning så pass att det är risk för explosion är obefintlig i ditt fall.

Med en laddström på max 300mA så är det definitivt överkurs att skruva bort de gula plupparna, fast å andra sidan är det aldrig en nackdel att ta av dem. Risken att knallgas ska bildas i någon större omfattning så pass att det är risk för explosion är obefintlig i ditt fall.

Tack för svaret!

Clas Ohlsson har en CTEK som ligger som utgående vara med nedsatt pris ATM. Zafir90. Runt 300:- om jag inte minns helt galet

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick