Guiden om iskörning.

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Som den glade nybörjare man är på att köra på is med cross/enduro (premiärturen på juldagen)
så skulle jag bli mycket glad om någon kunde lysa upp en stig genom jungeln av dubbning, däckmärke, körteknik, drevning, mm mm.

jag vet kort sagt inte mycket om det annat än att jag nu kör med endurodubbade däck som jag köpte begagnat... och att det är FÖRBANNAT ROLIGT.

Snälla skriv ner era tips och tricks.

några frågor jag kommer på nu som jag skulle vilja ha utklarade är:

1 Endurodubb/Finndubb/någon mer typ? bifoga gärna bilder på de olika typerna.

2 skillnaderna på ovanstående däck? vilka grebbar bäst på is/snö/skogsteräng osv?

3 vad betalar man för ny uppsättning däck av de olika varianterna?

4 rekomenderas några speciella märken?

5 vad är lämpligt däcktryck för is/skogs körning?

6 Drevning? hur är rekomenderat att man drevar hojen? högt/lågt?

7 fjädringsinställningar? hård/mjuk eller vad?

jag har säkert missat massa viktiga frågor.. fyll gärna på själv med sånt som är bra att veta.
Vore jätteskoj om ni erfarna RÄVAR i ämnet ville svara på detta.
//droopfy
 

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Söder om
Hoj
EXC525 SM
Eftersom ingen har svarat än kan jag lägga in vad jag tycker och tror.
Jag besitter själv inte några jätte-erfarenheter av detta, men några år har man ju hållt på.

1. Endurodubb, finndubb är det som säljs. Vissa dubbar sina egna däck med skruv (ex. plåtskruv).

2. Endurodubb för skogen. Finndubb för isen.
Endurodubb funkar såklart också på isen, dock lite hala men man kan fortfarande åka rätt fort ändå och ha väldigt kul.

Finndubb ska endas användas för iskörning. Kör du på annat underlag böjs de och går av. Kör på blank is eller plogad isbana. Ligger det snö på isen kommer inte riktigt dubben ner till isen och det blir svårkört.
Säg att det ligger 1dm snö på isen då har du bättre fäste med endurodubb än finndubb. Provat själv idag.

3. Priser skiljer sig mkt beroende på märke och vart man köper.
Men om man hårddrar, finndubb ca. 4000-4500 för en uppsättning.
Endurodubb ca. 3500-5000 för en uppsättning.

4. Alla verkar ha olika åsikter.

5. Iskörning med finndubb, 0,5kg.
Endurodubb runt 1kg (stämmer det?).

6. Ska du köra is, dreva hojen så du får en högre topphastighet. Farterna blir högre på isen och de är inte bra för motorn att varva ur lätt utan "motstånd", motorn går väldigt lätt på isen så länge det inte är tung snö.
Tipset är väl 3-5 kugg mindre bak beroende på hur man tänkt köra.
Skogskörning, dreva som på sommaren.

7. För isen, ställ på ganska mkt, så den blir hård alltså. Både kompression och retur, annars kommer du märka att cykeln börjar gunga, bli spårkänslig etc. Något hårdare bak än fram.

Övrigt (istips).
Täck över ena kylaren med kartongpapp, beroende på hur kallt det är kan det behövas täckas mer eller mindre. Motorn får inte gå för kallt, men inte heller för varmt.
Gå upp på huvudmunstycke, finns ingen given storlek. Man får pröva sig fram, men ca. 1-3 storlekar upp.
Ev. kan man öka oljeblandningen i en tvåtaktare.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Här är lite körtekniktips som gäller typ alla former av MC (och även andra fordon): http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1860009&postcount=7

Här är isfilmen som jag tog upp i den tråden:
http://users.gummark.nu/olle/mortec_is_olle.wmv

Det är finndubb som sitter på min hoj, dom e dyrare men roligare (mer grepp). Går inte åka annat än is på. Endurodubb om du ska va överallt annars.

Angående drevning så är det lite beroende på banan. Jag drevar högt, min e drevad för en toppfart på 192km/h, åker sällan där men åker man nog fort så behöver man inte mer kraft utan kan spara lite på växlingarna. Viktigt att den drar på lägsta växeln där det går som saktast på banan.

Angående fjädring så vad har du att utgå ifrån? Cross, enduro eller supermoto? Jag kör min supermotofjädring lika vinter som sommar, jag tycker den känns skaplig så jag orkar inte bråka mer med den. Har du crossfjädring kan du styva upp den på alla rattar i princip. Har du endurofjädring får du gå på ännu hårdare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Angående däcktryck så tyckte jag att det kändes bättre med ca 0,6 än 1kg i däckena, möjligt att det blir mer instabilt i högre farter med så lite men greppet kändes säkrare. Jag kör endurodubbat.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Droopfy skrev:
Som den glade nybörjare man är på att köra på is med cross/enduro (premiärturen på juldagen)
så skulle jag bli mycket glad om någon kunde lysa upp en stig genom jungeln av dubbning, däckmärke, körteknik, drevning, mm mm.

jag vet kort sagt inte mycket om det annat än att jag nu kör med endurodubbade däck som jag köpte begagnat... och att det är FÖRBANNAT ROLIGT.

Snälla skriv ner era tips och tricks.

några frågor jag kommer på nu som jag skulle vilja ha utklarade är:

1 Endurodubb/Finndubb/någon mer typ? bifoga gärna bilder på de olika typerna.

2 skillnaderna på ovanstående däck? vilka grebbar bäst på is/snö/skogsteräng osv?

3 vad betalar man för ny uppsättning däck av de olika varianterna?

4 rekomenderas några speciella märken?

5 vad är lämpligt däcktryck för is/skogs körning?

6 Drevning? hur är rekomenderat att man drevar hojen? högt/lågt?

7 fjädringsinställningar? hård/mjuk eller vad?

jag har säkert missat massa viktiga frågor.. fyll gärna på själv med sånt som är bra att veta.
Vore jätteskoj om ni erfarna RÄVAR i ämnet ville svara på detta.
//droopfy
tja endurodubb är för skogen och finndubb är endast is men supergrepp se isracing,angående drevning beror väl på hur banan ser ut men kanske kan du dreva upp litet,går ju göra egna superdubbade däck men kräver ganska mycket jobb och ett vistt kunnande
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top