Guldkorn i Europa

VemSara

Guest
Vi planerar att åka ner till Europa nästa sommar och fnular på resvägar och sevärdheter som bäst.

Planen är att ta båten från Helsingfors till Tallin och därifrån neråt.
Ett koncentrationsläger (Auschwitz?) har vi tänkt kika på och så vill jag gärna se Hill of Crosses i Litauen, men längre än så har vi inte spikat någonting.

Vad finns det för trevligt att se i Europa?
Vi är rätt flexibla med restiden, men 1,5-2 veckor har vi tänkt vara borta.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Åk till Alperna för tusan! Massor av roliga vägar, vyer som ett slag i magen, lätt att hitta boende och hyfsat billigt. En heldag på autobahn så är du där, lägg dig på tanken bara!

Och glöm inte att dra förbi Nürburgring på hemvägen!

CsabaM

Medlem
Gick med
11 Sep 2012
Hoj
Suzuki GSR600 -06 (såld) szuzuki gsr750 -14 (till salu) Suzuki GSXR 1000 K5
karpaterna i rumänien (transylvanien ) grymma berg. har ett område som min faster har ett värdshus i oxå :D

sjukt fint på sommaren.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Rumänien är galet fint, galet billigt och ganska galet överlag (på ett bra sätt) Vägarna är ibland hur fina som helst och ibland riktigt kackiga med imponerande potthål.

Schweiz bjuder på bästa asfalten och i stort sett hela landet är nästan fånigt idylliskt.

Montenegro är en personlig favorit, hysteriskt roliga vägar och trevliga människor

...Men allt är ju efter tycke och smak, alperna gör nog ingen besviken dock

VemSara

Guest
Jag måste ärligt säga att Alperna inte lockar mig riktigt. Vet inte varför..
Rumänien låter mycket intressant, jag är ju lite besatt av slott och skulle gärna kika på Draculas boningar. :D

Vad finns det för skoj att se i Montenegro? :)

Ni får gärna tipsa om specifika platser, sådana små, underbara ställen man inte kan googla sig fram till. ;)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Lockar inte Schweiz? Vet att det är grymt fint att köra där då min far bor i Schweiz! :)

Oberalp-Pass-1.jpg

Oberalp-Pass-2.jpg

Annars skulle jag säga södra Italien, är grymt vackert. Tågluffade och bara drömde om att ha en motorcykel på alla fina vägar jag såg.

Last edited:

VemSara

Guest
Schweiz är jättefint, åkte där igenom när jag tågluffade.
Det är bara det att det är så fint att man kan göra en särskilt resa bara dit känns det som. :D

Vi vill se mera "udda" ställen som man kanske inte riktigt tänker på när man hör "Europa". :)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Slovakien kan också rekommenderas om du gillar gamla slottsruiner. De ligger utspridda typ överallt och är väldigt coola att kolla på. Jag spenderade 6 veckor där för ca 10 år sedan och åkte hela landet runt i hyrbil. I den norra delen ligger Karpaterna med vindlande vägar också. Ölen kostade 4kr/st på fin restaurang (för 10 år sedan) och folket är trevligt men helt kass på engelska.

VemSara

Guest
Slovakien kan också rekommenderas om du gillar gamla slottsruiner. De ligger utspridda typ överallt och är väldigt coola att kolla på. Jag spenderade 6 veckor där för ca 10 år sedan och åkte hela landet runt i hyrbil. I den norra delen ligger Karpaterna med vindlande vägar också. Ölen kostade 4kr/st på fin restaurang (för 10 år sedan) och folket är trevligt men helt kass på engelska.

Oh, det låter trevligt!
Vi ska ju ändå till Krakow och sedan neråt, så Slovakien ligger ju bra till där! :tummenupp

Rumänien är som sagt någonting jag gärna skulle se, och då borde man ju ta sig ut till svarta havet samtidigt, eller hur?
Får utöka restiden i den här farten. :p

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Om du vill komma till ett land som ligger i Europa, men som nästan känns längre iväg, så sväng inom Bosnien om du ändå skall till Montenegro!
GPS funkar si och så, men karta finns ju!
Platser du inte bör missa isf är Mostar, Kravica och Srebrenica.
Googla!

...annars är ju Alperna rätt fräcka...

VemSara

Guest
Vilka bra tips ni kommer med!

Benkyrkan är ju skithäftig (och läskig), den vill jag verkligen se.
Sedan ser ju Bosnien jättefint ut också, speciellt vattenfallet var coolt!

Det roliga är att när vi började planera den här resan var jag mest inne på södra Europa. Nu har jag helt bytt åsikt. :D

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ja kan du utöka restiden så finns det mycket skoj att se och göra i Balkan. Mostar kan du i mitt tycke missa, det är så hysteriskt mycket turister i gamla stan (som jag antar är anledningen att man åker dit) men man kan ju hänga i nya stan och kolla in den lokala bikerkulturen på kvällarna (flip-flop och vattenkammat hår räknas som tillräcklig skyddsutrustning :hihi)
Montenegro är otroligt vackert och bergigt, missa inte manastir Ostrog och Kotor men generellt skulle jag säga att inlandet är intressantare än kusten.

...Eftersom du nu insett att du behöver utöka restiden så kan du ju ta färjan från Dubrovnik till Bari och fortsätta söderut till Kalabrien och kanske Sicilien om du har tid. Sicilien är galet och alldeles underbart, god mat, spännande kultur/historia, dessutom finns det gott om roliga vägar.

Om du tänker åka till Sicilien så hojta till så kan jag komma med mer specifika tips

Balkan är överlag snorbilligt om man bortser från de mest turistiga ställena

VemSara

Guest
Alltså, att utöka restiden vara bara ett skämt.
Två veckor är max vad vi kan vara borta, har en hög djur som ska vaktas och pysslas om och längre än så vill jag inte tvinga dem på våra föräldrar. :)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag och sambon körde runt i Östeuropa för två år sedan, senare samma höst körde jag själv fram och tillbaka till Bulgarien och förra hösten körde jag och en polare ner till Bulgarien. Här finns lite att läsa och inspireras av om du har tid och lust:

Den första trippen som jag och flickvännen gjorde inledde vi som ni tänkt. Färjan över till Estland. 20 länder avverkades på fem veckor.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?230237-%D6steuropa-Runt-20-l%E4nder-och-800-mil-under-5-veckor

Min egen resa senare samma höst vart i räserfart ner och sen slog jag av på takten på hemvägen. Om jag inte minns helt fel så vart jag borta i 10 - 12 dagar ca.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?231796-Bulgarien-t-r-i-september

Och en Wordpress-blogg om senaste turen för ett år sedan till Bulgarien....:

http://easterneurope2011.wordpress.com/

Den sista länken innehåller även ett besök i Auschwitz och, vilket ni INTE ska missa om ni är i krokarna runt Krakow, saltgruvan i Wielica som ligger strax öster om Krakow. Vi var även i "skelettkyrkan" i Kutna Hora. Hela den resan tog ca 16 - 17 dagar men då jobbade Tina, som jag åkte ner med, en hel del under resan så vi kom inte iväg så värst tidigt på dagarna och vi hängde också några dagar på det Moto Camp som några polare driver i Idilevao, Bulgarien. Vi hade lugnt kunna hyvla av två - tre dagar på den resan utan att ha behövt stressa direkt.

Om ni tar er till Rumänien rekommenderar jag att ni tar två dagar och kör både Transfagarasan och Transalpina. Två storslagna vägar över bergen som skiljer norra och södra Rumänien. Transfagarasan finns med i första och sista länken och Transalpina i andra länken när jag vart själv. Jag rekommenderar inte att köra Transalpina i oktober. Det var kallt.

I stort hade vi det strålande överallt vi var men det är mer slitet och inte alls samma klass på boende som här hemma. Vilket jag tycker är en del av tjusningen. Folk är väldigt trevliga och hjälpsamma i stort och man blir rejält uttittad i småbyarna när man kommer körande. Vägarna i Ukraina är inte alltid i toppskick och hör till dom sämre i Europa. Något bättre i Rumänien och andra länder i forna öst men man måste ha koll på potthål och ha ögonen med sig. Maten varierar från helt ok till väldigt bra! Över lag är allt tillagat mer från grunden än här hemma och halvfabrikat hittar man i stort aldrig ens på vägkrogarna. Här är några tankar och idéer som kanske kan vara intressanta.....

* Jag reser personligen hellre i forna öst än i västeuropa och det av flera anledningar. Kulturen skiljer sig mer åt än här hemma, det är billigare, det finns mycket att se och uppleva och inte alla reser i forna öst.

*Över lag försöker vi oftast hålla oss borta från storstäderna och koncentrera oss på mindre städer och landsbygden. Man tröttnar snabbt på att fastna i bilköer i värmen. Det kan snabbt bli hyffsat olidligt i storstäder.

* Estland, Lettland, Litauen är hyffsat likt hur vi har det hemmavid och vi körde mest igenom dom länderna utan att lägga så mycket tid på att kolla runt. Också lätta att ta sig dit från Sverige/Finland så vi lade krutet på resterande östeuropa. Det blir egentligen inte riktigt intressant förrän man kommer ner till södra Polen är min personliga uppfattning. Vi kände dock inte till Hill of Crosses och det verkar ju definitivt vara värt att besöka! Tack för tipset!

* Krakow med omnejd är kanon och södra Polen är väldigt vackert. Kolla in Auschwitz/Birkenau och glöm INTE saltgruvan i Wielica strax öster om Krakow!!

*Slovakien är väldigt vackert och trafiksituationen är BETYDLIGT lugnare än i Polen, som bitvis faktiskt kan vara ganska ansträngande.

* Ukraina kan vara intressant då landet näst efter Moldavien är det fattigaste i Europa. Slitet och dåliga vägar men samtidigt väl värt att besöka. Spendera inte för mycket tid där dock vid ett första besök, kan jag tycka. Vi lade egentligen en halv dag i Ukraina första gången vi vart där. In från Ungern och sen ut till Rumäninen. Men vi blev vänligt bemötta och jag har varit tillbaka i landet och kommer åka dit igen.

* Rumänien är kanon och det börjar bli riktigt intressant runt Karpaterna. Missa INTE Transfagarasan och Transalpina! Sibiu är en väldigt fin gammal stad och vettig att ha som utgångspunkt. Ta in på ett pensionat, lasta av hojen/hojarna och ta Transfagarasan ena dagen och Transalpina dagen därpå. Sen har ni kört några av dom ballaste vägar som finns i Europa.

Faan.... Det här har jag inte tid med! :lol Jag kommer ju skriva om vartenda land i Östeuropa om jag inte får stopp på mig.... :va :rofl

Läs länkarna, kolla bilder och ställ frågor om du undrar någonting. Egentligen alla länder är väl värda besök. Albanien vart helt vansinnigt varmt när vi var där så det var jobbigt. Kosovo kommer vi DEFINITIVT besöka igen. Likaså Bosnien. Otroligt vackert bitvis. Plugga på lite om Balkan-kriget. Kan vara bra att ha lite bakgrund så att ni förstår vad som hänt i området hyffsat nyligen. En hel del på Unesco´s världsarvslista finns i forna östeuropa. Kan vara värt att efterforska lite. Men lite komprimerat, koncentrera er på södra Polen, Rumänien, Serbien, Kosovo, Bosnien, Montenegro, Tjeckien och håll er borta från storstäderna så mycket det går. Kroatien är väldigt (!!) fint men lika dyrt som Sverige och är väl i stort att anse som Östeuropas svar på franska Revieran.

Några tankar i ärendet.....

MVH//Jan

Last edited:

VemSara

Guest
Tack Hell för mycket bra svar!
Jag har läst genom dina trådar och bloggen nu och där fanns en hel del intressant.

Det här green cardet du skrev om, vilka länder kräver det?
Läste också att ni hade lite kommunikationssvårigheter. Går det att resa genom östeuropa om man bara kan engelska? (Visst, finska och svenska pratar jag också, men det hjälper knappast.)
Maken kan snacka lite förolämpningar på tjeckiska också, men that's it. :D

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Du kan åka vart du vill i hela världen med mc utan att kunna språket i länderna. Engelska går bra i många länder och kan man inte föra sig i tal så har man kroppsspråket att ta till. Karta kan vara bra att ha så man kan peka vart man ska osv. Det blir inte svårare än vad man gör det till. Skriv ut några sevärdheter i respektive land osv

Vilken typ av sevärdhet är du ute efter och vad förväntar du dig av resan?

Om nu åker genom Ukraina så är det karpaterna ner mot rumänien. Ta en sväng till Bukolev eller Drahobrat.
Finns riktigt fina stugor att hyra:) Sen en sväng ner till Krimhalvön upp till odessa igen för att ta färjan till Varna i bulgarien och forsätta genom rumänien, Österrike och hemåt. Då ni inte har mycket tid så bestäm vad det är som ni verkligen inte vill missa. Oavsett så kommer ni få en bra resa och det är det som är det viktigaste. Lycka till

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Tack Hell för mycket bra svar!
Jag har läst genom dina trådar och bloggen nu och där fanns en hel del intressant.

Det här green cardet du skrev om, vilka länder kräver det?
Läste också att ni hade lite kommunikationssvårigheter. Går det att resa genom östeuropa om man bara kan engelska? (Visst, finska och svenska pratar jag också, men det hjälper knappast.)
Maken kan snacka lite förolämpningar på tjeckiska också, men that's it. :D

Tack! :)

Ett green card får man via sitt försäkringsbolag och är ett bevis för att hojen är trafikförsäkrad. Det behövs i stort i alla länder i forna öst och det kostar ingenting så det är bara att ringa försäkringsbolaget och beställa. Var dock noga med så att alla uppgifter stämmer och att försäkringsbolaget inte skrivit fel någonstans! Vilket ju hände mig....... :lol

Green card - Wikipedia.

Internationellt körkort behövs också för länder som inte tillhör EES-området. Vilket till exempel gäller Ukraina, Albanien, Serbien, Montenegro etc så det är bra att ordna med. Sen måste man ha med varselvästar i packningen. Man behöver inte ha på dom när man kör men många länder har lag om att man måste ha dom på om man blir stående vid vägkanten med hojen av någon orsak. I stort är det väl allt som måste ordnas innan.

Vi hade med lite euro´s och us dollar och sen växlade vi på banker eller tog ut pengar i bankomater för att få lokal valuta. Pengar och att växla är inget problem som vi upplevde. Inte språket heller i stort. Man hittar alltid någon, oftast yngre, som kan engelska om det skulle knipa men, som fiffe säger, så funkar det faktiskt STRÅLANDE att kommunicera även om man inte pratar samma språk om man är lite påhittig! :tummenupp Och det kan faktiskt vara riktigt roligt också. Det vart MÅNGA asgarv efter att jag krypit runt på golvet på alla fyra i hojstället och grymtat som en gris i ett försök att förstå om det var griskött som var till pastan......! :rofl Allt funkar. Men man ska kanske vara förberedd på att inte alltid kunna ha djupa konversationer med folk om dom inte pratar engelska. ;) Det som egentligen kan vara svårast gällande språk är i Ukraina och Bulgarien som kör med det krylliska alfabetet på vägskyltarna. Bulgarien kör nog ofta både och i och för sig men Ukraina kör enbart krylliska skyltar. LITE svårt att läsa vägskyltarna ibland..... :lol Men det reder sig det också och hyffsat snart lär man sig grunderna och då kan man åtminstone gissa sig till vad det står.....

Vi körde med GPS-navigatorer på hojarna och det funkade strålande i stort sett överallt förutom i Ukraina. Vi hade även med oss papperskartor och där kan det vara bra om man hittar kartor med både krylliska och engelska ortsnamn i dom länder som berörs av detta. Vi hade en översiktskarta över hela östeuropa och sen separata kartor för varje land. Kan vara bra att ordna med detta innan ni drar.

Några tankar angående boende. Det är mycket billigare med mat och boende o forna östeuropa och vi för vår del har oftast haft med tält/campingkök etc. Så här i efterhand kan man nog tycka att det vart onödigt om man inte är på en rasande tight budget. Det var i ärlighetens namn inte många nätter vi sov i tält och det hände bara en enda natt att vi vart tvungna att göra det då det vart fullbokat överallt när vi inte orkade köra längre och det var i Österrike. Över allt annars vart det inga som helst problem att hitta boenden även om vissa inte direkt vart någon vidare standard på. ;) Man kan ju kanske mest för sakens skull ta med ett vindskydd/tarp OM det nu skulle skita sig fullständigt och att man inte hittar någonstans att knoppa men vi hade som sagt aldrig några problem med boendet i stort. Men nu så här i efterhand kan jag nog konstatera att vi nog lämnat rubbet hemma och då mer eller mindre halverat packningen. Det man däremot kan tänka på om man är lite kinkig med hur man bor är att alltid be om att få titta på rummet innan man bestämmer sig. Vi vart med om några gånger att receptionen vart fin och renoverad men rummen såg ut som faan...... :lol Men vi brydde oss inte så mycket utan vart kvar i alla fall. Ett litet tips är att kolla på vilket skick fönstren är på hotellet/pensionatet. Det brukar avslöja vilket skick det är på stället i stort. Att kolla på hur det ser ut i receptionen kan ibland straffa sig då det händer att dom renoverar repan för att folk ska få ett fint första intryck men sen är resten av stället skit..... Men kolla fönstren utifrån och se vilket skick dom är i. Det kan vara ett tips om man nu inte orkar be om att få titta på rummet innan man bestämmer sig. Om dom renoverat rummet har dom med största sannolikhet även fixat till fönstren.... Sa en snubbe som vi träffade på under resan och det visade sig stämma i stort sätt alltid.

Annars är det bara att tuta och köra. :) Roliga länder att resa i och hyffsat olikt västeuropa!

MVH//Jan

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Det Jan skriver om boende stämmer riktigt bra, det kan se bra ut på utsidan och vara halvt katastrof på insidan, men man ska inte glämma att öst europa ligger en bra bit efter oss om hur man tar hand om byggnader. Oftast har man det som behövs. Säng, toa och dusch. Man ska ju bara sova där ändå. Ta det för vad det är. Det är inte som att åka till ex Turkiet och hamna på ett toppmodernt turistplace. Vilket är ganska tråkigt faktiskt, då man missar så mycket om landet i sig. Ta kopia på alla viktiga papper som pass, regristreringsbevis och försäkringspapper och ha det med dig om ni skulle tappa bort något. Åker ni till Ukraina så när ni kommer till tullen så kör igenom diplomatkön så slipper ni spendera tid på att bara vänta.

Ps Jan jag skulle nästan vilja bjuda ut dig på lunch på en riktigt inhemsk resturang i Kiev bara för att se när du beställer kött DS

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ta kopia på alla viktiga papper som pass, regristreringsbevis och försäkringspapper och ha det med dig om ni skulle tappa bort något.

MYCKET bra tips/råd! Det vi vanligtvis gör (och nu kör ju jag och sambon på varsin hoj vilket gör detta möjligt. Vet inte hur Sara + sambo gör) är att jag tar hennes kopierade resehandlingar + reservnyckeln till hennes hoj i min packning på min hoj och hon tar mina papper + nykel på sin hoj. Då vet vi att originalpapper + reservnycklar alltid är separerade så OM en av oss skulle bli rånad eller få sin hoj stulen och ens egna originalhandlingar skulle försvinna så har man alltid en uppsättning kvar. Mer noga än så är svårt att vara tror jag. Men jag vågar nog påstå att risken för att bli rånad/bestulen är inte högre i Östeuropa än i Sverige/Finland. Och, som jag skrev efter min och sambons första resa i öst för ett par år sedan, vi klarade oss helt utan incidenter i 5 veckor och 20 länder genom Östeuropa men ett par veckor efter att vi kom hem fick jag min egen plånbok stulen rätt ur händerna på mig 300 meter från där vi bor i Stockholm av en helsvensk snubbe. Paradox efter att ha blivit varnad inför Östeuroparesan av brydda kompisar och släktingar......? :lol

Åker ni till Ukraina så när ni kommer till tullen så kör igenom diplomatkön så slipper ni spendera tid på att bara vänta.

+1! Det är inte helt ovanligt att hojåkare blir vinkade förbi kön heller. Det har vi blivit flera gånger. Men annars är det i stort bara in och ut ur Ukraina (och möjligtvis Kosovo) som kan ta lite tid. Dom flesta länder är det bara att köra rätt in i. När vi skulle in i Bulgarien hann jag inte ens få av mig handskarna.

Jag: -"Hello".
Gränsgubbe: -"Bye bye"!

Det beror sig nog LITE vilken tid på dygnet man kommer till gränsen tror jag men vi upplevde inte att det var speciellt tidsödande vid gränspasseringarna i stort. In till Ukraina första gången tog nog någon timme men inte mer och sen vart det ingen fara. Kvart, tjugo, minuter max.

Ps Jan jag skulle nästan vilja bjuda ut dig på lunch på en riktigt inhemsk resturang i Kiev bara för att se när du beställer kött DS

Ha ha ha! :tummenupp Bor du i Ukraina permanent? Vi ska definitivt tillbaka till Ukraina igen. Nästa år lutar det åt Turkiet, Georgien och Iran och det KANSKE blir så att vi tar ett varv runt Svarta Havet och tar oss in till Ryssland och sen vidare till Ukraina på hemvägen. Det är ju lite olika om ryssarna släpper in/ut folk från Georgien av vad jag förstått men det ska nog lösa sig kanske. Vi skulle bl.a. vilja besöka Gammalsvenskby i södra Ukraina och lite andra ställen. Så vi kommer tillbaka!! Oink oink!! :rofl

MVH//Jan

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...