Jag och sambon körde runt i Östeuropa för två år sedan, senare samma höst körde jag själv fram och tillbaka till Bulgarien och förra hösten körde jag och en polare ner till Bulgarien. Här finns lite att läsa och inspireras av om du har tid och lust:
Den första trippen som jag och flickvännen gjorde inledde vi som ni tänkt. Färjan över till Estland. 20 länder avverkades på fem veckor.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?230237-%D6steuropa-Runt-20-l%E4nder-och-800-mil-under-5-veckor
Min egen resa senare samma höst vart i räserfart ner och sen slog jag av på takten på hemvägen. Om jag inte minns helt fel så vart jag borta i 10 - 12 dagar ca.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?231796-Bulgarien-t-r-i-september
Och en Wordpress-blogg om senaste turen för ett år sedan till Bulgarien....:
http://easterneurope2011.wordpress.com/
Den sista länken innehåller även ett besök i Auschwitz och, vilket ni INTE ska missa om ni är i krokarna runt Krakow, saltgruvan i Wielica som ligger strax öster om Krakow. Vi var även i "skelettkyrkan" i Kutna Hora. Hela den resan tog ca 16 - 17 dagar men då jobbade Tina, som jag åkte ner med, en hel del under resan så vi kom inte iväg så värst tidigt på dagarna och vi hängde också några dagar på det Moto Camp som några polare driver i Idilevao, Bulgarien. Vi hade lugnt kunna hyvla av två - tre dagar på den resan utan att ha behövt stressa direkt.
Om ni tar er till Rumänien rekommenderar jag att ni tar två dagar och kör både Transfagarasan och Transalpina. Två storslagna vägar över bergen som skiljer norra och södra Rumänien. Transfagarasan finns med i första och sista länken och Transalpina i andra länken när jag vart själv. Jag rekommenderar inte att köra Transalpina i oktober. Det var kallt.
I stort hade vi det strålande överallt vi var men det är mer slitet och inte alls samma klass på boende som här hemma. Vilket jag tycker är en del av tjusningen. Folk är väldigt trevliga och hjälpsamma i stort och man blir rejält uttittad i småbyarna när man kommer körande. Vägarna i Ukraina är inte alltid i toppskick och hör till dom sämre i Europa. Något bättre i Rumänien och andra länder i forna öst men man måste ha koll på potthål och ha ögonen med sig. Maten varierar från helt ok till väldigt bra! Över lag är allt tillagat mer från grunden än här hemma och halvfabrikat hittar man i stort aldrig ens på vägkrogarna. Här är några tankar och idéer som kanske kan vara intressanta.....
* Jag reser personligen hellre i forna öst än i västeuropa och det av flera anledningar. Kulturen skiljer sig mer åt än här hemma, det är billigare, det finns mycket att se och uppleva och inte alla reser i forna öst.
*Över lag försöker vi oftast hålla oss borta från storstäderna och koncentrera oss på mindre städer och landsbygden. Man tröttnar snabbt på att fastna i bilköer i värmen. Det kan snabbt bli hyffsat olidligt i storstäder.
* Estland, Lettland, Litauen är hyffsat likt hur vi har det hemmavid och vi körde mest igenom dom länderna utan att lägga så mycket tid på att kolla runt. Också lätta att ta sig dit från Sverige/Finland så vi lade krutet på resterande östeuropa. Det blir egentligen inte riktigt intressant förrän man kommer ner till södra Polen är min personliga uppfattning. Vi kände dock inte till Hill of Crosses och det verkar ju definitivt vara värt att besöka! Tack för tipset!
* Krakow med omnejd är kanon och södra Polen är väldigt vackert. Kolla in Auschwitz/Birkenau och glöm INTE saltgruvan i Wielica strax öster om Krakow!!
*Slovakien är väldigt vackert och trafiksituationen är BETYDLIGT lugnare än i Polen, som bitvis faktiskt kan vara ganska ansträngande.
* Ukraina kan vara intressant då landet näst efter Moldavien är det fattigaste i Europa. Slitet och dåliga vägar men samtidigt väl värt att besöka. Spendera inte för mycket tid där dock vid ett första besök, kan jag tycka. Vi lade egentligen en halv dag i Ukraina första gången vi vart där. In från Ungern och sen ut till Rumäninen. Men vi blev vänligt bemötta och jag har varit tillbaka i landet och kommer åka dit igen.
* Rumänien är kanon och det börjar bli riktigt intressant runt Karpaterna. Missa INTE
Transfagarasan och
Transalpina! Sibiu är en väldigt fin gammal stad och vettig att ha som utgångspunkt. Ta in på ett pensionat, lasta av hojen/hojarna och ta Transfagarasan ena dagen och Transalpina dagen därpå. Sen har ni kört några av dom ballaste vägar som finns i Europa.
Faan.... Det här har jag inte tid med!
Jag kommer ju skriva om vartenda land i Östeuropa om jag inte får stopp på mig....
Läs länkarna, kolla bilder och ställ frågor om du undrar någonting. Egentligen alla länder är väl värda besök. Albanien vart helt vansinnigt varmt när vi var där så det var jobbigt. Kosovo kommer vi DEFINITIVT besöka igen. Likaså Bosnien. Otroligt vackert bitvis. Plugga på lite om Balkan-kriget. Kan vara bra att ha lite bakgrund så att ni förstår vad som hänt i området hyffsat nyligen. En hel del på
Unesco´s världsarvslista finns i forna östeuropa. Kan vara värt att efterforska lite. Men lite komprimerat, koncentrera er på södra Polen, Rumänien, Serbien, Kosovo, Bosnien, Montenegro, Tjeckien och håll er borta från storstäderna så mycket det går. Kroatien är väldigt (!!) fint men lika dyrt som Sverige och är väl i stort att anse som Östeuropas svar på franska Revieran.
Några tankar i ärendet.....
MVH//Jan