Tro inte de ser dina strålkastare
för jag såg inte några strålkastare
Jag cyklar på trampcykeln ut från gården hemma i Majorna, långsamt
för sikten är skymd åt både vänster och höger av parkerade bilar.
När jag kan se över motorhuven på bilen till vänster så ser jag en svart MC, med helsvart förare och helsvart passagerare ca 15 m åt vänster som kommer passera ca 3 meter framför mig.
Bara bromsa in trampcykeln och låta MC’n passera.
Så varför såg jag inga strålkastare ? Kan det varit
1) Det är i augusti, klar himmel, solen lyser på mig, minskar min ljuskänslighet ?
2) Vinkeln är för stor, arcsin 3/15 = 11 grader som snabbt ökar när MC’n passerar, halvljuset når inte så långt i sida ?
3) Jag befinner mig med ögonen ca 1,8 meter över marken, strålkastarna är ca 0,9 meter under mig och halvljuset når inte så högt 15 meter framåt ?
4) Strålkastarna är moderna LED-strålkastare indragna i fronten på Yamaha R1 eller någon Ducati ? Tyckte det var en svart R1:a
På andra sidan gatan är en skogsklädd sluttning. Om rakt fram för mig är kl 12 befinner sig solen ca 10:30 och de höga lövträden på sluttningen mittemot ger skugga ner på gatan.
Vilket betyder att för mig syns det helsvarta MC-ekipaget i skugga svagt mot bakgrunden i skugga.
Mina slutsatser blir att tro inte att någon med ögonen mycket är högre än MC strålkastarna ser dina strålkastare om MC’n kommer in i synfältet när MC’n är relativt nära. Tydligt kan strålkastarna synas när MC’n kommer in i synfältet 100 till 200 meter från den som väntar på att köra ut.
Vilket betyder att farligast är förare i hög bil, typ SUV och sedan lastbil väntande på att köra ut.
Strålkastarna kan inte ersätta en tydlig ljus färg, typ gult, ljusblått, ljusrött eller vitt # på hoj och förare.
För kontrasten för mig mellan det helsvarta MC-ekipaget och bakgrunden i skugga var svag.
Och jag såg inga strålkastare alls på MCn.
Vilket betyder som skrivs i #8 av amello att den gula skivans uppgift är att synliggöra hojen när strålkastaren inte syns.
# Det finns data på att vita bilar är lite mindre inblandade i olyckor jämfört med svarta bilar.