JonnySthlm
Ny medlem
Hej.
Jag har problem med att oljefönster och insidan ventil- & "vevstaks"-kåpor har ansamlingar av gulvit oljegegga.
Noterade detta slutet förra säsongen och gjorde rent + bytte olja & oljefilter. Hoppades att det berodde på många korta turer på hösten och att det berodde på kondens.
Tog första vår-turen igår och oljeinspektionsfönstret blev vitt efter 2 mil.
Plockade isär lite (måste ändå kolla ventilerna) och tog ett par bilder på eländet.
När jag bytte olja i höstas så var oljan närapå bärnstensbrun. Inte grå/mjölkaktig som den blir när vatten blandats med olja.
Misstänker att det beror på vevhusventilation som inte funkar bra. Men jag är egentligen för okunnig för att avgöra detta, och behöver er hjälp.
Några tips på vad som är fel? Hur jag kan kolla detta?
Jag har en Suzuki Bandit 1250 2008.
Tack på förhand. /Jonny
Jag har problem med att oljefönster och insidan ventil- & "vevstaks"-kåpor har ansamlingar av gulvit oljegegga.
Noterade detta slutet förra säsongen och gjorde rent + bytte olja & oljefilter. Hoppades att det berodde på många korta turer på hösten och att det berodde på kondens.
Tog första vår-turen igår och oljeinspektionsfönstret blev vitt efter 2 mil.
Plockade isär lite (måste ändå kolla ventilerna) och tog ett par bilder på eländet.
När jag bytte olja i höstas så var oljan närapå bärnstensbrun. Inte grå/mjölkaktig som den blir när vatten blandats med olja.
Misstänker att det beror på vevhusventilation som inte funkar bra. Men jag är egentligen för okunnig för att avgöra detta, och behöver er hjälp.
Några tips på vad som är fel? Hur jag kan kolla detta?
Jag har en Suzuki Bandit 1250 2008.
Tack på förhand. /Jonny
Last edited: