Gulvit oljegegga i ventilkåpa och inspektionsfönster

JonnySthlm

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Suzuki Bandit 1250
Hej.
Jag har problem med att oljefönster och insidan ventil- & "vevstaks"-kåpor har ansamlingar av gulvit oljegegga.
Noterade detta slutet förra säsongen och gjorde rent + bytte olja & oljefilter. Hoppades att det berodde på många korta turer på hösten och att det berodde på kondens.
Tog första vår-turen igår och oljeinspektionsfönstret blev vitt efter 2 mil.
Plockade isär lite (måste ändå kolla ventilerna) och tog ett par bilder på eländet.
När jag bytte olja i höstas så var oljan närapå bärnstensbrun. Inte grå/mjölkaktig som den blir när vatten blandats med olja.
Misstänker att det beror på vevhusventilation som inte funkar bra. Men jag är egentligen för okunnig för att avgöra detta, och behöver er hjälp.
Några tips på vad som är fel? Hur jag kan kolla detta?
Jag har en Suzuki Bandit 1250 2008.

Tack på förhand. /Jonny
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror nog inte det är något fel utan, som du säger, kondens eftersom motorn inte gått så varm så kondensen kokat bort.

Svårt att köra den riktigt varm nu på våren så det kommer att vara så tills du kört den varm i sommar.

Tror inte det är fel på vevhusventilationen. Varför skulle den suga in fuktig luft istället för att släppa ut övertrycket i vevhuset?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Låt den stå på tomgång tills den är riktigt varm och se om det blir bättre
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
När jag bytte olja i höstas så var oljan närapå bärnstensbrun.
Är väl normalt med brun olja? Körd lite längre (200 till 300 mil) brukar begagnad SBK Racing 10W-50 # i mina hojar bli svart.
Däremot såg jag inte någon någon gulvit gegga på insidan av kopplingskåpan.
På SV650S när jag hade kopplingsstrul. Och tog av kopplingskåpan.
Så endera beror den gulvita geggan på att du kör med någon olja som inte tvättar motorn helt ren.
Eller på nått annat. Vad ?????

# Inhandlas av mig hos SWEDOL 70kr/liter i 20 litersdunk.
Finns också i en liter förpackning på OKQ8 Mack för 189kr/liter.
Förpackningar och hantering av förpackningar kostar.
 
Last edited:

JonnySthlm

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Suzuki Bandit 1250
Tack.
Jag har faktiskt bytt till just SBK Racing 10w-50 sen jag upptäckte problemen. Men har alltså inte kört så många mil på denna, så kanske om jag följer råden jag fått (alla verkar eniga) att ta hojen på längre tur och se till att motorn blir ordentligt varm. Kanske allt som behövs. Det vore ju super.
 

JonnySthlm

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Vällingby
Hoj
2008 Suzuki Bandit 1250
Tack för alla svar. Forum är fenomenalt - kunskapen finns därute när man behöver.
Jag följer era råd och "slutar torrgasa i garaget".
Tack!!
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top