Gummibanden på speedwaycyklar

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Qwerty skrev:
Ännu roligare Live. Konstant full action hela tävlingen, enda lilla pausen man som åskådare har är när banan ska grusar om, vilket varar i ca 30min.

Och då är det action i korvkön...

Getingarna kör på Gubbängen på torsdag... ;-)

Last edited:

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650HRC SM CR500
Qwerty skrev:
Jag tror. Observera TROR att det beror på att i speedway behövs ingen fjädring fram men reglementet säger att det ska finnas. Då har man helt enkelt tagit den absolut lättaste fjädringen som finns (gummiband) och nöjer sig med denna.

Fick detta förklarat för mej vid GP racet på stadion förra året, om personen i fråga hade en aning om vad han snacka om vet jag inte men det lät trovärdigt.

Glömde lite.
Och att den dämparen som sitter där är mer eller mindre stum, men sitter där endå och då finns det ingen dämpning som reglementet säger därav gummibanden.

Verkar inte står uttryckligen i reglementet att det skall va en särskild sorts fjädring.
http://www.svemo.se/file_out.php?id=363
Det lär väl vara slätare banor än i isracing,
där verkar det hopplöst att åka på en klassisk 'stelbenare'

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
den ädlaste av alla!

Speedway är den i särklass bästa publiksporten av alla! (ligger iof inte först på listan av publiksporter, men i täten). Publiken ser allt (vilken annan motorarena kan erbjuda det?).

Här är det tighta race, full konsentration å minsta miss betyder allt. Det är mer än att bara sladda runt. OM ni inte har sett sporten live är det mitt råd till er att SE det!!

Då det är så lite som skiljer i den här sporten är det viktigt för förarna att åka på bästa möjliga material (visst att tekniken må vara gammal, men utveckling sker hela tiden).

Nuvarande gaffeltyp har funints ett tag nu, tidigate var det som sagt teleskop.....

Angående att banan "grusas om" så stämmer det väl lite sisådär.. banan "sladdas" om så att gruset åter flyttas in i banan (blir ju ligandes i ytterböjen annars). Det är mkt tid som ligger bakom en perfekt bana, därför vill förarna nu åter ha sitt GP åp permanenta banor i stället för tex Ullevi.

Speedway är nr. 1!!!

PS. Det är derby mellan Team Swelux å VMS Elit i Målilla idag... Ruggigt spännande!!!!

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...