Gummiklädd bricka till oljeavtappningsbulten?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har ett litet droppläckage vid bakre oljeavtappningen på min KLX. Misshandel av gängorna av tidigare ägare, och så är ju hojen 29 år gammal också. Har köpt ny bult och bricka (från Kawasaki), vilket gjorde det hela lite bättre, men har ff lite, lite dropp.

Funderar på om det finns lämpliga tätningsbrickor som är gummiklädda på ena sidan, som kan lösa problemet? Är inte sugen på att gänga om och fixa, utan letar ful-lösning, bara det håller tätt. Någon som kan peka i rätt riktning?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Finns det någon vettig anledning till att hojtillverkarna inte använder sådana där från första början (förutom att hojen då blir några enkronor dyrare)?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns också hos SWEDOL. Är oljepluggen inte gängad hela vägen som på Sprint RS behövs 2st. På GSX1300R räcker det med en. Finns både tum och mm
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det någon vettig anledning till att hojtillverkarna inte använder sådana där från första början (förutom att hojen då blir några enkronor dyrare)?
Vill inte verkstäderna ska inse hur mycket de kan tjäna på att köpa oljepluggpackningarna hos "hydraulikfirmorna" ?
Eller ren okunninghet, man har sina leverantörer av metallpackningar ?

Själv köper jag sedan typ 2011 oljepluggpackning "Gummistålbricka" hos SWEDOL för
1) handlar hos SWEDOL (och Hydroscand) för jobbet
2) SWEDOL låg bara 200 m från jobbet
3) billigare än Triumph Original 2 mm tjock Aluminiumpackning (ska bytas varje gång för oljepluggen är inte gängad hela vägen)
Finns i mm och tum
exempel
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kallas även tredotätning eller tredobricka ?

Har alltid kört, original, kopparbricka, för det mesta räcker det att mjukglödga brickan så blir det tätt..
Förra servicen monterade jag en plugg med magnet.
Gängan var ganska kort och det var en tjock alubricka men trots att den drogs till specat moment så svettades det lite olja.

Så vid senaste servicen monterades tredobricka och det blev (såklart) bomtätt :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Först läste jag avtappningsbulten.

Jaja en Bult har inga gängor så det är ju inte konstigt han inte får tätt.

Sedan ser jag att bulten har gängor o då blev jag konfunderad då måste det vara en gängad oljeavtappnings plugg som pratas om.

Men sedan näms skruv.

Men det löste sig per fick jhu svaret av flera men ändå testa tedorbricka kräver nästan inget åtdragnings moment alls på oljepluggen. Testa inte med oljeavtappnings bulten eller skruven det funkar nog inte. ?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle sätta en o-ring med mindre diameter än packningen i ditt fall. Där blir det inte så varmt så en från Feltema duger.
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/o-ringar/o-ringar-225-st-2000033229
Där det blir varmare, som vipparmssmörjningen på en Meridentraja, lägger jag ett tunt lager Permatex på båda sådor av kopparpackningen.

Först läste jag avtappningsbulten.

Jaja en Bult har inga gängor så det är ju inte konstigt han inte får tätt.

Sedan ser jag att bulten har gängor o då blev jag konfunderad då måste det vara en gängad oljeavtappnings plugg som pratas om.

Men sedan näms skruv.

Men det löste sig per fick jhu svaret av flera men ändå testa tedorbricka kräver nästan inget åtdragnings moment alls på oljepluggen. Testa inte med oljeavtappnings bulten eller skruven det funkar nog inte. ?

Tänkte detsamma och vi som är mekaniskt kunniga vet skillnaden. :fakta
Men jag vill inte vara språkpolis men gillar när en dyslektiker rättar språkfel! :tungan
Således läser jag numera Modd La Ren! :krama

Men jag tror inte det bara beror på mekanisk okunnighet utan också amerikaniseringen av vårt språk. För en "bolt" har liksom en "screw" gängor medans en "bolt" vill ha en mutter
för att skapa klämkraft men en "screw" som i detta fall inte har det. För när vi blandar språken där allmänheten har blivit publik, inte bevisgrundat utan evidensbaserat, kan det bli språkförbistring. Pias partiskhet blir kul på modärn svenska! :hihi

Bolt vs screw.PNG
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Funkar även om det inte är kliniskt rent från olja i gängorna?
Hur oljefritt det måste vara kan jag inte svara på. Luta på den ordentligt och torka ur så gott du kan. Jag har använt det på en växellåda där aluminiumet som brickan ligger emot var skadat. Oljan byttes varje år så mer än 5 gånger har jag tätat så och då blev det tätt. Jag gjorde rent yttersta gängorna med tygtrasa och liten skruvmejsel. Drog på Loctiten på innersta två gängvarven på skruven och fram till skruvskallen så hålet i brickan fylls.

Det är lätt att få bort nästa gång du tar loss oljepluggen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Se bara till att det inte finns risk att tredobrickan fastnar. På min enduro finns det en liten kant runt oljepluggen vars diameter innebär lagom presspassning för tredobrickan.... Det är skit tråkigt att ligga under hojen med en dremel och försiktigt slipa ner brickan utan att skada tätningsytan på blocket :huvet

1661283525953.png 1661283618073.png
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Först läste jag avtappningsbulten.

Jaja en Bult har inga gängor så det är ju inte konstigt han inte får tätt.

Sedan ser jag att bulten har gängor o då blev jag konfunderad då måste det vara en gängad oljeavtappnings plugg som pratas om.

Men sedan näms skruv.

Men det löste sig per fick jhu svaret av flera men ändå testa tedorbricka kräver nästan inget åtdragnings moment alls på oljepluggen. Testa inte med oljeavtappnings bulten eller skruven det funkar nog inte. ?
Hur kommer det sig att en plugg kan vara gängad om en bult inte kan vara det?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jo, det behövs normalt inte på väldigt gamla och slitna SportHojar utan att något är fel...
Är ju det jag säger. Är fel för att det är på en gammal sliten hoj där det våldats med moment tidigare. Vilket förmodligen inte hade hänt om man haft en gummiklädd bricka från början. Eller så hade det hänt ändå. Men skitsamma, i mitt fall är det ett faktum att det föreligger ett problem som behöver hanteras. Och olika lösningar har presenterats. Om "om" inte funnits hade allt redan varit ok. Är ju inte direkt ovanligt att 29 år gamla hojar tagit diverse stryk under sin livslängd. Men "gamla och slitna SportHojar" kanske skiljer sig väldigt mycket från andra gamla hojar, i det avseendet ;) ...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är ju det jag säger. Är fel för att det är på en gammal sliten hoj där det våldats med moment tidigare. Vilket förmodligen inte hade hänt om man haft en gummiklädd bricka från början. Eller så hade det hänt ändå. Men skitsamma, i mitt fall är det ett faktum att det föreligger ett problem som behöver hanteras. Och olika lösningar har presenterats. Om "om" inte funnits hade allt redan varit ok. Är ju inte direkt ovanligt att 29 år gamla hojar tagit diverse stryk under sin livslängd. Men "gamla och slitna SportHojar" kanske skiljer sig väldigt mycket från andra gamla hojar, i det avseendet ;) ...
Att jag inte varit med om det betyder inte att du har fel, bara att det inte inträffat än på någon av de motorcyklar jag varit på...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top