Gymnasieval? old gubbs som inte är intresserade håll er borta!

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
Ska som sagt välja gymnasieinriktning men har ingen aning om vad jag ska ta. Totalt likgiltig så det ni övertalar mig om blir det :tummenupp
''Create my future'' rena dokusåpan på SH :hihi

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Grädde skrev:
Ska som sagt välja gymnasieinriktning men har ingen aning om vad jag ska ta. Totalt likgiltig så det ni övertalar mig om blir det :tummenupp
''Create my future'' rena dokusåpan på SH :hihi

begå självmord då?

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
Swedie skrev:
Du blev just ett moppefucko.

De va jag redan innan så de e lugnt :arsele
Sen verkar jag blivit bannad från OT eller nått också :3freak

Edit> Undrar varför den inte passar på OT. Dom flesta där har ju lite mer jobb erfarenhet än alla moppefuckos här på 125

Last edited:

Diversion

Guest
Vad som helst utom mediainriktning. Världen behöver mer ingenjörer, läkare, forskare, bilmekaniker, rörmockare etc. Kort sagt folk som gör något vettigt och inte är mediakåta wannabes med IQ fiskmås.

Sådär då fick jag det sagt

Vägbula

Not Autorised
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Gudrun ZX9
skulle satsa på en Samhällslinje eller natur. fast om du inte orkar så kan du typ gå el eller nått liknade men då kan det finnas risk att du får dåligt samvete att du har slängt bort 3 år :D :3freak

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Vägbula skrev:
skulle satsa på en Samhällslinje eller natur. fast om du inte orkar så kan du typ gå el eller nått liknade men då kan det finnas risk att du får dåligt samvete att du har slängt bort 3 år :D :3freak
Haha vadårå? :hihi

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
När det gäller gymnasium finns bara en inriktning som gäller: Natur. Samhällsinriktning är bara en nedskruren och tillflummad verson av det naturvetenskapliga programmet. Du kommer inte att vara behörig till naturvetenskapliga högskolestudier om du läst samhäll, men däremot kommer du att vara behörig till samhällsvetenskapliga högskolestudier om du läst natur.

Sen bör du fundera på om inte yrkesutbildning är ett alternativ. Det händer ibland att jag ångrar att jag inte började med byggutbildning istället för att hoppa på naturvetenskapligt program direkt.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Har du bra betyg och är duktig på engelska så är IB (International Baccalaureate) att rekommendera, jag går det själv...
Mycket hårdare än slappe-natur :p

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
twinner skrev:
begå självmord då?

Moget inlägg!

----------------------

Ni har väl varit o kollat på skolor och liknande den senaste månaden eller?

Skolval beror ju också på hur mycket du vill plugga, vill du bli något rejält får du dessvärre också plugga något som hos många skoltrötta ungdomar är jobbigt. Vad är du intresserad av? Motorer, Sport, etc?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det är ju bara att välja vad du vill bli och hur mycket du vill plugga.
Kontor eller hantverkare?
Högskola?

En hantverkare pluggar ett par år och är sedanredo för att jobba. Jävligt skönt om man är trött på skolan.

Kontorslav av något slag innebär oftare en relativt diffus studieväg och det blir sällan som man tänkt sig.

Eftersom jag inte har en aning om vad linjerna heter nu för tiden så har jag inga konkreta tips men bestäm dig för vad du vill göra och prata med polare och syo.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Om du inte är intresserad av något speciellt BÖR du gå natur. Natur är bra mkt vettigare än sam, som är ditt andra alternativ.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
cRoC skrev:
Om du inte är intresserad av något speciellt BÖR du gå natur. Natur är bra mkt vettigare än sam, som är ditt andra alternativ.

Finns det bara två alternativ numera??? För 15 år sen hade jag MINST 15 alternativ. Kanske inte världens smartaste upplägg men bätte än två.

Finns det inga yrkeslinjer längre? Bygg, industri, frisö, sömnad, restaurang osv??

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Chrille skrev:
Finns det bara två alternativ numera??? För 15 år sen hade jag MINST 15 alternativ. Kanske inte världens smartaste upplägg men bätte än två.

Finns det inga yrkeslinjer längre? Bygg, industri, frisö, sömnad, restaurang osv??

Jovisst finns det fler, men eftersom han inte är intresserad av något speciellt borde han kanske inte välja EL eller nåt. Natur och sam de program med öppna vägar, du kan bli det mesta efteråt.

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
kaZmur skrev:
Har du bra betyg och är duktig på engelska så är IB (International Baccalaureate) att rekommendera, jag går det själv...
Mycket hårdare än slappe-natur :p

Natur pluggar mer än nödvändigt. På onödiga saker etc. Teknik på friskola e det som gäller! :tummenupp

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Poffer skrev:
Natur pluggar mer än nödvändigt. På onödiga saker etc. Teknik på friskola e det som gäller! :tummenupp
Onödiga saker vet jag inte om jag kan hålla med om, de flesta som går naturvetenskaps linjen vill ju bli forskare, veterinärer, cilvilingenjörer osv.
De ämnen/kurser som studeras på NV är ju anpassade just för detta.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...