Hälsa på mc-förare?

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Halloj!
Har i alla år undrat hur det funkar egentligen. Vissa hälsar, andra inte. Finns det några "regler" runt detta eller? Custom hälsar på custom, men inte off-road. Fighters hälsar inte på någon eftersom de är "outlaws-hårdingar". Nu har jag upplevt att många har "lämnat mig hängande" som ett miffo med handen i luften så jag har övergått till att bara hälsa om den andre hälsar först, hur många av er gör samma sak :confused: Är det i så fall ni som inte hälsar på mig och tänker ni samma sak - otrevlig j*vel som inte hälsar? :tungan
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Jag hälsar på de flesta, men det är ju inte alla som hälsar tillbaka, förare av kromsläde tycker jag verkar vara bättre på att slänga ut en hand.

men sen så kanske det är många som tänker, jag hälsa om han hälsar först,, och om båda tänker så då blir det ju inget.

och många som blir hälsade på som undrar, varför hälsade han på mig,, känner jag han??
 

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag hälsar alltid på andra sporthojar och motard.. Resten nickar jag bara mot, eftersom de flesta är så jävla otrevliga..
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Jag tycker att fighters brukar hälsa, men att kromslädarna är sämmre på det. Jag brukar hälsa på alla, men ibland är det lite pinsamt att hälsat på moppar... ;)
Det kan vara därför folk ofta inte hälsar på offroadare, det kan ju vara en moppe. Men jag häsar på alla inklusive poliser, ibland går det till överdrift när jag glömer mig och hälsar på MC när jag kör bil...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
jag vinkar åt alla, sen får dom hälsa tillbaka om dom vill.
släpper styret och håller ut handen en 1-2 dm i ungefär samma höjd.

blir fundersam kring folk som inte vågar släppa styret med vänster hand i 2 sek... borde man ha körtkort för fordon man måste balansera då? :tungan
 
Last edited:

"Ojje"

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Oxelösund
Hoj
Honda CBX 1000
poliser, ibland går det till överdrift när jag glömer mig och hälsar på MC när jag kör bil...

Hehe :lol

Som relativt nybliven motorcyklist så hälsar jag på ALLA om de sen inte hälsar tillbaka är inte mitt problem.

Tycker nog att det här med att hälsa på mötande mc är en bra grej.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bryr mig inte om vilken typ av mc jag möter. Hälsar hej villt!

Vill de hälsa tebax så är det bara kul. Om inte...nähe!

Brukar vända, köra ikapp och preja dem av vägen innan jag hoppar av bågen och frågar:
- Vad i h...vete... :D

Förr om åren, när farfar var ung, kan jag förstå att man hälsade. Om man sätter antalet motorcyklister i relation till idag. Men varför hejar vi på varandra idag för?

I södra europa kan det, vid vissa tillfällen, bli löjligt och farligt med ett mer elle rmindre konstant hejande hit och dit! Får kramp i armen efter ett tag! I Sverige är vi dock något färre så scenariot är inte lika frekvent här!

// Niklas
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Satt bak på sambons mc hela förra sommaren och hälsade då på alla som hälsade på honom.
Har inte varit ute och kört själv med min egen mc utan bara trafikskolans. Har inte hunnit träffa så många mcförare än, men de som hälsar hälsar jag absolut tillbaka till. Dock har jag inte hälsat först än, men det kommer när jag har kortet i handen :)
 

P_Backe

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Ort
luleå
Hoj
Gsx-r 600-05
hälsar på alla..sen om dom inte hälsar tillbaka är ju dearas problem...fast å andra sidan i bland går det ju lite för fort för å slänga ut kardan :yoparty

men det kan jag miss unna dom då :banana

it´s better to ride safe :yoparty
 

Aragorn

Guest
Jo, det är klart man hälsar :hej , om man inte håller på å växlar eller nått.
Men man behöver ju inte göra en så stor grej av det. Behöver ju inte vinka som smilien ovan. Räcker ju med en liten lätt handrörelse.
 

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
ibland går det till överdrift när jag glömer mig och hälsar på MC när jag kör bil...[/QUOTE]

Jovisst har jag drämmt näven i dörrsidan ett par gånger själv när jag glömt bort mig lite :hihi När jag var helt grön slängde jag ut hela armen i över hundra knyck och höll på att ramla av nästan. Nu blir det lite mer finstämda vinkningar...
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
klart man ska hälsa på alla! gör jag i alla fall.. men kanske inte i vissa trafiksituationer när man är upptagen med båda händerna :tungan då brukar jag nicka med huvet istället.. och man kanske inte heller hälsar på alla om man möter en kortege på ca. 1000 cyklar :D men annars så!
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
>>Danny<< skrev:
2118434 klart man ska hälsa på alla! gör jag i alla fall.. men kanske inte i vissa trafiksituationer när man är upptagen med båda händerna :tungan då brukar jag nicka med huvet istället.. och man kanske inte heller hälsar på alla om man möter en kortege på ca. 1000 cyklar :D men annars så!
Helt enig :tummenupp

Kommer det en kortege så håller man bara handen still tills siste gubben.
 

astor

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Svärjää
Hoj
Honda 250
man ska alltid hälsa på andra hojåkare. dock är det inte lika viktigt att presentera sig... :D
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
LayDeeOmega skrev:
2118424 Satt bak på sambons mc hela förra sommaren och hälsade då på alla som hälsade på honom.
Har inte varit ute och kört själv med min egen mc utan bara trafikskolans. Har inte hunnit träffa så många mcförare än, men de som hälsar hälsar jag absolut tillbaka till. Dock har jag inte hälsat först än, men det kommer när jag har kortet i handen :)
Så är det har nere, alla hälsar på alla. Det förändras när man färdas norrut i landet.
 

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Norsborg
Hoj
Honda cb 900 1982
hejsan mc förare

jag hälsar , kardan upp en tydlig vink mvh cbx bert :tummenupp
fast det är som någon skrev pinsamt o sitta i bilen o morsa
(det hände mig när jag satt i en sj buss expressvarianten vinkade) :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top