Hälsningar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såhär i början av säsongen hälsar jag på allt och alla överallt förutom på motorväg, när fler hojar dyker upp slutar jag hälsa inne i sthlm, eftersom att det dels är så mycket vevande där då, och dels måste man hålla blicken på alla virrpannor i plåtlådor som är ute efter en så iaf jag upptäcker mötande hojar ganska sent.

Vinkar på polishojar med, och det är lite blandad kompott där, men när de väl vinkar tillbaka så brukar det bli ett väldigt yvigt vinkande. :hihi

Apropå kromslädarnas vinkande, ganska många av de som kör kromsläde "vinkar" genom att lyfta på pek och långfingret lite, kanske därför vi andra inte riktigt ser att de faktiskt vinkar? :hihi

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Att vinka är för svaga människor, får i skocken. En riktig hårding vinkar såklart inte, det vore ju löjligt!

Jag vinkar åt allt och alla.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Vinkar på polishojar med, och det är lite blandad kompott där, men när de väl vinkar tillbaka så brukar det bli ett väldigt yvigt vinkande. :hihi

...

Jag har aldrig mött en polishoj på vägen (har pillat på en på en bensinmack, men...). Däremot har jag ett pågående projekt där jag vinkar till polisbilar. Hittills har bara två vinkat tillbaka och poliserna i båda såg glada ut. Märkligt nog mötte jag båda på kurviga vägar när jag körde lite för fort... :va

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vinkar till alla, oavsett hojtyp, om det finns möjlighet.
Bäst är att ta en högerkurva med gott nedlägg och få möte med en hoj, då älskar jag att hälsa! :kär

Om jag inte får en vink tillbaka blir jag inte ledsen, jag vinkar för att visa att jag bryr mig. Om den andre är för hård, inskränkt eller har annan anledning att inte hälsa så är det mest synd om denne... :(

För många år sedan hörde jag en anledning att inte hälsa av en äldre herre, en "kompis" hade kört omkull när han hälsat på en annan motorcyklist så därför hälsade han aldrig! :huvet

Småbarn är trevligt att hälsa på och särskilt när man ser att föräldrarna inte gillar motorcyklar...:hihi

Hälsa om ni vill men skit i om det inte kommer en hälsning tillbaka. :)

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Hellre att jag vinkar utan att få en vink tillbaka, än att se i ögonvrån att jag just mötte en hojåkare med handen uppe... då känner jag mig som en idiot :rodnar

Måste sluta dagdrömma och börja lägga märke till saker :3freak

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Vill minnas att det var på sporthoj jag en gång läste en lysande förklaring på varför glidaråkare inte hälsar på oss coola killar på våra räsers:
"Det är svårt att köra skottkärra med en hand":rofl

Last edited:

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Honda CBR 600FA
Klart man vinkar......

Funderar på en tripp till Isle of Man nästa år.... hur fasen vinkar man i vänstertrafik...:hej

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har aldrig mött en polishoj på vägen (har pillat på en på en bensinmack, men...). Däremot har jag ett pågående projekt där jag vinkar till polisbilar. Hittills har bara två vinkat tillbaka och poliserna i båda såg glada ut. Märkligt nog mötte jag båda på kurviga vägar när jag körde lite för fort... :va

Jag möter en handfull varje år. :) Har kört om ett par också. :crash

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Även om jag förstår vad du menar tycker jag resonemanget är lite konstigt. Med det resonemanget har en cyklist också samma ansvar i trafiken som inte har nån utbildning eller åldersgräns alls, och med det resonemanget har en gångtrafikant också samma ansvar i trafiken, och med det resonemanget... osv...

Ehm.. cyklister och gångtrafikanter har ett eget ställe att vara på, nämligen på cykelbanan och trottoaren, medan mopedister kör på samma vägar som personbilar och lastbilar. Ni kanske har perfekt utbildade och mogna mopedister i Karlstad men här är det ganska vanligt att man ser en moppe köra ut i korsningen utan att ens vrida på huvudet först. En 15årings riskbedömningsförmåga är vetenskapligen inte tillräckligt utvecklad, det argumentet kan man inte bortse ifrån hur mycket utbildning de än fått.

Ja jag har själv varit 15 och kört moped, jag var inte bättre själv.

Men ja det har ju blivit klart bättre än förr!

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Njaaa, nu är "utbildningen" för moped faktiskt vettigare än den var när jag tog moppekortet, nu är det körlektioner och skit inbakat där.
För övrigt så tycker jag inte att en mopedist ges samma ansvar som en bilist i trafiken, mopeder får ju bara gå i 45 knyck? :p

Ja det kan ju mycket väl vara hårdare krav på det nu. När mina polare tog EUmoppekort var det en halvdag teori, en halvdag körlektion sen hade man kortet. Dagen efter hade de glömt allt igen. Oavsett ser man ju fortfarande grabbar på moppe som kör helt utan vett, även om de är betydligt färre.

45 km/h ja, bilar kör 50 km/h i samhället. Dessa 5km/h är alltså den definitiva skillnaden mellan att leva och att dö? Du är väl förstås redan medveten om att 45km/h räcker gott och väl att klyva en kropp på mitten runt en lyktstolpe. Och även om de bara kör 20km/h kan deras brist på riskbedömning få dem överkörda av en lastbil. Så hastigheten är i många fall ganska irrelevant :)

NOG om det, tråden handlade inte om hurvida moppar är en bra eller dålig idé för samhället. :)

Last edited:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Även om jag förstår vad du menar tycker jag resonemanget är lite konstigt. Med det resonemanget har en cyklist också samma ansvar i trafiken som inte har nån utbildning eller åldersgräns alls, och med det resonemanget har en gångtrafikant också samma ansvar i trafiken, och med det resonemanget... osv...

Tycker Johannes L.s resonemang håller. Hälsar inte på cyklister eller gångtrafikanter heller! :D

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Inte för att vara en bitter jävel nu men är typ den tredje tråden om detta på ett år nu.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS