Hälsnings etik ?

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Var ute en liten sväng på ca 10 mil i går. De två första hojarna jag mötte var custom och den tredje offroad, den fjärde custom följt av några R-hojar osv.
ALLA jag mötte hejade, oavsett hoj.

Kan det vara så att attityden är olika i olika delar av landet? Landsbygd, småsamhälle, medelstäder, storstäder osv.

Kanske är det också så att kontakten mellan klubbarna i de olika områdena spelar in?

I Trollhättans MC har vi allt från moderna räser till klassiska räser och offroad/motard till Harley. I en sådan blandklubb blir troligtvis attityden till "andra" hojar bättre än i rena rejsing- eller customklubbar.
 

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Ort
K-dala
Hoj
trajumf äräss!!
Hälsar på alla utan HD åkare. Varför?Dom hälsar aldrig tillbaks och sen om det beror på att det skakar som f-n så dom inte ser eller att dom har gröt i huvet vet jag faktiskt inte..
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Goose skrev:
3 hojar på 1 säsong,,,,OK vilken var roligast att köra?
DR800:an, utan tvekan! Tyvärr höll inte sambon med, hon HATADE att åka bakpå den (kanske bortskämd efter BMW:n)
Så, för att det skulle bli någon gemensam hojsemester i år tänkte jag att jag kunde prova en kromsläde, enda hojtypen jag inte ägt innan... Så nu är tanten glad, men lika rolig som Big:en är den inte :3freak
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Jag vinkar på alla i synnerhet på alla bilar då dom blinkar som fan på mig hela tiden, detta har dom börjat med sedan jag började köra på helljus på dagtid (man bländar knappast nån i dagsljs), mitt resonemang är: en irriterad bilist har i alla fall sett mig, och jag hoppas slippa nån som kör ut mitt framför mig.
Tillbaka till ämnet: Jag hälsar på alla hojar och dom allra flesta hälsar tillbaka, vi är ju inte fler att man kan vara lite hövlig.
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
finnpower skrev:
Jag vinkar på alla i synnerhet på alla bilar då dom blinkar som fan på mig hela tiden, detta har dom börjat med sedan jag började köra på helljus på dagtid (man bländar knappast nån i dagsljs), mitt resonemang är: en irriterad bilist har i alla fall sett mig, och jag hoppas slippa nån som kör ut mitt framför mig.
Tillbaka till ämnet: Jag hälsar på alla hojar och dom allra flesta hälsar tillbaka, vi är ju inte fler att man kan vara lite hövlig.

Det finns bara en enda anledning att köra med helljus på dagtid(vid klar sikt) och det är att jävlas med mötande trafikanter....eller är jag ute och cyklar :näsblod ?
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Ktm'arn skrev:
Det finns bara en enda anledning att köra med helljus på dagtid(vid klar sikt) och det är att jävlas med mötande trafikanter....eller är jag ute och cyklar :näsblod ?

Skumt att alla hoj åkare hälsar på varann ! tänk om alla bilåkare skulle hälsa på varann!! :banana
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Ktm'arn skrev:
Det finns bara en enda anledning att köra med helljus på dagtid(vid klar sikt) och det är att jävlas med mötande trafikanter....eller är jag ute och cyklar :näsblod ?

Fel! Bästa anledningen är att man syns.
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Ktm'arn skrev:
Det finns bara en enda anledning att köra med helljus på dagtid(vid klar sikt) och det är att jävlas med mötande trafikanter....eller är jag ute och cyklar :näsblod ?

Håller med Finnpower! Jag har med börjat köra med helljus dagtid, enda anledninga är att jag vill synas bättre, eftersom min zx10 har bara ett ljus med halv på och det andra endast är helljus ser det bara ur som det ena är jävligt felriktad :) .
Tror detta är en trend som växer och fler börjar med den. Vad får man tillbaks då? En blinkade bilist på sin höjd, och det är ju bara kvitto på att det funkar! Nackdelen är förstås om de blinkar för det finns en fartkontroll frampå :gnissla .

Vad det gäler hälsningar så hejjar jag aldrig på HD & poliser. De är en liten Knutsbysäkt för sig. Annars på resterande, endel tycker det är för vägen och hälsar inte värst mycket mitt i stan eller 2 filiga 110 sträckor med räcke osv.
 
Last edited:

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
Buskenstrom skrev:
Skumt att alla hoj åkare hälsar på varann ! tänk om alla bilåkare skulle hälsa på varann!! :banana

Om bilister hade kört bil för att det är roligt och inte haft det som ett transportmedel (mopedister) hade dom(köra bil, jag? Nää...) nog också vinkat. Tror säkert att veteranbilsägare vinkar på varandra.
 
Last edited:

Ravin

Guest
sismo skrev:
Det är ju det jag säger, steget är inte så långt, så varför inte bara låta mig vara? Jag pallar inte med alla dessa hälsningar, det är ju i grunden vänlighet, men jag tycker att det har gått för långt... Visst, det var säkert bra på den tiden då det ej fanns så många motorpsyklister (TM) på vägarna, men nu finns det ju hur många som helst... Och inte hälsar ni på andra bilister när nu kör bil?


Lastbilar hälsar ofta på varandra av olika anledningar. Ute på sjön vinkar båtar till varandra och så borde du väl sett att man använder en del tecken även när man kör bil. Varnar för det ena eller andra, tackar för att blivit förbisläppt osv.
Men vill du vara en tråkmåns så är det väl upp till dig, du behöver väl inte klaga på oss andra som vill vara vänliga. Som du kan se här så tycker många att det är trevligt, vilket jag håller med om. Jag menar, med all skit i världen så blir man ju faktiskt glad när det trots allt finns en del sjysst folk kvar där ute.
Du förstår nog när du blir lite äldre och skaffar dig en riktig hoj. :rolleyes:
 

TaGGeN

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
sandviken
Hoj
inväntar R1
ganska kul när man är påväg in till stan och man möter stora bågar som lyfter på handen, jag hejar tilbaka. när man snurar ine i stan så möter man samma killar igen och då ser dom att det bara är en 125:a och hejar inge mer :hihi
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Hejar för det mesta på de flesta (utom moppar) om jag kan. Kan vara knepigt om man just sitter å jobbar med kopplingen, eller på motorväg, där man har väldigt liten (ingen?) uppmärksamhet på vad som kommer i andra riktiningen. Så du som kom på den gula hojen mellan Göteborg å Allingsås i går: förlåt...
 

Max Triple

trippel singel
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple
Angående bilhälsningar. När min far körde BMW på sextiotalet var det kutym att alla BMW-förare hälsade med en blinkning till varandra. Förmodligen för att det var en ganska ovanlig bil på den tiden. Inte så många att hålla reda på helt enkelt.
Samma nu med hojåkare... Vi är inte så många och vi har ett gemensamt intresse. Två hjul med onödigt stor motor... :banana

Jag hälsar på alla. Får jag ingen hälsning tillbaka så skitsamma... Jag hälsar glatt nästa gång ändå, oavsett hojtyp. Sån är jag.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top