Hälsningsfrekvens

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Swedecat skrev:
2441443
Dock blir jag alltid förvånad när mopedister hälsar när man kommer åkandes på hojen. Värre är dock när man hälsat först och försent inser att man precis hälsat på en moped. :4skrika

Varför är det så farligt att hälsa på en mopedist? :va


KalleNorton skrev:
2441607 Jag har mest upplevt det som att sporthojsåkare hälsar på andra sporthojar, kromslädar på andra kromslädar osv, sällan att tex en sporthojsåkare och en kromslädeförare hälsar.
Däremot har jag märkt att när man åker i stockholmsområdet hälsar ganska få, men om man kör utanför Stockholm hälsar betydligt fler.

Det har jag också märkt, vi får då börja hälsa innanför Stockholm :jäs
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag har en liten, för mig i alla fall, lustig reflektion på det här med att hälsa på andra hojåkare. Själv hälsar jag hejvilt på allt med två hjul. Mopeder, mest för att göra som överlyckliga, sporthojar och kromslädar.

Tidigare i år körde jag en Yamaha MT-03. Då var det knappt en enda på sportmaskin som hälsade tillbaks. Nu kör jag en Mille och nu viftar vissa när man möter dom två filer ifrån på motorväg. Rätt skoj att se hur det ändras med vilken hoj man kör. :)
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
smallsocks skrev:
2441301 på morgonen när man åker hoj till jobbet så hälsar man inte, man är trött och det gäller de flesta.

senare på dagen hemgång, hälsar man :)

:va :va :confused:

har aldrig varit så trött så jag inte orkar hälsa på morran...
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Hur fasen ska man veta vad man hälsar på?
Man vet ju inte vem som är bakom styret så alla förtjänar en hälsning om man orkar bjuda på det :)

En del vågar inte släppa styret för att hälsa(många glidare som är ovana, men säkert snälla) och ibland är man så aktiv så man inte hinner eller har annat att tänka på.

Jag brukar snacka med hd-åkare som ser tuffa ut med och det brukar vara riktigt kul, släpp masken själv så gör andra det med.

Så för er som är nya så ta det inte personligt och vinka på!
 

sportbike

Guest
Jag hälsar på alla om jag hinner.
Om dom hälsar tillbaka eller inte hänger jag inte upp mig på,alla kanske inte ser mig.
MEN,jag lånade en HD Night Train i en vecka av en polare,och körde som vanligt i Alpinestars-ställ å raket-kruka,å de va rätt kul att se folk man mötte,dom visste inte om dom skulle morsa på hojen,eller skinnstället.....
 

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
GSX-R 1000 -05
Jag tycker helt klart att alla på sporthoj skulle ha en egen typ av hälsning =) tillslut kanske det sprider sig, eller så vet man i alla fall att man hälsat på en meddlem =)

Det gäller bara komma på någon tydlig unik hälsning, skall ut och öva in en som en glidare garanterat inte skulle göra =) Sitter och lurar på at thålla i hop pekfinger och tumme, samt liksom vinka med de övriga tre! Blir ett sk. OKEJ tecken i dykavärlden. Har dock inte hunnit prova det praktiskt än, men skall bli någon effekt med det hela så krävs en instruktions film eller bild samt att Swedie gör en liten "STICKY" =) :D :yoparty :yoparty :yoparty <--666 teckenet
 

Dominator-Rocks

Guest
SirWankalot skrev:
2441274 som nybliven mc-tok tycker jag det är sköjj att hälsa på alla andra som insett det roliga med hoj flera år innan jag själv. :)

Lyckats utröna följande:

sporthojar - hälsar alltid om dom a) hinner se en när dom blåser förbi :) b) inte är upptagna med sväng/växling (gäller väl alla tror jag)

kromslädar med cornflakespaketkörkort - dom med självdistans hälsar, cooling wannabe inte.

kromslädar med HD-knutte - förvånansvärt ofta, nästan alltid(!)

Ducatiåkare - always, glada vinkningar, vi hörs ju på läng väg, även en liten 620 :D

TransAlp-körare - ta mig fan aldrig, kört förbi säkert 10-12 st inte en jävel hälsade. Vad är deras problem? Kört för mycket i Kazakstan så dom inte vågar släppa hojen för dom tror nån snor den i farten?

Stekare på skön gammal caféracer - hälsar glatt

Fyll gärna på med reflektioner. Nån annan som upplever ungefär samma?

BuLL!

Antar att jag o min hoj går under benämningen transalp??

Och jag hälsar då ALLTID ! :tummenupp
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Hälsar på alla jag hinner se.

Såg att någon svarade detta.

Är det mycket trafik så är jag lat o har kvar tummen o handflatan kvar på styret o slänger upp fingrarna.

Brukar även jag göra så när man inte kan släppa styret, men jag tror inte man kan se det bakom handskyddet. Brukar då nicka, men det kanske inte alltid synns.

Antar att min hoj hamnar i transalp högen.

Kanske det är därför ni aldrig ser oss hälsa då vinken med fingrarna är bakom skyddet. Är vi förlåtna nu? :Bugar
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
alla transalpare är givetvis ursäktade för stora handtagsskydd :)

Min tanke ang TA är ju faktiskt empirisk. Dom har faktiskt inte hälsat, kanske en Malmögrej vad vet jag? Fast visst finns det surpuppor på alla sorters hojar.

Fö verkar TA-hojarna rätt schyssta att köra. Hoppas få prova nån dag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hälsar på alla, dock inte moppar, bommar IOM det en del ack så taniga men potenta motarder iblan (man vill ju inte hejja på en DT50R av misstag)

Däremot har jag slagit följe mitt bland ett gäng tjejer på plastmoppar en gång, dom stackarna blev helt desorienterade när jag vek in med dunderklunsen mitt ibland dom OCH DESSUTOM KÖRDE 50....
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
GuW skrev:
2443066 Hälsar på alla, dock inte moppar, bommar IOM det en del ack så taniga men potenta motarder iblan (man vill ju inte hejja på en DT50R av misstag)

Däremot har jag slagit följe mitt bland ett gäng tjejer på plastmoppar en gång, dom stackarna blev helt desorienterade när jag vek in med dunderklunsen mitt ibland dom OCH DESSUTOM KÖRDE 50....


:lol + att man kör upp bredvid dom vid rödljuset och när det slår om till grönt väntar man tills DOM kör iväg först! Det kan ta en stund:D
 
Last edited:

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Ankan_84 skrev:
2442429 :va :va :confused:

har aldrig varit så trött så jag inte orkar hälsa på morran...

du kanske är en morgonpigg människa, jag är det inte
och med "de flesta" menar jag, ingen som hälsar alls. typ. ungefär. men morgon menar jag 6-8 tiden... du menar säkert senare=?
 
Last edited:

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
jag är ny på hoj o kör 125 säker klassat som moppe ^^ men ska man hälsa på motorvägen? ingen som hälsar tillbaks där. Nån kan slänga upp handen lite ansträngt i sista sekunden annars ser de ut som man e dum :va
 

mikkeboz

Medlem
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Busa -06
philiph skrev:
2441323 näe fan folk på hds med tattoos och ss hjälmar e fan riktigt coola!!

tror inte ens dom gillar köra hoj..det är mer looken som gäller och hdn blir ju ett tungt klädesplagg..kanske blir tungt att lyfta ärmen då?? .. såg en häromdan och då gjorde jag 666 :yoparty tecknet åt han för jag kände att vi båda var lite "outlaw"..han såg ut som en och jag körde som en... och snubben tittade på mig som pudeljäveln i oliver & gänget... med en snofsblick som han vore nån sir von van deer anus..

han måste glömt hur kul det är att åka hoj??..

skiter i vilket å hälsar vidare glatt på alla jag ser..:yoparty

:rofl
Ju tuffare dom tror att dom är desto mindre hälsar dom på andra,särskilt om dom kör amerikanska vinkeltvåor...
Själv hälsar på alla hojar jag möter oavsett typ,t.o.m så en del moppar får en hälsning bara för att jag inte hinner se att det är en moppe:rolleyes:
Annars har jag gjort samma reflektion som trådskaparen,trans alpare hälsar extremt sällan eller aldrig...Men det är skit detsamma,jag hälsar glatt iaf:tungan
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Att alla inte hälsar kan faktiskt bero på att det kanske är en jätte gammal stör som sitter på hojen som är från "den gamla goda tiden, *yeah right, goda tiden in my ass*". Själva ursprungshälsningen betydde något helt annat då än vad det gör idag. Idag är det mer bara ett sätt att visa samhörighet och glädje att man hälsar på sin mc broder. Men själva anledningen från allra första början, ni vet då när dinosaurierna härskade på jorden var att man hälsade för att visa sin broder att kusten var klar från poliser så fritt fram att blåsa på. Hälsade man inte tillbaka så betydde det att någonstans i närheten finns det glädjedödare så se upp.

Själv så levde jag inte på denna tiden, utan jag hälsar för att jag vill säga "morsning korsning vad kul att se dig :) " till mina mc brödrar.

Kan ju vara så som jag skrev ovan att det är en från "the old school" som kör, men mest troligt är det väll att han bara är lat och fisförnäm och inte skall hälsa på någon.

Till dig som undra över vad 666 hälsning var för något, den ser ut så här :yoparty (inget tvång att headbanga *hehe*)

/KimL
 
Last edited:

Palle2

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fazer 600
Jag är relativt nybliven hojägare och är ibland så koncentrerad så det händer att jag missar hälsningar. Slänger då ut handen precis när de passerat och tänker "hoppas de inte tror att jag är en fisförnäm rackare nu" :)
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Om jag inte orkar hälsa på allt och alla kommer ni hata mig då och starta trådar om mig?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top