Hämta data ur kraschad dator..

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Min cheys dator packade nyligen ihop, och nu går den inte ens att starta upp ordentligt, den påstår att "någon fil saknas" tydligen. Det finns en hel del foton osv som hon vill ha kvar dock, såehh, är det det någon som vet hur man på nåt sätt kan få ut grejerna? Den kommer aldrig ens till windows. Hjälp? :)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Min cheys dator packade nyligen ihop, och nu går den inte ens att starta upp ordentligt, den påstår att "någon fil saknas" tydligen. Det finns en hel del foton osv som hon vill ha kvar dock, såehh, är det det någon som vet hur man på nåt sätt kan få ut grejerna? Den kommer aldrig ens till windows. Hjälp? :)

Ta ur hårddisken ändra jumpers så att den blir slave om det behövs. Sätt den sen i en fungerande dator, MED VIRUSSKYDD. Plocka ut dom filer du vill säkra.

Flytta sen tillbaka hårddisken (jumper till master om det behövs) och försök fixa datorn med tex recover med XP CD'n.

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Ta ur hårddisken ändra jumpers så att den blir slave om det behövs. Sätt den sen i en fungerande dator, MED VIRUSSKYDD. Plocka ut dom filer du vill säkra.

Flytta sen tillbaka hårddisken (jumper till master om det behövs) och försök fixa datorn med tex recover med XP CD'n.

Slave, jumpers? Vill gärna säga att jag fattar, men det gör jag inte. :va Att göra den till en slave låter som att man gör den till ungefär samma sorts grej som ett usbminne som man kan gå in i och påta runt bland filerna... Men jag hajar inte hur man skulle göra det ändå. Låter avancerat. =/

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Det som menas är att du ska in i burken rent fysiskt och skruva loss hårddisken, för att installera i en annan, fungerande dator. Då måste man ibland tala om för hårddisken att den inte längre är en windowsdisk (ungefär), utan bara en disk för lagring av filer. Detta gör man i så fall bak på den fysiska hårddisken, där finns små metallpinnar som man kan bygla med s.k. jumpers, en slags plast/metallbit som man sätter över två av de där metallpinnarna. Beroende på var man sätter den, blir hårddisken antingen "master" eller "slave". Men troligen behöver man inte göra denna manöver, dagens datorer brukar vara inställda på att känna efter själv.

Om du inte känner dig tillfreds med att in och skruva i datorn, anlita någon polare som gjort sånt innan.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Annars laddar du hem en Linuxdistro på Live-CD, startar upp och bränner ut filerna du vill ha på CD/DVD om detta är möjligt.

Knoppix eller Ubuntu kan jag varmt rekommendera, lättanvända versioner som inte behöver så mycket tillvänjning.

Live-CD innebär att du kör operativsystemet från skivan och inte behöver installera nånting.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Vill du inte fippla med master/slav-jumpers kan du ju koppla in den kraschade disken på den kontakt där CD/DVD'n sitter på en fungerande dator. På de flesta datamaskiner sitter den som master på kanal 2. Och Windowsdisken som master på kanal 1. Då kan du ju iofs inte bränna en CD direkt så det blir till att spara datat till den andra, fungerande HD'n.

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450

Det är inte så enkelt att du bara kan starta i felsäkert läge och komma åt filerna den vägen (felsäkert läge=trycka på F8 som en dåre under uppstarten), bränna dom på skiva eller skicka dom på nätverket. Du kanske tom kan reparera datorn om du har skrivit upp vilken fil som saknas och googlat lite eller sökt på microsoft.com.

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Annars laddar du hem en Linuxdistro på Live-CD, startar upp och bränner ut filerna du vill ha på CD/DVD om detta är möjligt.

Knoppix

Live-CD innebär att du kör operativsystemet från skivan och inte behöver installera nånting.

Tack som fan!!! Knoppix funkade felfritt och jag kunde komma åt hårddisken hur enkelt som helst så jag kunde formatera den sen. :Bugar

Tack till resten för visat intresse oxå. :)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS