Hämta hem hoj i USA

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
Tjena!

Har precis bokat en resa till Orlando/florida i vinter för lite semester! men även jakten på en ny båge till sommaren 2016

jag har varit inne och kollat endel på sidor som tex: copart.com mm och har sett att många av cyklarna står i florida.. Är det någon här som har erfarenhet av att handla där? allt verkar vara på aktion? och hur fungerar det med att frakta hem den? någon som kanske kan rekomendera ett bra bolag man kan kontakta redan nu och kolla lite priser/mm

//FA
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag vet ett par st som tagit hem bilar & hojar från USA

MEN... dom har monterat ner bilen/hojen & skeppat i lådor som reservdelar för att få billigare tull/moms
och sedan monterat ihop här hemma
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
jag vet ett par st som tagit hem bilar & hojar från USA

MEN... dom har monterat ner bilen/hojen & skeppat i lådor som reservdelar för att få billigare tull/moms
och sedan monterat ihop här hemma

Ööööh va?? :va
Så vitt jag vet så om du tar du hem dom som reservdelar så får du INTE med något exportdokument och du kan då inte registrera fordonet hemma i Sverige. Inte som något annat än Amatörbyggt fordon.
Visst kan du mygla och byta skyltar och ramnummer med en annan hoj men då är vi inne på något helt annat... :7peta
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Ööööh va?? :va
Så vitt jag vet så om du tar du hem dom som reservdelar så får du INTE med något exportdokument och du kan då inte registrera fordonet hemma i Sverige. Inte som något annat än Amatörbyggt fordon.
Visst kan du mygla och byta skyltar och ramnummer med en annan hoj men då är vi inne på något helt annat... :7peta


ofan, jag visste inte att det var kaptenen på båten, som fraktade lådan med hojen/delarna som skrev ut/på exportdokumentet... efter att jag lastat lådan..


sorry
 

alex_112

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Växjö
Hoj
Honda CBR1000RR Repsol
jag vet ett par st som tagit hem bilar & hojar från USA

MEN... dom har monterat ner bilen/hojen & skeppat i lådor som reservdelar för att få billigare tull/moms
och sedan monterat ihop här hemma

det var ganska smart :) ska hänga i ett hus på 180kvm i två veckor så då är det ju barar till att skurva för fullt :)

hur funkar det med registreing om man köper från en ''skrot'' aldså en kvaddad hoj och vill göra i ordningen den för registreing i sverige?

/FA
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
det var ganska smart :) ska hänga i ett hus på 180kvm i två veckor så då är det ju barar till att skurva för fullt :)

hur funkar det med registreing om man köper från en ''skrot'' aldså en kvaddad hoj och vill göra i ordningen den för registreing i sverige?

/FA

Samma sak som i mitt inlägg ovan:
Skrot är skrot och kommer förbli skrot vart du än är.
Är ett fordon avregistrerat/skrotat i ett land så kan du INTE återuppliva det i ett annat land.
Inte som annat än Amatörbyggt fordon och då är det helt andra krav som ställs...
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
ofan, jag visste inte att det var kaptenen på båten, som fraktade lådan med hojen/delarna som skrev ut/på exportdokumentet... efter att jag lastat lådan..

sorry

Tror INTE du slipper momsen när du försöker registrera hojen/bilen i Sverige hur du än skeppar över sakerna.
Den räkningen kommer som ett brev på posten när registreringen är genomförd... :-(
Har en god vän som pysslat med import av bilar från USA i många många år.
För att slippa Svensk moms på 25% så tog han in bilarna i Tyskland för att få betala Tysk moms på 12% och hänvisade sedan till EU-reglerna att man bara behöver betala moms på en vara en gång inom EU.
Behöver jag säga att svenska skatteverket INTE var av samma uppfattning? :gnissla
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tror INTE du slipper momsen när du försöker registrera hojen/bilen i Sverige hur du än skeppar över sakerna.
Den räkningen kommer som ett brev på posten när registreringen är genomförd... :-(
Har en god vän som pysslat med import av bilar från USA i många många år.
För att slippa Svensk moms på 25% så tog han in bilarna i Tyskland för att få betala Tysk moms på 12% och hänvisade sedan till EU-reglerna att man bara behöver betala moms på en vara en gång inom EU.
Behöver jag säga att svenska skatteverket INTE var av samma uppfattning? :gnissla


om du läser mitt inlägg, så skrev jag LÄGRE tull/moms

det skiljer på varor.. helt fordon / reservdelar
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
om du läser mitt inlägg, så skrev jag LÄGRE tull/moms
det skiljer på varor.. helt fordon / reservdelar

Mmmm... Jag gjorde det men med dina påståenden tror jag tyvärr inte att du förstår skillnaden mellan reservdelar och helt fordon.
Hur ska du kunna registrera reservdelar som ett helt fordon?
Ett fordon är ALLTID ett HELT fordon oavsett om du plockar ner det i delar och skickar hem det i små påsar.
Om du ska importera och registrera ett fordon i Sverige så kommer du att få betala 25% moms på det, oavsett hur du har skeppat hem det.
Ska du registrera ett fordon i Sverige så behöver du ett exportintyg från ursprungslandet där det står att fordonet INTE är skrot samt att det är avfört ur deras register.

Tror att trådskaparen var intresserad av att köpa en hoj som han kan köra med i Sverige och inte ha den i delar i en låda ute i förrådet...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Njut av semestern istället och köp en hoj till reapris mitt i den svenska vintern.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tror INTE du slipper momsen när du försöker registrera hojen/bilen i Sverige hur du än skeppar över sakerna.
Den räkningen kommer som ett brev på posten när registreringen är genomförd... :-(
Har en god vän som pysslat med import av bilar från USA i många många år.
För att slippa Svensk moms på 25% så tog han in bilarna i Tyskland för att få betala Tysk moms på 12% och hänvisade sedan till EU-reglerna att man bara behöver betala moms på en vara en gång inom EU.
Behöver jag säga att svenska skatteverket INTE var av samma uppfattning? :gnissla

Är inte den tyska momsen 19%? Det borde fö vara ett helt lagligt att använda sig av ett "transitland" för att föra in fordon i EU. Men för nåt enstaka fordon, varför krångla? Bättre att fixa ett lätt reducerat kvitto och göra någolunda rätt för sig.

Jag har köpt del i container för att frakta hem motorer och bilväxellådor. Då funkade det utmärkt med Nordtrafik.se Specialiserade på fordonsfrakt från US
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Mmmm... Jag gjorde det men med dina påståenden tror jag tyvärr inte att du förstår skillnaden mellan reservdelar och helt fordon.
Hur ska du kunna registrera reservdelar som ett helt fordon?
Ett fordon är ALLTID ett HELT fordon oavsett om du plockar ner det i delar och skickar hem det i små påsar.
Om du ska importera och registrera ett fordon i Sverige så kommer du att få betala 25% moms på det, oavsett hur du har skeppat hem det.
Ska du registrera ett fordon i Sverige så behöver du ett exportintyg från ursprungslandet där det står att fordonet INTE är skrot samt att det är avfört ur deras register.

Tror att trådskaparen var intresserad av att köpa en hoj som han kan köra med i Sverige och inte ha den i delar i en låda ute i förrådet...
Finessen är att du kan skriva ner värdet på en demonterad hoj till näst intill ingenting, och därmed blir moms- och tullkostnaderna ganska obetydliga.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Finessen är att du kan skriva ner värdet på en demonterad hoj till näst intill ingenting, och därmed blir moms- och tullkostnaderna ganska obetydliga.
Ligger inte problemet senare när det plötsligt dyker upp en helt papperslös hoj, utan känt ursprung och utan föregående ägare?
Trpt styr är lite allergiska mot såna fordon. Den KAN ju vara stulen, nånstans. Ingen kan ju vidimera fordonets bakgrund?
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Ligger inte problemet senare när det plötsligt dyker upp en helt papperslös hoj, utan känt ursprung och utan föregående ägare?
Trpt styr är lite allergiska mot såna fordon. Den KAN ju vara stulen, nånstans. Ingen kan ju vidimera fordonets bakgrund?

Citat: " de ingen ide o förklara för den som inte......." :krama
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Ligger inte problemet senare när det plötsligt dyker upp en helt papperslös hoj, utan känt ursprung och utan föregående ägare?
Trpt styr är lite allergiska mot såna fordon. Den KAN ju vara stulen, nånstans. Ingen kan ju vidimera fordonets bakgrund?
Varför skulle den vara papperslös? Givetvis tar man den till Sverige med papper, monterar hojen när du fått hem den och sedan reggar du den. Att den tas in som demonterad innebär inte att den är utan papper, endast att du kommer undan med låga avgifter på tull och moms, eftersom den i demonterat skick kan skickas med ett kvitto som säger att den inte alls är värd speciellt mycket.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nej, jag fattar nog inget.:dummer
Jag diskuterar ju bara just nu med Trpt styr om ett sådant fall, en demonterad importerad komplett hoj...

Självinsikt är bra :tummenupp det har inget med graden av demontering att göra utan om det finns rätt papper eller inte.

Det finns troligtvis hundratals- eller tusentals fall på riktiga renoveringsobjekt som Kommit hit från US i pappkartonger som är i trafik idag.

Släng av lite vitala delar och ett kvitto som säger "i befintligt skick med skuren motor" eller nåt liknande och ett ordentligt reducerat kvitto.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top