Hämtade ut hojen oservad!

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tänkte fråga om någon varit i liknande situation.

Lämnade in hojen idag för stor service. Ventilkoll osv. Hade bokat in den i lite drygt en månad i förväg. 1½h efter inlämnandet så ringer man upp och säger att killen som skall serva den är sjuk, med andra ord ingen service kommer att bli utförd.

Man lovar att höra av sig när han är tillbaka (ev. få den servad någon kväll).
Detta ställer mig en hel del. Använder hojen regelbundet... och har redan kört 100 mil över service. Vad göra!?

Ställa hojen i väntan på service? Få in den på annat ställe med kort varsel är väl troligtvis kört.

Fortsätta plöja mil... ett par hundra över service är det ingen som bryr sig om!?

Frågan är också om jag som kund har rätt till någon form av kompensation? Får en del extra resor eftersom jag måste ha dit både bil och hoj varje gång för att kunna ta mig till jobbet medans dem servar hojen. Dessutom smita tidigare ifrån jobbet osv. Lånehoj (under den dagen hojen servas) har jag redan frågat om, men det är inte aktuellt under så lång tid får man till svars.

//KaliZ

EDIT: kanske är jag som är lipig, men man är rätt bra besviken just nu.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
300 mil över är väl halva serviceintervallet?
Om det bara är att kolla ventiler och byta olja så är det väl snabbt gjort själv? En regnig kväll så är det gjort. Bladmått till ventilerna kostar väl 19,90:- på Biltema ;)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
300 mil över är väl halva serviceintervallet?
Om det bara är att kolla ventiler och byta olja så är det väl snabbt gjort själv? En regnig kväll så är det gjort. Bladmått till ventilerna kostar väl 19,90:- på Biltema ;)

Jo förvisso. Saken är den att det kvarstår garanti på hojen. Annars hade jag självfallet stämplat boken själv!
:tummenupp

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jävligt onödigt att dom inte sa det när du lämnade in hojjen så du hade sluppit att åka fram och tillbaks.. nån kompensation borde du få tycker jag (inget som du har rätt till men lite goodwill får allt dom visa!)

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
Byt olja själv, lämna in den senare och få ventilerna kollade, troligtvis behöver dom inte justeras ändå.

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Byt olja själv, lämna in den senare och få ventilerna kollade, troligtvis behöver dom inte justeras ändå.

Spar kvittot, skriv en notering i serviceboken med miltal och orsak. Jag skulle utan tvekan köpa den förklaringen om jag var spekulant på din hoj.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Ja det får nog bli så. Ska kolla med dem imorgon om de fullstämplar boken om jag byter oljan själv!

//KaliZ

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Jag tycker att i företagets point a view så är det klart den anställde kan bli sjuk o är man få i ett företag så hinner man kanske omöjligt med hur mycket man än skulle vilja. Men ifall de inte tar in din hoj de 7 första dagarna(han måste ju trots allt omboka säkert fler än bara dig) efter att den sjuka kommit tillbaka så är det dåligt.
Sen sa någon att det var konstigt att de inte ringde....kan ju trots allt ha varit så att killen ringde in sjuk 10 min innan han började å sedan kom du strax efter öppningstid.
Men men...förstår att det är lite jobbigt från din sida.

Förstår dock inte att folk ska ha kompensation så fort något händer??
Ofattbart hur mycket människor bara tänker på sig själva ibland o ska försöka utnyttja situationen. Sen så finns det ju självklara anledningar till varför man ibland borde på kompensation. Men ofta hör man just löjliga anledningar till varför man skulle få det

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Hände mig med men jag stod på mig och fick en lånehoj med mig hem. Demo ex av BMW K 1220 R. :yoparty

Viserligen blev min hoj klar efter 24 timmar men det var skoj att testa en annan typ av hoj under den tiden. :tummenupp

Photo_5267_256946.jpg

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Riktigt mysko är ju att många firmor vill ha mc flera dagar för moment som tar några timmar.
Med god planering (hemtagning av nödiga delar och vätskor) borde ju en dag räcka - då har man ändå lite flex och ställtid om något skulle strula på firman.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Surt läge, ta hojen till en firma som har fler än en enda anställd kompetent att utföra en enkel service kanske ?!

Annars, bit i kudden :D

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag tycker att i företagets point a view så är det klart den anställde kan bli sjuk o är man få i ett företag så hinner man kanske omöjligt med hur mycket man än skulle vilja. Men ifall de inte tar in din hoj de 7 första dagarna(han måste ju trots allt omboka säkert fler än bara dig) efter att den sjuka kommit tillbaka så är det dåligt.
Sen sa någon att det var konstigt att de inte ringde....kan ju trots allt ha varit så att killen ringde in sjuk 10 min innan han började å sedan kom du strax efter öppningstid.
Men men...förstår att det är lite jobbigt från din sida.

Förstår dock inte att folk ska ha kompensation så fort något händer??
Ofattbart hur mycket människor bara tänker på sig själva ibland o ska försöka utnyttja situationen. Sen så finns det ju självklara anledningar till varför man ibland borde på kompensation. Men ofta hör man just löjliga anledningar till varför man skulle få det

Självklart rår inte firman att dem går i taket såhär års. Jag proppsade inte heller på att någon annan skulle utföra servicen. Man vill ju inte ha en pryo till att ställa ventilerna.

Bygger inte alla system på kompensationer i grund och botten?? :va Min point är att man gärna hade sett lite goodwill ifrån firman. Det är inte helt självklart att på egen hand, utan släp, lämna hojen... utan att ta ledigt en hel dag ifrån jobbet. (Ta ledigt en dag ifrån jobbet = en J-KLA DYR service). Bokar man i god tid så är det av en anledning. Jag reser en del och har svårt att passa just deras tider när dem har en lucka. Förhoppningarna är att dem kan ta in den under icke arbetstid.

Som sagt var, vi får se hur dem löser det! En lånehoj känns inte som för mkt begärt.

//KaliZ

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
samma problem fast med polarnes båt.:va
sorry men mekaniker har bytt jobb så servicen uteblir för ingen kan meka inombordare!! :huvet

Man ba VAAAAAAAA

tur vi kan göra det själva:D

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Finns ju många Honda-service..... ring en annan firma...

Last edited:

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Hände mig med men jag stod på mig och fick en lånehoj med mig hem. Demo ex av BMW K 1220 R. :yoparty

Viserligen blev min hoj klar efter 24 timmar men det var skoj att testa en annan typ av hoj under den tiden. :tummenupp

Photo_5267_256946.jpg

Problemet är den att låna hoj är inget man vill göra då självrisken kan gå upp till 12.000kr om man har otur, hör noga med killarna innan man tar ut lånehoj, bara ett tips till dom som inte vet

Smagatusk

Guest
Som företagare måste man räkna med att anställda blir sjuka, det är inte kundens uppgift. Då är det bara till att pynta övertid, eller kompensera kunden. Men det är min helt egna och personliga uppfattning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En av mina jobbarkompisar blev sjukskriven 6 veckor nu när vi har som mest att göra, jag har gjort över 60 timmar övertid senaste månaden...

Tur att det inte har varit MC väder i alla fall.

Nu när vädret börjar bli bättre och arbetsbelastningen har blivit något mindre gör jag helst ingen övertid, men måste man så måste man.
Men det skulle passa bättre att ha toppbelastning på jobbet på vintern, helt klart..

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
lånehoj tycker jag... fick låna från honda göteborg när jag skulle göra 100 mila det var inte alls långt till jobbet men dem var snälla och sa: klart du ska ha en låne hoj oavsett hur långt det är, hoppas det löser sig för dig

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM