Hängande gas Kawa Z750 ,1984

jockeekberg

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Ort
Slite
Hoj
Såld
När jag var ute och körde i dag så hängde sig gasen och motorn rusade upp i fullt varv. Efter att ha stannat och väntat lite startade jag igen. Då gick motorn direkt upp till ca 3000 varv. Jag har kollat så att gas varern löper som den skall och luckorna eller vad det heter , de som rör sig upp och ner när man drar på gas handaget, nere vid förgasarna rör sig oxså upp och ner, men varvtalet går ändå inte ner. Drar jag mer på gasen när motorn är igång så höjer varvtalet sig och stannar ännu högre vid 4000varv osv
Har någon en aning om vad det kan vara. Jag äkan själv ingenting om motorer el dylikt.
Mycket tacksam för svar eller tips!!!
 

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Ort
Vetlanda/Värnamo
Hoj
ett par r6:0r
Hängande gas.

Du har troligen ett av dessa 2 fel. Så börja med att kolla dessa.

1. Choken, går den tillbaka som den ska, å då menar jag inte bara reglaget utan också i motorn? Ligger choken på går den för fett öch går därför aldrig ner helt. Men det troligaste kommer nu..
2. Tomgången är feljusterad. Du har en nål som justerar tomgångsvarvet, är denna lite högt ställd tappar du inte varvet ner i botten, till 1000-1500 varv utan "fastnar" lite högre upp. Att tas i beaktning när du justerar tomgången är att du ska göra det med varm motor.

Så mitt tips tipp dej är att justera tomgången med motorn igång då den e varm, då kommer du med all sannolikhet att få de ok, inge svårt alls. Men ett ytterliggare tips kan vara att börja använda choken vid kallstart om du inte gör det nu. För gör du inte det kan du få problem att få igång hojjen med kall motor om tomgången är nedställd.

Lycka Till! :tummenupp

/Berra
 

jockeekberg

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Ort
Slite
Hoj
Såld
Du har troligen ett av dessa 2 fel. Så börja med att kolla dessa.

1. Choken, går den tillbaka som den ska, å då menar jag inte bara reglaget utan också i motorn? Ligger choken på går den för fett öch går därför aldrig ner helt. Men det troligaste kommer nu..
2. Tomgången är feljusterad. Du har en nål som justerar tomgångsvarvet, är denna lite högt ställd tappar du inte varvet ner i botten, till 1000-1500 varv utan "fastnar" lite högre upp. Att tas i beaktning när du justerar tomgången är att du ska göra det med varm motor.

Så mitt tips tipp dej är att justera tomgången med motorn igång då den e varm, då kommer du med all sannolikhet att få de ok, inge svårt alls. Men ett ytterliggare tips kan vara att börja använda choken vid kallstart om du inte gör det nu. För gör du inte det kan du få problem att få igång hojjen med kall motor om tomgången är nedställd.

Lycka Till! :tummenupp

/Berra


Tack så hemskt mycket för ditt snabba svar.
jag skall kolla det du tipsat om i kväll.
Mvh Jocke

Du har troligen ett av dessa 2 fel. Så börja med att kolla dessa.

1. Choken, går den tillbaka som den ska, å då menar jag inte bara reglaget utan också i motorn? Ligger choken på går den för fett öch går därför aldrig ner helt. Men det troligaste kommer nu..
2. Tomgången är feljusterad. Du har en nål som justerar tomgångsvarvet, är denna lite högt ställd tappar du inte varvet ner i botten, till 1000-1500 varv utan "fastnar" lite högre upp. Att tas i beaktning när du justerar tomgången är att du ska göra det med varm motor.

Så mitt tips tipp dej är att justera tomgången med motorn igång då den e varm, då kommer du med all sannolikhet att få de ok, inge svårt alls. Men ett ytterliggare tips kan vara att börja använda choken vid kallstart om du inte gör det nu. För gör du inte det kan du få problem att få igång hojjen med kall motor om tomgången är nedställd.

Lycka Till! :tummenupp

/Berra

Hej Igen!
Två frågor som kan verka dumma , men kan man inte så får man fråga...
1. Om det skulle vara reglaget till choken inne i motorn som gjör att varvet rusar upp...Vad gör jag då?
2.Var sitter nålen som jag skall justera tomgången med?
Mycket tacksam för svar!
 
Last edited:

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Brukar de inte sitta förgasare med spjäll på dessa orginal? Du kanske har några flatside förgasare och har gaswire utan retur, dvs bara fjärdern som försöker dra ner trottlarna. Kan ju orsaka otrevliga gashäng.
 

jockeekberg

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Ort
Slite
Hoj
Såld
Brukar de inte sitta förgasare med spjäll på dessa orginal? Du kanske har några flatside förgasare och har gaswire utan retur, dvs bara fjärdern som försöker dra ner trottlarna. Kan ju orsaka otrevliga gashäng.

Tackar för ditt svar. Hur kan jag kolla eller åtgärda det som du nämner om det skulle vara det? (Har alltså noll koll)
Mvh Jocke
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top