Härda färg i ugnen

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag målade en krök med värmetålig färg idag, härdade färgen enligt instruktionerna, en timme i 200 grader. I ugnen. Det blev ett jävla inferno med tjutande brandvarnare, rök och en jävulsk stank. Det sitter dessutom en katalysator i expansionskammaren som tydligen passade på att tömma ut femton år accumulerade avgasrester, tillsammans med ett tjockt lager tvåtaktsoljerester.

Huset är typ o-bo bart nu, stinker satan och röken tårar ögonen.

Om du funderar på att göra såhär hemma, tänk om är allt jag har att säga.

( Fast delarna blev skitsnygga i alla fall )

Raderad medlem 51742

Guest
När man experimenterar med saker som har potentiellt låg WAF (Wife Acceptance Factor) gäller det att designa experimenten så att eventuella katastrofala konsekvenser blir avgränsade och hanterbara. Har dyrt fått erfara detta när jag experimenterat med smarta hem - och jag har inte ens en fru...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du är inte den ende som "lyckats med ugnen", kanske därför bla. som jag är ogift. :dummer
Citat:
Huset är typ o-bo bart nu, stinker satan och röken tårar ögonen
slut citat.
Tyder på en modern planlösning i ditt hus där köket saknar en köksdörr mellan köket och övriga utrymmen.......

Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
- Ugn (och frys) kan också användas vid lagermontering. Men det vet du förmodligen redan om ? :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
- Ugn (och frys) kan också användas vid lagermontering. Men det vet du förmodligen redan om ? :)
Frys och värmepickan brukar få jobba, det var första gången jag besudlade ugnen på detta vis, nu på morgonen har faktiskt allt lagt sig tycker jag, får börja med att sätta upp brandvarnarna igen:)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nåja, tänk vad mycket bättre hojen ska gå när all den där oljan är bortbränd!
Jag målade lite delar till grillen med värmetålig färg igår men vis av tidigare experiment värmde jag på bitarna utomhus. Det som inte blev varmt nog av grillens egna värme fick smaka gasolbrännare. Biltemas värmetåliga färg tål verkligen mycket värme iaf korta stunder, vi får se hur det funkar med väder och vind.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
När jag bodde i lägenhet brukade jag tvätta ett gäng luftfilter till endurohojen i tvättstugan ibland, gärna när vissa grannar hade tvättid efteråt??.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har också råkat ut för detta. Flickvän, hund och jag fick lämna lägenheten i ett par timmar. Resultatet av detta är att jag numera en stark förespråkare för att man ska ha en dedikerad garageugn.

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Ja optimalt vore en hel del köksutrustning i garaget...
Man kan även lacka i garaget så luften blir så tjock så brandlarmet går....har jag hört...:näsblod

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker det sker för lite innovation på det här området. Varför ser vi inte fler hus med öppen planlösning mellan kök och garage, i kombination med starka industrifläktar för snabb evakuering av giftiga gaser?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lacken på en krök härdar ju så snart man haft igång hojen några minuter.
Ja, men färgen är ju bra mjuk innan den härdat. Minsta lilla beröring kan ju ge repor så kan vara bra att härda den i förväg för att undvika montageskador. Särskilt om man vill använda den på motorkåpor och liknande så måste man ju härda färgen då de sällan blir varma nog för att härda färgen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag passade på att köpa en ugn på blocket för en 500 kr, hade kunnat få en spis billigare på återvinningen men en en inbyggnadsugn är ganska smidig och tar liten plats då den inte används jämfört med en hel spis. Har även, kyl/frys, diskmaskin (men inte inkopplad) och micro i garaget.

Ugnsstekte ett insug som lackats med silverfärg för några dagar sen. Inbillar mig att färgen håller bättre för högre värme om man först har härdat den i ca en timme i ca 250 grader men långsamuppvärmning och nerkylning i ugnen.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Frys och värmepickan brukar få jobba, det var första gången jag besudlade ugnen på detta vis, nu på morgonen har faktiskt allt lagt sig tycker jag, får börja med att sätta upp brandvarnarna igen:)

Ok, då är huset be-bo-erligt igen. Grymt ! ?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Du är inte den ende som "lyckats med ugnen", kanske därför bla. som jag är ogift. :dummer
Citat:
Huset är typ o-bo bart nu, stinker satan och röken tårar ögonen
slut citat.
Tyder på en modern planlösning i ditt hus där köket saknar en köksdörr mellan köket och övriga utrymmen.......
Det sistnämnda! Köket är ett arbetsrum, fattar inte varför det skall vara öppet. Lite som att ha tvättstugan i öppen planlösning i vardagsrummet.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det sistnämnda! Köket är ett arbetsrum, fattar inte varför det skall vara öppet. Lite som att ha tvättstugan i öppen planlösning i vardagsrummet.
Husorna försvann för femtio år sen, trevligare att umgås när man lagar mat ist för att låsa in sig i köket

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Husorna försvann för femtio år sen, trevligare att umgås när man lagar mat ist för att låsa in sig i köket
Absolut, men jag vill fortfarande få slippa baconos i soffan, fördelen med dörrar är ju som bekant att de går att stänga och öppna, valfrihet liksom! :tungan

Dessutom är ju pigorna också försvunna, men ingen i Sverige skulle väl ha tvättmaskinen i öppen planlösning jämte sovrummet? Samma argument kan ju läggas där, trevligare att umgås när man tvättar istället för att låsa in sig i tvättstugan? ;)

Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor