Hästar och vrid, tankevurpa.

sandstream

Guest
En fråga till då, när experterna är samlade.

Om vridet mäts och bestämmer effekten i en bromsbänk, hur kan då max vrid och max effekt uppstå vid olika varvtal?
(För visst är det så det brukar vara när man ser effekt- och vridkurvan?)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Vridet mäts på alla varvtal, så det är inte just maxvridet som bestämmer effekten i bromsbänken.
I varje punkt på kurvan multipliceras vridmomentet med varvtalet så att effektkurvan fås.

Max effekt är helt enkelt när produkten vrid*varvtal är som störst.

Vid maxvrid är varvtalet lägre än vid maxeffekt, då är produkten vrid*varvtal mindre än vid maxeffekt.

Det kan vara så att maxeffekten inträffar vid samma varvtal som maxvrid, t.ex. om motorn slår i varvstoppet när maxvrid nås.

Om vridkurvan dalar i samma takt som varvtalet ökar kommer effekten vara konstant den biten av kurvan. Som på slutet av Den här kurvan ungefär.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Bearing skrev:
Om vridkurvan dalar i samma takt som varvtalet ökar kommer effekten vara konstant den biten av kurvan. Som på slutet av Den här kurvan ungefär.

Holyshit 171 hk på slangen (är det väl?)!!!! :tummenupp
Inte dåligt.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Litet tillägg bara, de flesta bromsbänkar för motorcyklar fungerar mycket riktigt via tröghetsmoment i en rulle, men annars i motorindustrin är det uteslutande bromsbänkar som är elektriskt eller hydrauliskt kontrollerade -och med vilka man kan kontrollera varvtalet.

Vill man grotta ned sig i moment- och effektjämförelser kan man även läsa in sig på olika sätt att titta på hur bra motorer fungerar genom effektiva medeltryck etc.

Precis som OJAK är inne på så får man särskilja olika moment och effekter. Om du mäter på en rulle så mäter du rullens accelleration samt dess varvtal. Givet rullens tröghetsmoment så kan du få ut effekten. Har inget med motorns varvtal att göra. Vill du däremot se motorns varvtal mot effekten du nyss mätt upp kan du göra det genom att plotta motorns varvtal under svepet alternativt -givet icke-slirande koppling- räkna baklänges via utväxlingen till motorvarvtalet från rullens varvtal.

Kopplar man ihop motorns vevaxel med bromsen, vilket ofta är fallet när man utvecklar motorer, så är det ju enklare då varvtal och effekt/moment inte behöver räknas om.

/J
 

sandstream

Guest
Bearing skrev:
Vridet mäts på alla varvtal, så det är inte just maxvridet som bestämmer effekten i bromsbänken.
I varje punkt på kurvan multipliceras vridmomentet med varvtalet så att effektkurvan fås.
Max effekt är helt enkelt när produkten vrid*varvtal är som störst.
Okej :tummenupp
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top