Vore intressant att veta skillnaden i luftmotståndskoefficienten på en Blackbird, Busa, F4'a, R1000, Panigale osv.
Det går att bygga en jävligt slank hoj utan förare, men då har föraren inget vindskydd sen och luftmotståndet blir katastrofalt dåligt, man måste nog mäta med en standard docka på hojen för att siffrorna ska betyda något.
Även då kan ju en hoj vara bra med en långsmal förare och dålig med en kort-tjockis, eller tvärtom
Jag såg i en lokal säljgrupp att en BMW C1 200cc var till salu, där ändras nog inte luftmotståndet med/utan förare
Borde ju bli bättre med en fullväxt förare så inte luften kommer in i kupén.
Det är väl i huvudsak tre parametrar som säljer hojar.
- Effekt, mest hk är bäst.
- Toppfart
- Acceleration.
Så när effekten är nära max uttag för tekniknivån och toppfarten möter väghållningsminimum så är det acceleration kvar. Lagom utväxling för att vara aningen vassare är konkurrenterna.
Någon stolle köper väl på utseende.
Hur ofta behöver man alla hästar på gatan?
Hur ofta gör man en riktig 0-100 start på gatan?
Jag skiter fullständigt i toppfart både på bilar och motorcyklar, jag skiter i antalet hästkrafter också, och 0-100 är inte viktigt, bara det inte känns olidligt segt. (jag kör slö dieselpickis, så där går gränsen väldigt lågt)
En gång i tiden tittade man väl lite på sånt, men hur ofta kör man över 200km/h på gatan ärligt talat?
Hur ofta behöver man alla hästar på gatan?
Hur ofta gör man en riktig 0-100 start på gatan?
Allt kanske ändras om man är aktiv banåkare, men jag är inte det.
En motorcykel ska för mig vara bekväm och rolig att köra på vanlig väg, och då spelar inte 75, 100, 150, eller 200hk någon roll.
Tar jag mig förbi bilar och lastbilar rimligt snabbt spelar inte heller accelerationen någon större roll, det är viktigare att den är kvick 70-130km/h än 0-100.
Topphastigheten spelar ingen roll, bara man kan ha en bra march-hastighet på långfärder utan att det känns ansträngt, vill någon annan köra ifrån mig och vänta in mig sen så får dom gärna göra det.
Snitthastigheten blir densamma om jag marchar 130 konstant i flera timmar, som om någon kör ifrån mig i 180 och måste stanna efter 45minuter och dra skinnstället ur stjärtspringan och hoppa omkring för att återfå cirkulationen.
Just nu kör det omkring 3 enduros ute på isen utanför mig, dom har nog inte många hästar och en toppfart som matchar min dieselpickis, men dom ser ut att ha jävligt roligt ändå, jag ser inga 200hk plastmissiler med toppfart på 300...
Nu var ju trådens ämne hästkrafter kontra toppfart och min point var att man offrar toppfart för acceleration när toppfarten är bra nog.
Men det var långt ifrån alla hästkrafter som användes och toppfarten var vääääldigt långt borta imorse...
Fast jag har nog inte varit uppe i 265 särskilt länge under 20 000 mil!
Näe, det var lite det jag var inne på, jag kan byta bort den topphastigheten, men jag behöver inte bättre acceleration heller, så jag kan byta bort den med, så då behöver jag inte så många hästkrafter heller...
Vad fan ska jag då byta till mig? Bättre bränsleförbrukning och miljövänligare hoj?
Näe fan då har jag hellre 200 outnyttjade hästar....
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |