Häva köp?

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Jag köpte en klocka för ett par veckor sedan, som nu har gått sönder.
Gick tillbaka till butiken för att lämna den, och förklarade att jag inte vill reparera den utan istället häva köpet.
Som svar fick jag att jag inte kan lämna tillbaka den eftersom att den är använd och inte kan säljas vidare.
Har skummat igenom konsumentköplagen nu, och har jag inte fått det helt om bakfoten så har jag visst rätt att häva köpet.
Någon som vet bättre?

Häva köpet får man väl bara göra under den tid som butiken tillämpar öppet köp. Därefter kan man bara reklamera den och vid reklamation har butiken rätt att antingen ge dig en ny klocka eller reparera den du köpt. Om de däremot INTE kan reparera eller byta ut klockan så antar jag att de måste ge dig pengarna tillbaka.

Öppet köp - KO

Reklamation - KO

Häva köpet får man väl bara göra under den tid som butiken tillämpar öppet köp. Därefter kan man bara reklamera den och vid reklamation har butiken rätt att antingen ge dig en ny klocka eller reparera den du köpt. Om de däremot INTE kan reparera eller byta ut klockan så antar jag att de måste ge dig pengarna tillbaka.

Öppet köp - KO

Reklamation - KO

Jag vill inte ha en jävla skitklocka som går sönder direkt :(

Om det är samma fel som återkommer så har butiken rätt att försöka laga den två gånger. Tredje gången har du rätt till pengarna tillbaka. Dock tror jag det kan räknas ner om du har haft den länge eller anses ha haft nytta av den under tiden.

Ångerrätten är väl förbrukad om varan är använd. Butiken har all rätt i att "enbart" laga klockan och inte häva köpet.

Om det är samma fel som återkommer så har butiken rätt att försöka laga den två gånger. Tredje gången har du rätt till pengarna tillbaka. Dock tror jag det kan räknas ner om du har haft den länge eller anses ha haft nytta av den under tiden.

Då ska jag pilla sönder klockan och lämna tillbaka den 2 gånger till :mad:

Tråkigt som f*n! Men det kan ju vara så enkelt som att du fick ett måndagsexemplar och att den kommer hålla om den blir reparerad/utbytt?!

Så är det säkert. Men min inställning till klockan kommer ändå vara föraktfull.

Ångerrätten är väl förbrukad om varan är använd. Butiken har all rätt i att "enbart" laga klockan och inte häva köpet.

Du har nog rätt. :(

Gör om gör rätt. Köp en ännu dyrare!

Jag bor i förorten, då blir man rånad. :gnissla

Last edited:
Det går att processa om.

Det finns ingen regel som, oavsett vad folk tror eller "hört", säger att man kan häva köpet bara för att det är fel ett visst antal gånger. Det är tydligt att fel i varan föreligger (jfr KköpL 16-21 §§). Påföljderna vid fel i varan kan vara hävning (jfr 22 §). Förvisso stipulerar 28 § att "om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §". Den aktuella 29 § säger dock att köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom, vilket det tycks vara för dig.

Bortfallet av hävningsrätten finns i 45 §: "Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad." Undantag föreligger dock; rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte förlorad, om 1) varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen, 2) varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri samt 3) varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans. 1 och ev. 3 kan bli aktuella.

Reklamation ligger närmast, men hävning är inte omöjligt. Med reservation för praxis, eftersom jag inte sysslat med konsumenträtt sedan början på juristutbildningen och det var några år sedan.

OM du vill köpa en annan klocka så kanske du kan få ett tillgodokvitto på klockan. Att få pengarna tillbaka lär nog vara kört som sagt men däremot kan du ju alltid undersöka möjlighen att få ett tillgodohavande som du kan utnyttja om du istället väljer en annan (dyrare?) klocka i samma butik.

Det går att processa om.

Det finns ingen regel som, oavsett vad folk tror eller "hört", säger att man kan häva köpet bara för att det är fel ett visst antal gånger. Det är tydligt att fel i varan föreligger (jfr KköpL 16-21 §§). Påföljderna vid fel i varan kan vara hävning (jfr 22 §). Förvisso stipulerar 28 § att "om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §". Den aktuella 29 § säger dock att köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom, vilket det tycks vara för dig.

Bortfallet av hävningsrätten finns i 45 §: "Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad." Undantag föreligger dock; rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte förlorad, om 1) varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen, 2) varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri samt 3) varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans. 1 och ev. 3 kan bli aktuella.

Reklamation ligger närmast, men hävning är inte omöjligt. Med reservation för praxis, eftersom jag inte sysslat med konsumenträtt sedan början på juristutbildningen och det var några år sedan.

Tack!
Kan du svara på hur man eventuellt skulle kunna gå till väga om man vill häva köpet?
Vem ska man vända sig till? Då damen i butiken inte var särskilt behjälplig.

Tack!
Kan du svara på hur man eventuellt skulle kunna gå till väga om man vill häva köpet?
Vem ska man vända sig till? Då damen i butiken inte var särskilt behjälplig.

Två frågor:
- Vägrar butiken reparera klockan inom skälig tid?
- Innebär felet på klockan innebär en vesäntlig olägenhet för dig?

Jag är tyvär osäker på att "- Jag vill att den ska funka dIrÄKCT!" räcker som olägenhet.....

Undersök möjligheten med tillgodohavande som du kan nyttja för att köpa en annan klocka istället.

Två frågor:
- Vägrar butiken reparera klockan inom skälig tid?
- Innebär felet på klockan innebär en vesäntlig olägenhet för dig?

Jag är tyvär osäker på att "- Jag vill att den ska funka dIrÄKCT!" räcker som olägenhet.....

Undersök möjligheten med tillgodohavande som du kan nyttja för att köpa en annan klocka istället.

Den repareras nog ganska fort.
Felet som har uppkommit gör dock att jag tycker klockan är av skitkvalitet, därför vill jag inte ha den.

Jag vill inte ha tillgodokvitto, jag vill ha cäääsh.

Den repareras nog ganska fort.
Felet som har uppkommit gör dock att jag tycker klockan är av skitkvalitet, därför vill jag inte ha den.

Jag vill inte ha tillgodokvitto, jag vill ha cäääsh.

Dåärunog rökt. "Öppet köp" är ett frivillig åtagande när det gäller fysiska butiker och vid reklamationer har butiken som sagt rätt att reparera klockan och är alltså inte återbetalningsskyldiga om inga synnerliga skäl föreligger.

Om du däremot köper på postorder, telefon eller Internätet så gäller distansavtalslagen där man ALLTID har rätt till två veckors ångerrätt (om man handlat från svenska företag alltså)

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick