Häva köpet?

gutten86

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -08
Jag äger en Triumph Daytona 675 som jag efter 200 mil märkte började ställa in sig själv och slira på kopplingen. Den var inne två gånger för justering och tredje gången tog dom in den. Nu har den stått där i tre veckor och delarna är restnoterade. Jag är mindre glad eftersom det är mitt ända färdmedel till jobbet samt till tjejen som bor flera mil ifrån mig. Enligt konsumentverket har jag rätt att häva köpet och tänker gå dit idag och säga det. Den är köpt i Göteborg så det är kanske inte svårt att lista ut vart men vill inte smutskasta dom för det är Triumphs fel att dom inte kan leverera delarna. Men flera dagars körning av en såpass liten period på året man kan köra så är jag ordentligt besviken och vet inte om den blir klar snart heller.

Någon som har hävt ett köp och kan ge råd och tips? Eller någon annan som har synpunkter?
 
Last edited:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
tycker helt klart dom borde kunna erbjuda dig en lånehoj!
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Well, konsumentverket ger nog dem chans att åtgärda det tre ggr? Det gäller andra prylar iaf.. Det är drygt att råka ut för nåt sånt där.. Jag hoppas att de går med på att ta tillbaks den, har en känsla av att du skulle nog bli mest nöjd med den lösningen.. Man kan reklamera via allmänna reklamationsnämnden också men det tar lång tid. Hade ett ärende där, tog ett år men jag vann ärendet..
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
De kanske har en demo Street triple du kan låna :yoparty
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Bara att stå på dig! Tänk på ha kontakt med KO hela tiden så de är insatta i fallet.
Du ska även kräva stilleståndstillägg
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Gör inte misstaget att köra den hårda stilen med en gång. Jag försöker alltid lösa det själv med företaget först. Fråga om de ordna en lånehoj eller fixa någon sorts ersättning osv.

Blir det bara skit ändå kan man ta kontakt med KO och kolla upp vad som gäller. Häver du köpet tror jag att du måste räkna av värdeminskning etc. Vilket innebär att du både är utan hoj och förlorar pengar.

Vad jag vet från egen erfarenhet är att verkstaden har 2 försök på sig att laga ett och samma fel och att detta skall ske inom "skälig tid" (vilket är ett ganska luddigt uttryck, hur länge är det?)
 

Solid snake

Guest
Samma fel 3ggr så kan du häva köpet.

Hade jag gjort.
 

gutten86

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -08
Jo den har varit inne för justering två gånger och tredje gången tog dom in den för att reparera helt. Har också nämnt flera gånger om lånehoj men det har dom inte. Tycker även säljaren som jag köpte av är väldigt nongalant. Ska gå dit ner nu. Hoppas dom har en bra lösning. Har läst att jag har rätt till ränta och även ersättning på försäkringspengar om det skulle dra ut på tiden. Jag unviker helst att gå igenom allmäna reklamationsnämnden.
 

Solid snake

Guest
Brukar vara så, när du kommer med pengar och ska handla hoj så är allt frid och fröjd.

Men när det blir problem med hojen vill de knappt kännas vid en.
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Brukar vara så, när du kommer med pengar och ska handla hoj så är allt frid och fröjd.

Men när det blir problem med hojen vill de knappt kännas vid en.

Håller med. Har själv en reklamation på gång. Men killen som har hand om ärendet är alltid på "kurs" när man ringer och han i sin tur väntar på svar från "huvudkontoret"... :huvet
 

gutten86

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -08
Nu har jag var där och på försäljaren lät det inte helt omöjligt men när jag fick prata med chefen så tog det stopp. Fick höra att dom vara snälla att ta det på garantin. Och att jag har kört sönder kopplingen efter 200 mil. Att påpekar är att jag endast kört i göteborgsstad (aldrig på bana) och att både försäljaren och verkstadskillen sa tidigare till mig att det är fabrikationsfel eller monteringsfel. Så nu försöker han lägga över allt på mig.

Då blev det tyvärr den hårda vägen. Ringa konsument igen på måndag och sen ARN. Väldigt missnöjd med deras sätt att bemöta problem.

Något jag ska tänka på nu? Vad är det för anmälsblankett jag ska skriva på?

"skälig tid" är 3 veckor enligt konsumentverket...
 
Last edited:

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Nu har jag var där och på försäljaren lät det inte helt omöjligt men när jag fick prata med chefen så tog det stopp. Fick höra att dom vara snälla att ta det på garantin. Och att jag har kört sönder kopplingen efter 200 mil. Att påpekar är att jag endast kört i göteborgsstad (aldrig på bana) och att både försäljaren och verkstadskillen sa tidigare till mig att det är fabrikationsfel eller monteringsfel. Så nu försöker han lägga över allt på mig.

Då blev det tyvärr den hårda vägen. Ringa konsument igen på måndag och sen ARN. Väldigt missnöjd med deras sätt att bemöta problem.

Något jag ska tänka på nu? Vad är det för anmälsblankett jag ska skriva på?

"skälig tid" är 3 veckor enligt konsumentverket...

Direkt från ARN:

"Tänk också på att bifoga den skriftliga bevisning du vill lägga fram till stöd för dina krav. Vi vill ha två exemplar av såväl blanketten som andra handlingar. Ett exemplar behålls av nämnden och ett exemplar bifogas till motparten. Förfarandet vid nämnden är skriftligt. "

Det här är nog blanketten du söker http://www.arn.se/upload/Blanketter/blankett_kop_av_fordon.htm

:yoparty
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Först och främst: Alla kommuner har en konsumentvägledare, jag föreslår att du tar kontakt med den i din kommun - där får du mycket hjälp (gratis).

Konsumentvägledaren diskuterar problemet med företaget och kanske kan ni komma fram till något den vägen, då vet företaget i fråga om att du menar business och att det inte bara är tomt prat från din sida.

Sista steget är en anmälan till ARN, blanketterna finns på deras hemsida.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Hur gick det när du pratade med dom igen?
 

gutten86

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -08
tack för hjälpen! typiskt hade dom stängt men får ringa eller åka dit på måndag och prata med konsumentvägledaren.

jag har bara vart där nere en gång och den som blev upprörd och sa blankt nej var chefen på Johans MC, förmodligen Johan själv?

Kommer ju ändå inte kunna åka med den på vintern men hur ska man styrka allt. Har vittne som hört vad dom sagt osv.
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Om du nu lyckas häva köpet hur mycket får du tillbaka då? Knappast allt eftersom hojen har rullat över 200mil och vem bestämmer priset på den tillbaka lämnade hojen någon som vet.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Du har rätt att kräva ersättningshoj!

Är dem inte samarbetsvilliga så anmäler du ärendet till ARN.
 
Last edited:

gutten86

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -08
den har gått 400 mil nu men började krångla vid 200. vet inte hur mycket jag kan få men kan även kräva ränta på pengarna och ersättning för det jag betalar in i försäkring samt resekostnader jag blivit lidande av.

har bett tre gånger om en lånehoj. nu sa försäljaren att jag skulle snackat med honom så kunde vi kanske löst det. dom lånar ut i yttersta yttersta fall. fick nyss veta att herr johan vart i blåsväder innan...så får väl se vad detta leder...
 

gutten86

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -08
nu ringde dom och sa att dom tagit fjädrar från en ny hoj och satt på min. vart ute en sväng och åkt...fan vad längesen det var. härligt! en grej är iallafall säker. kommer aldrig i hela mitt liv köpa något hos johans mc. även om verkstads-fredrik har varit väldigt hjälpsam. men resten är bara stora rövhål enligt mig...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top