Hål i kylare, svetsa, löda eller spackla?

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Detta med hål i kylare borde ju fler varit med om ändå hittar jag ingen bra info i gamla trådar.
Jag har lyckats med att slå upp ett litet hål i sidan på kylaren. Inte vid "elementen" utan på den hela delen om ni förstår. Hur lagar man det och vad är det för material? Alu eller? Snackade med en kille nu på morgonen och han trodde inte på svets då det är så tunn aluminium så man riskerar att göra saken värre. Kladda på kemisk metall borde kanske funka (ligger nog närmast till hands nu, möjliga nackdelar?).
Kom igen nu, vad är det ultimata sättet att laga kylare på?

Lämna till Adamsky motorkylare i Karlskoga. De svetsade min trasiga kylare med ett liknande hål för 60kr förra året under Bike-Week. Jag var så nöjd över resultatet på under en timme att jag gav dem dubbelt betalt.

/Joakim

Gulsnabbtrajja skrev:
Detta med hål i kylare borde ju fler varit med om ändå hittar jag ingen bra info i gamla trådar.
Jag har lyckats med att slå upp ett litet hål i sidan på kylaren. Inte vid "elementen" utan på den hela delen om ni förstår. Hur lagar man det och vad är det för material? Alu eller? Snackade med en kille nu på morgonen och han trodde inte på svets då det är så tunn aluminium så man riskerar att göra saken värre. Kladda på kemisk metall borde kanske funka (ligger nog närmast till hands nu, möjliga nackdelar?).
Kom igen nu, vad är det ultimata sättet att laga kylare på?
Ultimata sättet borde väl vara en lödning, så gör man väl i normala fall. Eller?
Enklast är väl en ful-lagning med kemisk metall, men min erfarenhet är att den inte klarar hög värme så bra under längre perioder. (Kan iofs vara jag som mixat fel...)

löda om det går.
ring kylux & fåga. dom e ganska duktiga.
Kylux AB
Bruttov. 17, 175 43 JÄRFÄLLA 08-98 76 95
Fax 08-29 60 17
/
m

Plastic Padding "läcktätare" får det bli, 45 balubas :tummenupp
Det är ju räjsing och fulmeck man håller på med och inge posörlagande.
(Måste intala mig själv nåt positivt då jag inte hinner svetsa, löda eller vad som skulle va bäst).

Helt fel kan det ju inte va.....väl..... :va

Lessen men du borde nog se om du kunde få den lödad. Risken är att det pissar svårt ur hålet när du får tryck i systemet. Som Påle säger, det går snabbt och billigt när man vet vad man håller på med.

Chrille skrev:
Lessen men du borde nog se om du kunde få den lödad. Risken är att det pissar svårt ur hålet när du får tryck i systemet. Som Påle säger, det går snabbt och billigt när man vet vad man håller på med.
SÅ JÄVLA NEGATIV JÄMT CHRILLE!!! :fatta! FÖRSÖK LITE VA GLAD NÅN GÅNG... :kocko

Fast du har väl antagligen rätt. Nästa fråga:
Var, vem i Linköping kan fixa detta? Under fredagen helst.

Dom här svetsar men dom kan säkert det du vill med.

--------------------------------------------------------------------------------

ABC Svetsservice i Linköping AB - Norrköping-Linköping
Tel. 013-31 31 65
Kolfallsg. 11, Box 1765, 58117 LINKÖPING · Karta

--------------------------------------------------------------------------------

Bobic All-Svets AB, Ilija - Norrköping-Linköping
Tel. 013-13 33 50
Finnög. 4, 58278 LINKÖPING · Karta

Johansson, Herman Koppar o. Plåtslageri - Norrköping-Linköping
Tel. 013-12 09 44
Slöjdg. 7 B, 58277 LINKÖPING · Karta

Karlssons Svets- & Lödrenovering, B - Norrköping-Linköping
Tel. 013-13 45 33
V. Vägen 5, 58234 LINKÖPING · Karta

Svets & Mark - Norrköping-Linköping
Tel. 013-751 14
Ringåsv. 4, 59062 LINGHEM

Dom här håller på med kylare, kanske än bättre!:

G S Kylservice AB - Norrköping-Linköping
Tel. 013-21 20 10
Jägarvallsv. 6 D, 58422 LINKÖPING · Karta
Installation och service av kyl- och frysanläggningar, samt värmepumpar och luftkonditionering.

Hade läckage på min kylare till TL'en, fixade det med nån form av mirakel-metall-på-tub-gucka. Funkade jättefint. Provtryckte utan något som helst läckage. Körde en vecka... nu läcker aset igen :gnissla

... så jag rekomenderar nog att göra rätt från början. Själv har jag nu en läckande kylare där hålet är dolt av en äcklig klump med kemisk metall... :huvet

ZpiX skrev:
Hade läckage på min kylare till TL'en, fixade det med nån form av mirakel-metall-på-tub-gucka. Funkade jättefint. Provtryckte utan något som helst läckage. Körde en vecka... nu läcker aset igen :gnissla
AHHH!! EN NEGGO TILL!! FAN JAG HAR JU REDAN TJACKAT EN SNYGG TUB FÖR 45 DYRA PENGAR.
Ingen som har nåt positivt om plasticpadding produkter?

2-komponents epoxy håller länge :tummenupp ...Fast killarna som får svetsa sedan är inte så glada på epoxy när de måste ta bort det.
Gulsnabbtrajja skrev:
AHHH!! EN NEGGO TILL!! FAN JAG HAR JU REDAN TJACKAT EN SNYGG TUB FÖR 45 DYRA PENGAR.
Ingen som har nåt positivt om plasticpadding produkter?

PlasticPudding är suveränt till många ting, men till ett trycksatt kylsystem så fegar jag ur...

när min BMW 525 Touring sprang läck i kylarn så hällde ja i slick50 tätnings vätska snudd på som gummie å när den får kontakt med luften där de läcker å härdar det å täpper tätt funkar kalas bra :)

wdac skrev:
när min BMW 525 Touring sprang läck i kylarn så hällde ja i slick50 tätnings vätska snudd på som gummie å när den får kontakt med luften där de läcker å härdar det å täpper tätt funkar kalas bra :)
Thats the sprit :tummenupp Bra positivitet i inlägget.
Typ som när Makkajjvor knäcker ett ägg i kylaren för att täta...

Nejnejnej!!!

Kylarcement till en hoj kan bli en mycket dyr chansning. Tätar hälften av cellerna i kylarn och så slår vädret om till hett som h-e???

Då är nog förslag ett bättre och kanske laminera lite med matta eller något.

Muuuuhahahahaha :rofl
Teddy, att inte du får spons av Biltema, har du nå andra prylar eller :)
Chrille: Vad har vi sagt om neggovibbar... :mad:

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...