bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såg nån video på nån ny KTM äventyrshoj (kan vara nya 890 ADV) där man direkt hade ett hål rakt genom rutan, ser även att Triumph har hål på vissa Tiger modeller men det verkar vara mer diskret på Triumph. Jag förmodar att dessa hål är för att slippa eller minska turbulens bakom kåpan. Har lite turbulens bakom min hembyggda kåpa på KLR:en då man kommer upp i 90-100 km/h och som att jag inte har nog med projekt (en kompressor Honda, en turbo Honda och en GSX750) funderar på om man skulle göra en ny kåpa (vill inte förstöra den jag har) med ett hål i.
Nu till själva frågan var tror ni är bäst för turbulensen om man saknar vindtunnel att testa i, ett hål rakt igenom rutan alá KTM eller lämna nedrekanten så man får en "flärp" som styr in luften? Har testat med en sån där justerbar spoiler uppe på rutan men jag har inte fått till det så mycket bättre att det blir värt att ha den där då denna hoj hyfsat ofta körs bland ris buskar och allsköns elände och då sitter fläpen dåligt till.
Nu till själva frågan var tror ni är bäst för turbulensen om man saknar vindtunnel att testa i, ett hål rakt igenom rutan alá KTM eller lämna nedrekanten så man får en "flärp" som styr in luften? Har testat med en sån där justerbar spoiler uppe på rutan men jag har inte fått till det så mycket bättre att det blir värt att ha den där då denna hoj hyfsat ofta körs bland ris buskar och allsköns elände och då sitter fläpen dåligt till.