Hål i rutor bla Triumph och KTM, hur påverkar detta turbulens

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan uppdatera lite, nu har jag kört lite mer med hålet i kåpan och det är skillnad. Har fortfarande kvar lite turbulens men den är hanterbar nu man kan ligga och marscha i 110 km/h utan att det är direkt jobbigt, vad jag märkt är att det spelar ganska stor roll hur GPS:en är i läge, ju öppnare hålet blir ju mindre turbulens.

Ska testa mer med kartong och tejp om lågt monterad GPS och förlängd "flärp" på insidan skulle styra upp mer luft och minska turbulensen ännu mer?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nya tester, tejpade en flärp av wellpapp på insidan och detta minskade turbulensen. Utan någon vetenskaplig grund att gå på så får jag känslan att lite mer vinkel och höjd på flärpen invändigt skulle kunna minska turbulensen mer.

Får testa vidare men det blir i alla fall en förbättring med att bygga vidare på kåpan invändigt.

20230716_182718.jpg20230716_182705.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top