Håll i hatten! dMaN24 ska byta drivpaket. Själv.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Jupp. I dagens hårda och karga ekonomiska samhälle så måste man ibland ta till drastiska metoder.

Steg 1 var att börja laga hemlagad mat. Jag vet nu att den där pjäsen i köket med fyra brinnande gas-munstycken fräser på korv ganska bra. Och man kan använda dom till annat också! :yoparty

Så mitt val att lämna in hojen för byte av drivpaket samt bromsbelägg efter denna uppenbarelse, fick mig att tänka om.

Tänk om.. Man kan göra sånt här själv? :va Jag menar... Vem lämnar min mekaniker min hoj till, när jag åker dit?

Så nu ska här beställas drivpaket, bromsolja och jag tror jag har belägg för min beställning av bromsar fram. :rolleyes:

Jag har ett litet verktygs-kit med bits. Största tror jag är på 16mm.
Som tur är så har jag känningar hos custom-byggare, så jag kan låna verktyg och "Vafför funka'reinte? Dom gjorde ju såhär på Youtube?" - frågor.

Låt oss undvika ännu ett liknande tillfälle.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220745

Wish me luck! :banana

Så länge du inte har Shimano-bromsar så har du garanterat inte bromsolja utan bromsvätska :mattias 16mm-bits låter rätt stort också, jag sätter en slant på att du menar hylsor ;) Måste du loss med oken så brukar det vara 12mm på dom skallarna. Annars är det mest grövre grejer till hjulmuttern bak och drevmuttern. Ett litet tips, ta bort drevmuttern INNAN du fimpar kedjan, annars har du så att säga sågat av grenen du sitter på :hihi

Ehm.. Börjar bra det här. :rolleyes:
Verktyg i övrigt?

Jag antar att jag behöver nån sorts kedjebrytare?
Och korta av kedjan om den är för lång?

Det som jag är mest orolig för, är att få tillbaka hjulet rakt.
Men med ny kedja på, så skjuter jag väl fram hjulet så långt det går va? :va

Vad ger jag mig in på. :confused:
Inte hundra säker på mig själv, men hellre försöka och misslyckas, än att, som folk jag vet om, kör till det rasar och sedan lämnar in på verkstad.
"-Äh, den funkar inte. Den funkade igår. Kan du laga?"

16mm hylsa borde inte räcka till hjulaxelmuttern, men jag vet inte hur det ser ut på din hoj.
Kedjebrytare är inget nödvändigt, vinkelslip funkar bra. Dremel om man har gott om tid... :) Nita ihop nya kedjan är lättare med ett nitverktyg, dock så finns det ju allsköns sätt med yxor, städ och kulhammare som folk använder sig av...

Youtube är förstagångsmekarens bästa vän, kolla massa videos så man får lite hum om har man ska göra.

Edit: Köper du ett drivpaket till just din modell ska kedjan vara i rätt längd, men längst fram kommer du nog inte ha hjulet oavsett.

....

Det som jag är mest orolig för, är att få tillbaka hjulet rakt.
Men med ny kedja på, så skjuter jag väl fram hjulet så långt det går va? :va

....

Även en bandit 600 borde ha svingmarkeringar för bakhjulsposition. Det är streckmarkeringar som är "instansade" i svingen vid ovalhålet för bakjulsaxeln. Räkna antal markeringar du har framifrån och bak till brickan för hjulaxeln på både höger och vänster sida. När du har lika många markeringar på vardera sida, och kedjan är lagom spänd (!!), så vet du att hjulet sitter rätt. Är du osäker på om du fått dit allt ordentligt, och huruvida bakhjulet "satt sig" eller ej, kan du kontrollmäta efter att ha kört en sväng.

Tack för alla tips och guider. Jodå, det är instansade markeringar, så jag får gå efter dom.

Häeh. Det här kan ju bli plättlätt.. *väl kända sista ord från mig* ;)

Jag tipsar om att kapa av den gamla kedjan med typ en vinkelkap och se till att du får ett kedjelås med "clips" så du kan sätta ihop den nya själv. Sen åker du till en verkstad och får det nitat. Har precis gjort så själv.

HAHAH ditt gamla drev asså... sjukt kul. Bytte också drivpaket och det var inga problem efter man läst lite guider.. det enda som var lite trögt var att lossa framdrevet, satt rejält hårt men det gick. Sen kapade jag kedjan med vinkelslip (inte så ofta jag får leka med den) :tummenupp

Glöm inte att kolla upp vilket moment sen när du drar åt grejerna igen.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...