+10 på dom hojarna
Haha, tackar!
Finns en kul sidohistoria om 465an. Eller två. När jag köpte hojen förhandlade jag till mig att leverans skulle ingå. Vid avlastning frågade säljaren om jag vill höra den igång? "Ja, självkart!" skrek jag.
Säljaren fäller ut stödet, ställer sig på fotpinnarna och börjar kicka. Men efter några försök ser jag hur både hojen och den kickande börjar luta mer och mer. Till slut välter det stolta ekipaget till marken med en duns.
En duns? Det borde väl ha varit mer av en smäll, ett skrap, eller mer av metall och krasch i ljudet? Nej, det visar sig att säljaren, förutseende nog, stoppat in benet mellan asfalten och ITn, därav ljudupplevelsen av en duns. Nytt stöd beställdes samma dag, har t.o.m kvar skärmdumpen. Troligtvis den första - och enda - gången hojen varit i backen. Nytt stöd beställdes samma dag.
Den andra händelsen gällde däcken. Säljaren hade tyvärr bytt ut orginaldäcken. Som tur var medföljde de gamla, märkta -81. En kompis, som är mc-ordonnans i hemvärnet, fick syn på framdäcket och tjoade att ett sånt ville han prova då han kör enduro.
Vi gjorde upp att han skulle lägga undan ett set Trelleborg Army Special, 17-21 tum som försvarsmakten använder på 258orna, i byte mot framdäcket. Perfekt tyckte jag, eftersom jag tycker att Army Special har det snyggaste mönstret av grusdäck öht. Omläggningen gick utan problem.
Naturligtvis ville jag ha likadana däck på 250n, enhetligt ska det vara! Men dagen för omläggningen fick vi en överraskning. Det visade sig att Yamaha valt att ge 250n 18 tum, istället för som på 465an 17. Alltså; inga Trelleborgsdäck på IT 250. Det hela löste sig med ett set Pirelli MT16, som har ett snarlikt mönster och klarade min granskning.
Så, varför skiljer fälgstorleken de här två emellan? De är från -82 båda två, och de ser likadana ut. Ingen aning, men så är det.
Läste igenom det här inlägget dagen efter, och det gick ju knappt att förstå huvudspåret ens, mycket att redigera. Måste beställa ett sånt där feberlås till tangentbordet: Max 39...