Hålla mun inför polisen??

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Rent hypotetiskt nu alltså.

Om man blir stoppad för fortkörning av polisen och sen inte säger ett enda knyst, vad händer då? Dem får ju reda på identiteten när dem visiterar en och kollar körkortet...

Man kan också få följa med till stationen har jag förstått, och sen blir det förhör och så. Så länge man bara sitter där som ett fån och är tyst så är det väl lugnt? Dem får ju bara behålla en i ett antal timmar.... :gnissla
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
AndreasNo skrev:
2535073 Rädd för o prata eller?

Absolut inte. Har haft flera givande diskutioner med polisen... Dock aldrig några böter eller något :banana Denna frågan är nåt jag tänkt på bara.

Har för mig att jag läst någonstans att dem inte kan göra nåt om man är tyst. Verkar ju konstigt isåfall.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
C.Barrow skrev:
2535148 Absolut inte. Har haft flera givande diskutioner med polisen... Dock aldrig några böter eller något :banana Denna frågan är nåt jag tänkt på bara.

Har för mig att jag läst någonstans att dem inte kan göra nåt om man är tyst. Verkar ju konstigt isåfall.

På TV6 på vardagskvällarna går en serie som heter cops, kolla på den o lyssna på poliserna när dem griper nån... man har alltid rätt att hålla tyst... varför man ska sitta o hålla käft förstår ja dock inte iom att det bara retar upp poliserna.. men men
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
C.Barrow skrev:
2535148 Absolut inte. Har haft flera givande diskutioner med polisen... Dock aldrig några böter eller något :banana Denna frågan är nåt jag tänkt på bara.

Har för mig att jag läst någonstans att dem inte kan göra nåt om man är tyst. Verkar ju konstigt isåfall.
Har de klockat dig till en hastighet så spelar det nog inge roll huruvida du pratar eller inte, de har ju en mätning och du har inte ens ord mot ord, för du säger ju inget
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Bus-Bo skrev:
2535157 Har de klockat dig till en hastighet så spelar det nog inge roll huruvida du pratar eller inte, de har ju en mätning och du har inte ens ord mot ord, för du säger ju inget

Precis! Om dem har en mätning så spelar det ju ingen roll. Fast måste man inte skriva på för att bedömas som skyldig? Ingen kan ju tvinga en till det isåfall..

Händer ju dock ganska ofta att dem kör med "skrämseltaktik". Fast då kan man lika gärna bara neka så händer ingenting.

Har för mig att det var här på sporthoj för något år sedan jag läste om det här... Ingen som känns vid att ni hört något om det förut?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
C.Barrow skrev:
2535217 Precis! Om dem har en mätning så spelar det ju ingen roll. Fast måste man inte skriva på för att bedömas som skyldig? Ingen kan ju tvinga en till det isåfall..

Händer ju dock ganska ofta att dem kör med "skrämseltaktik". Fast då kan man lika gärna bara neka så händer ingenting.

Har för mig att det var här på sporthoj för något år sedan jag läste om det här... Ingen som känns vid att ni hört något om det förut?


Sök.. senast ungefär en dag sen dehär ämnet var på tal..
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
C.Barrow skrev:
2535069 Rent hypotetiskt nu alltså.

Om man blir stoppad för fortkörning av polisen och sen inte säger ett enda knyst, vad händer då? Dem får ju reda på identiteten när dem visiterar en och kollar körkortet...

Man kan också få följa med till stationen har jag förstått, och sen blir det förhör och så. Så länge man bara sitter där som ett fån och är tyst så är det väl lugnt? Dem får ju bara behålla en i ett antal timmar.... :gnissla

Vill man inte erkänna så är det ju bara att begära lagrum!
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Milla skrev:
2535674 Vill man inte erkänna så är det ju bara att begära lagrum!

Om det nu är som Oddjob och jag tolkar det, att du menar rådrum så citerar jag mig själv från tidigare idag.

DumbassDriver skrev:
2536127 Rådrum är upp till polismannen om han vill erbjuda. Finns inga som helst krav på att ge någon rådrum. Det enda som står i FAP:en ang rådrum är att personer under 18 år BÖR få det. Men återigen inget krav.
Rådrum ges ju i samband med o-bot och i det här fallet var det ju primärrapport som avhandlades och den skrivs ju inte under över huvudtaget.
I sthlm används nästan inte rådrum alls. Kanske är annorlunda i övriga landet.

Läs vidare http://www.polisen.se/static/fap/FAP261_1_RPSFS2000_10.pdf
9 §
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
DumbassDriver skrev:
2536236 Om det nu är som Oddjob och jag tolkar det, att du menar rådrum så citerar jag mig själv från tidigare idag.

Ja såklart jag menar rådrum! Trodde dock att det var en rättighet, och inte något man kan bli erbjuden om polisen är på gott humör typ..:va
 

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg, Majorna
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Att inte säga något vid ett fortkörningsstopp bör vara samma sak som att du inte erkänner din fortkörning.

Blev klockad för 125kmh på 110-väg i mars 2005.
Då det inte fanns någon trafik i någon färdriktning, solsken och snustorr väg ansåg jag inte att jag kört FÖR fort(visst det var mer än 110) och erkände därför inte fortkörningen. tre månader senare(juli) kom ett "strafföreläggande?" från åklagare med inbetalningskort på de 1000kr som det kostade att straffa Audin på motorväg. Kom också papper om att man kunde bestrida detta och ta det till rätten. Då körde jag den "tysta" approachen och varken svarade eller betalade.

I september kom delgivningspapper från tingsrätten och ett rättegångsdatum. Körde återigen tystaleken. I december försökte delgivningsmän delge mig min fortkörning, ungefär tre ggr. Tystaleken. I april 2006 kom återigen delgivningspapper i flera ex i brevlådan. I juni kom brev om nytt rättegångsdatum satt i början av augusti. Tystaleken. I september kom domen med överklagandepapper från tingsrätten och nu i oktober kom inbetalningskortet på 1000kr.
Så i slutet av denna månad får denna historia sitt slut då ettusen svenska kronor kommer sättas in på något statligt? konto.

Slutledning: Du kommer aldrig/sällan undan men det tar tid och inflationen står i din ringhörna.

//John
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top