Hålla tal

svantestorm

Die Hard MC
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -01
Idag ska jag hålla mitt första riktiga förberedda tal inför ett antal personer vid en middag. Hur förberedd jag än är och även om talet tar max 2 minuter att läsa upp och även om jag verkligen vill förmedla mitt tal så är jag nervös.
Vad beror det på??
Jag känner ju alla där och det är inte bara jag som ska hålla tal. Det finns egentligen inget att vara nervös för. Varför är man det?
Konsten att kunna hålla ett tal är speciell....
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Förbered dig väl och läs inte innantill. Börja INTE med "Jag är egentligen ingen talare". Försök få in lite (eller mycket) humor i talet. Finns inget tråkigare än att höra en uppläst berättelse som ett tal. Är det en tillställning med en toastmaster så missa inte att informera denne.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Alla tal SKALL börjas med "Jag är egentligen ingen talare men..." annars är det inget tal. :mattias
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Kan du få till en rolig knorr på slutet av ditt tal så brukar folk komma ihåg det annars rätt så platta talet med ett leende :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Humor är bra MEN....
- Taffata försök till humor genom plumpa skämt framförda av en nervös talare är bland det pinsamaste som finns för alla inblandade. Vet man att man kommer vara nervös vid när man håller tal är det extra viktigt att man väljer sina skämt med omsorg. Humor och skämt i tal kräver träffsäkerhet, finess och att man levererar dem med en viss timing. Är man nervös är risken stor att man stakar sig mer, svajar lite på rösten o.s.v. och då är det mer lämpligt med ganska enkla, lättsamma skämt.
 

Dr.Bike

Guest
Två regler:

Lär dig inte talet INNANTILL (det ger bara ett intryck av dogmatisk formalitet)
Lär dig bara VAD du ska prata om. Minns huvudstolparna, och brodera sedan om dem, fritt ur minnet.
Du kan ha lite fast starttext som du börjar med, men sen får det komma som det vill, du bara drar förbi de fasta busshållsplatserna i form av dina stolpar, där du s.a.s "hakar tag" i den röda tråden igen.
Avsluta gärna med en anekdot, eller en djupare personlig reflektion om dne person du avser hylla.

En promenad i parken!

Det andra är du redan inne på: Du KÄNNER ju personerna, och behöver alltså rent logiskt inte vara nervös.
Men det blir man ändå.
Så gör enligt följande enkla mentala trick: Se personerna framför dig som om de vore nakna!
Det funkar! Lovar! Dels blir DU full i skratt, och slappnar av, men det avdramatiserar även de personerna, du får s.a.s ett psykologiskt övertag, hur töntigt det än låter.

Känner du dig iaf nervös, sök ögonkontakt med nån du känner för.
Kanske lokalen medger att du sakta går runt medan du talar?
Osv osv
Det kan inte gå fel! Du kommer göra succe´var så säker! :tummenupp

Försök tänka dig att alla åhörare är nakna, det brukar hjälpa

Ah du hann in före! ;)
 
Last edited:

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
"Jag tänker fatta mig kort, för ett tal ska vara som en kvinnokjol, tillräckligt lång för att täcka det väsentliga, men ändå så kort så att man håller intresset vid liv."

Lycka till!! Du har redan skrivit att du är förberedd, då vet du ju vad du ska prata om, men det har redan föregående skribent talat om!

En annan sak, tala inte som om du var inne i en dialog med din bästa vän, då pratar man för fort. Lite långsammare, därav alla komman i min text där uppe!

Lycka till!
 

Paradoxy

Guest
"Jag tänker fatta mig kort, för ett tal ska vara som en kvinnokjol, tillräckligt lång för att täcka det väsentliga, men ändå så kort så att man håller intresset vid liv."

Robert Gustavsson - Einar Stolt På Skansen -98.mp3 :yoparty
 

svantestorm

Die Hard MC
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -01
Tack som fan! det gick oerhört bra!!!

"Försök tänka dig att alla åhörare är nakna, det brukar hjälpa" <-- Det hjälte tamefan! :D :tummenupp

Tack för alla goda råd och lycka till ni andra som ska hålla tal i framtiden på middagar osv :)
 

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
Min lärare sa att ett bra tal är som en fisk..

En gripande början, en köttig mitt och en snärt på slutet..

Eller nått sånt..
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Tack som fan! det gick oerhört bra!!!

"Försök tänka dig att alla åhörare är nakna, det brukar hjälpa" <-- Det hjälte tamefan! :D :tummenupp

Tack för alla goda råd och lycka till ni andra som ska hålla tal i framtiden på middagar osv :)

Kul att det lyckades någon gång :tummenupp
Då kanske man intalar sig att nervositeten ligger hos åskådaren, vad vet jag!?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top