Hållbarhet på dagens bensin?

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej, Toyman här med ett jättebekymmer med alla mina förgasarhojar.... och insprutningshojar

Jag har valt att tillsätta bränsletillsats Stabil. Men har ännu ej resultatet utav hur det blir om hojen skulle bli stående några år! Har sett hur illa det ser ut i en förgasarbrygga där bensinen försvunnit och nästan helt förstört dessa. Skadorna är så omfattande så ultraljudstvätt får stora problem med att slå sönder avlagringar i de minimala kanalerna i lågfartssystemen. All mässing blir missfärgad och det går ej längre att läsa utav munstycksstorlekar!

Har hojen stått över vintern gör jag det enkelt för mig, tömmer ur soppan innan startförsök. Låter även nya vårsoppan rinna igenom några deciliter.

Har valt att inte tömma soppasystemen över vintern. Men i fortsättningen kommer hojarna att vinterförvaras med färsk bensin och en tillsats utav Stabil för min del. Det vill också kännas som de tvåtaktshojar jag startar upp alltid är enklare att få igång. Så en liten dutt tvåtaktsolja typ 1% åker i vinterblandningen. Sedan kommer de varmköras tills maskinen är het, nu borde hela bränslesystemet blivit med bränsletillsats och lite fet olja. Jag kommer nog välja dubbel dosering i mina hojar.

Stabil har en del go info om bränsle-bekymren på denna sida: http://www.sta-bil.se/sta-bil-ethanol.html

http://www.youtube.com/watch?v=MKuE2uC-U6Q#t=16

http://www.youtube.com/watch?v=JbMeLnNZnQo#t=175

http://www.youtube.com/watch?v=YIKvIXQO5-0

http://www.goldeagle.com/brands/stabil/

Att inte göra något på hösten kan bli ett jätteproblem om du utav någon anledning inte kommer ut på våren, så att preppa vinterförvaringen blir viktigare och viktigare i takt med att Ethanolens procenthalt stiger. Givetsvis så påverkas åldrandet utav sättet du förvara hojen på. Men med en bränsletillsats köper man sig lite tid innan skadorna ställer till det rejält.

Nätet är nu fullt med gobbar som ska förklara problemen...... och att det är ett problem är inget vi betvivlar. En kort vinter no problems, en lång vinter ger dig kanske extrajobb i garaget. En paus i mcåkat för en längre tid kommer ge dig mycket jobb och det kommer kosta en slant att reda ut.

:confused:, jag väljer Stabil och lite olja! Toyman

Tillverkarna bakom Stabil gör massor utav bränsletillsatser som sedan säljs under andra namn och med varierande specifikationer...... prisfråga!

Nu säger någon, sponsrade inte Stabil dig i år.... jovisst! Jag träffade grabbarna som importerar Stabil förra vintern och de ingav ett stort förtroende inför problematiken med morderna bränslet. Och : Jag vill ha ett stabilt bränlsle, mvh Tony

IMG_2302 (768x1024).jpg IMG_2304 (768x1024).jpgIMG_2731.jpg
 
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Av ren nyfikenhet vad är det för tillverkare som står bakom rådet att låta hojen stå med bensin så att reservlampan lyser?
KTM...

Står även att man kan ha i additiv (typ bränsetillsatsen du nämner). Jag blev själv fundersam. Antingen fullt eller inget alls. Är inte 100 på om den kommer stå torrt (varierande temp garanterat, ej stabil temp i värme), vad bör jag tänka på då?

Är inte det pga plasttank på KTM? En eller flera modeller har haft problem med att tankarna expanderar tills dom inte går att skruva tillbaka på ramen längre och det har spekulerats i om det kan vara etanolens fel. Flera tankar verkar ha bytts på garantin. Kanske ett sätt att förlänga livslängden då är att minska mängden soppa (etanol) under en stor del av tiden?
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
kan man inte ta bort etanolen från dagens bensin ?? svårt ?? hur gör man ?? brinnar det bort :confused:
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej, Toyman här med ett jättebekymmer med alla mina förgasarhojar.... och insprutningshojar

Många tack för de frågetecken du rätade ut!

Vid förvaring upp till nåt år, eller på det sätt entusiastfordon används: Vanlig soppa med Sta-bil tillsatt.

Men vid längre förvaring (flera år) gäller, om jag förstod allt rätt, fortfarande torrläggning av tank och förgasare?
På hojar med insprutning finns det väl inget att tömma, förutom tanken då?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hej, Toyman här med ett jättebekymmer med alla mina förgasarhojar.... och insprutningshojar

Tack för din input i frågan!

Är inte det pga plasttank på KTM? En eller flera modeller har haft problem med att tankarna expanderar tills dom inte går att skruva tillbaka på ramen längre och det har spekulerats i om det kan vara etanolens fel. Flera tankar verkar ha bytts på garantin. Kanske ett sätt att förlänga livslängden då är att minska mängden soppa (etanol) under en stor del av tiden?

Har inte kunskap nog att svara på den frågan tyvärr. Det är nog något som KTM borde svara för. Har andra tillverkare med plasttank samma rekommendationer?
 

c-tek

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
liten ort på landet
Hoj
Otämd Superkråka
det jag skrev om alkohol i soppan har kanske inget med att soppan blir dålig utan snarare, div lite "krämpor" som det kan ge. men intressant att en stor motortillverkare som honda medger problem.

håller med toyman om olja i soppan, har använt det i flera år fungerar lika bra som dyra specialmedel.
här om veckan började bilen rycka spridarna kärvar vanligt på en äldre bil, i med ett par kapsyler olja efter 5-8 mil upphör problemet. efter en behandling kommer man längre på en tank eftersom spridarna inte kärvar längre. ger också fin hinna i förgasarna över vintern..håller oxidationen i shack
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Har inte kunskap nog att svara på den frågan tyvärr. Det är nog något som KTM borde svara för. Har andra tillverkare med plasttank samma rekommendationer?

Triumph Tiger, Sprint, gamla Daytona, några Duccar osv verkar också lida av svällande tankar men jag vet inte om det är 100% klarlagt att det är pga etanolen eller om det bara är de arga ägarna som tror det. Testa t.ex https://www.google.se/search?q=plastic+tank+swell
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Triumph Tiger, Sprint, gamla Daytona, några Duccar osv verkar också lida av svällande tankar men jag vet inte om det är 100% klarlagt att det är pga etanolen eller om det bara är de arga ägarna som tror det. Testa t.ex https://www.google.se/search?q=plastic+tank+swell

Vissa ducatitankar i plast har väldiga problem med att de sväller, främst borta i USA då de har högre etanolinblandning än vad vi har. Tror det är tankarna som tillverkas av Acerbis (stavning) som har haft/har dessa problem.
Det är nog dock aldrig vetenskapligt bevisat att det är etanolen men allt pekar på det. Fler märken har rapporterat om detta problemet men jag har bara hyffsad koll på just duccarna.

Mina 2 duccar är bland de som haft mest problem men jag har aldrig sett någon påverkan med våran bensin här i Sverige. För att förhindra eventuella problem i framtiden försöker jag tanka den soppa som anges med lägst spritinnehåll (typ omöjligt idag) och jag tömmer även tankarna på hösten av just den anledningen. Startproblem på våren har jag dock aldrig haft även med soppa kvar i tanken.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vissa ducatitankar i plast har väldiga problem med att de sväller, främst borta i USA då de har högre etanolinblandning än vad vi har. Tror det är tankarna som tillverkas av Acerbis (stavning) som har haft/har dessa problem.
Det är nog dock aldrig vetenskapligt bevisat att det är etanolen men allt pekar på det. Fler märken har rapporterat om detta problemet men jag har bara hyffsad koll på just duccarna.

Mina 2 duccar är bland de som haft mest problem men jag har aldrig sett någon påverkan med våran bensin här i Sverige. För att förhindra eventuella problem i framtiden försöker jag tanka den soppa som anges med lägst spritinnehåll (typ omöjligt idag) och jag tömmer även tankarna på hösten av just den anledningen. Startproblem på våren har jag dock aldrig haft även med soppa kvar i tanken.

Vet du någon som har haft problem med tankarna på Sport Classic modellerna här i Sverige och fått dem utbytta av tillverkaren?

Jag har läst att Sport Classic modellerna har problem med sina tankar. Satt och läste på den avdelningen på Ducati.ms forumet igår med den här diskussionen i åtanke. Hörde rätt tidigt talas om problemen och tittade på hur Ducati löst det hela. Det finns folk som har fått sina tankar utbytta 4 gånger. USA har ju ett lite annorlunda konsumentskydd än vad vi har här med gruppstämningar. Jag tror att det var en sådan process som fick Ducati att byta ut bensintankarna.

Hur rekommenderar Ducati att man ska vinterförvara Sport Classic?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vet du någon som har haft problem med tankarna på Sport Classic modellerna här i Sverige och fått dem utbytta av tillverkaren?

Jag har läst att Sport Classic modellerna har problem med sina tankar. Satt och läste på den avdelningen på Ducati.ms forumet igår med den här diskussionen i åtanke. Hörde rätt tidigt talas om problemen och tittade på hur Ducati löst det hela. Det finns folk som har fått sina tankar utbytta 4 gånger. USA har ju ett lite annorlunda konsumentskydd än vad vi har här med gruppstämningar. Jag tror att det var en sådan process som fick Ducati att byta ut bensintankarna.

Hur rekommenderar Ducati att man ska vinterförvara Sport Classic?

Jo, det är just pga att jag sedan ett år tillbaka är just ägare till en Sportclassic som jag forskat lite i ämnet. Precis som du nämner är den modellen väldigt representerad inom problemområdet "tank swell" i staterna. :)
Ducati.ms är nerlusat av trådar om svällande tankar på modellen, det är ju t om en firma som tagit fram en aluminiumtank för de som tröttnat på att byta tank hela tiden. :D
Dock har jag inte läst om något problem som utspelat sig utanför USA (modellen tillverkas ju inte längre heller). I sverige finns ju bara en handfull och har aldrig hört om problemet här...

Om Ducati har några rekommendationer eller liknande har jag faktiskt ingen aning om.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Startar upp denna gamla tråden igen av nedanstående orsaker !

Jag och tjejen åkte till Anderstorp idag och kollade in polaren som kör licens, det betydde att jag rastade av min gamla FZR1000 (90:a) då hon vägrar åka Crossplane-retta (vilket jag förstår - det är världens sämsta skjutshoj). Detta är en 26 år gammal hoj som idag fick gå 30 mil alltså, och det är här mina funderingar börjar angående dagens bensinkvalitet, hur gammal den blir, avlagringar i förgasarna etc etc

Alltså jag kör inte denna hojen så mycket - Blir kanske 100 mil/år, men den kostar "nästan inget" och jag tycker att 1300 spänn i classicaförsäkring inte gör varken från eller till så jag väljer att behålla den (om inte annat som skjutshoj)

Med ovanstående sagt - NU.......kommer funderingarna.

Då hojen inte går så mycket betyder ju det att den oftast går på 3-4 månader (ibland ännu äldre) gammal soppa + att dagens bensin har en 5%-ig inblandning av etanol.

Jag har lite problem med tomgången på denna hojen, i övrigt går den förvånadsvärt bra - Min egen gissning är att jag inte lyckats få lågfartsmunstyckena helt rena när jag rengjorde förgasarna.

Men shit vilken skillnad det var på motorgången efter en 30-mila runda !! - hojen kändes helt annorlunda, inga förgasarsmällar vid gassläpp, mycket mer respons i motorn, en (upplevt) mjukare gång etc etc.

Efter mycket text - Är det dagens bensinkvalitet eller är det att min gamla hoj inte gillar etanolinblandning ? Det är nämligen så att jag under småbarnsår/husrenovering och liknande på sent 90-tal faktiskt inte körde denna hojen alls under 4-5 år - Men min minnesbild säger mig att det bara var att starta upp den och så funkade den som om den var "körd igår" (typ) - Jag har inget minne av att jag någonsin behövt tömma tanken på soppa förr !

Nuförtiden är det alltså INTE så - När blev bensinen så "dålig" som den är idag ?

Självklart ska man ju ta hänsyn till att hojen är 10-15 år äldre idag än 1999-2003 men jag helrenoverade denna totalt för 3 år sedan så den är i ett mycket gott skick.

Jag har rengjort förgasarna vid genomgången för några år sedan och precis som toyman skrev i välformulerade inlägg om problemen med klegg kvar när hans hojar står länge och soppan avdunstar så är det förödande för förgasarna. Han använder sta-bil (http://www.sta-bil.se/sta-bil-fuel.html) och 1% tvåtaktsolja för att slippa problem. Enligt säkerhetsdatabladet innehåller det bara 80-90% nafta 1-5% fotogen och (mindre än) 1% Xylen. Känns som man kan hålla i en dl nafta och en skvätt fotogen själv liksom.

Hur fasen ska man gå tillväga om man vill bevara sin gamla förgasarklenod ?

Måste man tanka svindyr aspen och krångla med tillsatser för att inte förgasarna ska frätas sönder ?

I så fall blir det inte roligt för alla som samlar på och bevarar gamla hojar till nästa generation !
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har två förgasare mc garagerade i ca sex månader om året och dom startar och går felfritt direkt.Förvisso är förgasarna tömda på soppa men det är ju ganska brukligt vid längre perioder.Så något problem med bensinen har jag inte märkt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Under den tid jag körde min förgasarhoj, Suzuki SV650S, gjorde jag inget annat än försökte se till att tanken inte var nästan tom när den stod över vintern. För att minska eventuell kondens. Men den stod i "varmgarage" så temperaturen gick aldrig under +5C även vid -20C utomhus.
Jag märkte inga problem alls med tomgång eller annat efter vinteruppehållen.
Nått som borde ha stor betydelse för hur det fungerar borde vara legeringen i förgasaren och eventuella "föroreningar" i Aluminiumen. Medvetna legeringsämnen och ofrivilliga spår av andra metaller tex koppar om skrot använts vi alumniumframställningen. För med andra metaller/ämnen i aluminiumen ökar ju risken för korrosion i förgasaren. Vilket ju redan kombinationen mässingsmunstycken + aluminium bör vara en bra grund för ifall det finns spår av vatten eller annan ledande vätska i bensinen.
Att förgasaren inte tål dagens bensin är ju tråkigt. Men bara för att förgasaren på en hoj får problem med att stå över vintern med bensin i förgasarhusen behöver ju inte innebära att alla förgasarhojar får problem. Andra hojar kan ju ha andra aluminumlegeringar, ha mindre föroreningar i förgasarmetallen.
Och därför vara mindre eller inte alls känsliga för modern bensin. Med etanol.
Men betänk. Innan etanolinblandningen köpte man på vintern förgasarsprit för att tillsätta bensinen.
För att undvika isproppar i förgasaren. Isproppar orsakade av kondensvatten i tanken.
Så det behöver inte vara den moderna bensinen som förstör förgasarna.
Det kan helt enkelt vara så aluminium tillverkad av skrot är det stora problemet.
En bilmek sa till mig att orsaken till att moderna bilar rostar är att plåten är gjord av skrot. Och innehåller föroreningar tex koppar. Bilar tillverkade före ca 1970 får vid lackskada en rostfläck. Men rosten skyddar sedan plåten och hindrar vidare korrosion.
Har sett det här själv på min Volvo 142 från 1968.
Det här, att det är korrosionsbenägna metaller i förgasaren hjälper ju inte den som har det.
För så fort det är "elektriskt" ledande vätska i förgasaren så korroderar förgasaren. Tex kondensvatten från tanken. Och det enda sättet förhindra korrosion blir att tömma förgasarna på bensin/vätska när hojen inte används.
Eller ägna sig åt regelbunden förgasarrengöring.
Varför är det inte samma problem med igensatta munstycken i insprutningsmotorer? :va
Är det för det saknas "aluminiumlegeringar" i insprutningssystemet? :va
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Under den tid jag körde min förgasarhoj, Suzuki SV650S, gjorde jag inget annat än försökte se till att tanken inte var nästan tom när den stod över vintern. För att minska eventuell kondens. Men den stod i "varmgarage" så temperaturen gick aldrig under +5C även vid -20C utomhus.
Jag märkte inga problem alls med tomgång eller annat efter vinteruppehållen.
Nått som borde ha stor betydelse för hur det fungerar borde vara legeringen i förgasaren och eventuella "föroreningar" i Aluminiumen. Medvetna legeringsämnen och ofrivilliga spår av andra metaller tex koppar om skrot använts vi alumniumframställningen. För med andra metaller/ämnen i aluminiumen ökar ju risken för korrosion i förgasaren. Vilket ju redan kombinationen mässingsmunstycken + aluminium bör vara en bra grund för ifall det finns spår av vatten eller annan ledande vätska i bensinen.
Att förgasaren inte tål dagens bensin är ju tråkigt. Men bara för att förgasaren på en hoj får problem med att stå över vintern med bensin i förgasarhusen behöver ju inte innebära att alla förgasarhojar får problem. Andra hojar kan ju ha andra aluminumlegeringar, ha mindre föroreningar i förgasarmetallen.
Och därför vara mindre eller inte alls känsliga för modern bensin. Med etanol.
Men betänk. Innan etanolinblandningen köpte man på vintern förgasarsprit för att tillsätta bensinen.
För att undvika isproppar i förgasaren. Isproppar orsakade av kondensvatten i tanken.
Så det behöver inte vara den moderna bensinen som förstör förgasarna.
Det kan helt enkelt vara så aluminium tillverkad av skrot är det stora problemet.
En bilmek sa till mig att orsaken till att moderna bilar rostar är att plåten är gjord av skrot. Och innehåller föroreningar tex koppar. Bilar tillverkade före ca 1970 får vid lackskada en rostfläck. Men rosten skyddar sedan plåten och hindrar vidare korrosion.
Har sett det här själv på min Volvo 142 från 1968.
Det här, att det är korrosionsbenägna metaller i förgasaren hjälper ju inte den som har det.
För så fort det är "elektriskt" ledande vätska i förgasaren så korroderar förgasaren. Tex kondensvatten från tanken. Och det enda sättet förhindra korrosion blir att tömma förgasarna på bensin/vätska när hojen inte används.
Eller ägna sig åt regelbunden förgasarrengöring.
Varför är det inte samma problem med igensatta munstycken i insprutningsmotorer? :va
Är det för det saknas "aluminiumlegeringar" i insprutningssystemet? :va

Jag skulle säga att "skrotgubben" har lyssnat på för mycket konspirationsteori.
Det är inte så att dom tar vad skit som helst och valsar ut till bilplåt. Dom är extremt någranna med exakt vad dom blandar i smältan för att få exakt rätt förhållanden mellan legeringsmetallerna. Detta då minsta avvikelse kan få ganska stor påverkan på såväl hållfasthet, elasticitet samt korrosionsbeständighet.
Däremot är det vissa ganska avgörande skillnader mellan bilplåt före 70 och bilplåt i moderna bilar. Tidigare var vikten inget större problem. Så man använde plåt med lite sämre hållfasthet och använde sig av betydligt tjockare plåt. Då tar det längre tid innan den rostar igenom. Det var heller inte galvad plåt vilket gör att rosten inte sprider sig över ytan lika lätt som den gör idag.
Idag är vikten av yttersta vikt då varje onödigt kilo blir extra bränsleförbrukning. Därför använder man sig alltmer av höghållfast stål. Ibland lite på bekostnad av korrosionsbeständighet.
Istället galvaniserar man plåten vilket skyddar mot genomrostning men istället gör att ett påbörjat rostangrepp sprider sig över ytan som en löpeld.

Att påbörjad rost skulle skydda mot vidare korrosion är också felaktigt. Ett påbörjat rostangrepp skapar oftast en så kallad korrosionscell där förhållandena för ytterligare korrosion är avsevärt bättre än i omgivande plåt. Dvs påbörjad korrosion underlättar vidare korrosion.

Däremot kan det mycket väl vara så att man förändrat vilka legeringar man använder för att underlätta snabb serieproduktion på bekostnad av att beständigheten i vissa förhållanden blir sämre. Det kan till exempel vara bättre med en viss legering om man vill kunna gjuta skitmånga förgasare jättefort med få felaktiga exemplar. Exempelvis kan det resultera i att en förgasare blir sämre på att tåla vissa saker i bensinen.

Med det sagt så har jag aldrig haft några problem med vinterförvaring. Jag har bara gett hojen en service, tankat fullt och sedan ställt den i garaget. Den har alltid startat upp snällt på våren igen.
Både TDM:en som hade vacuumförgasare och VFR:en som har insprutning.

Så för en normal vinterförvaring så tror jag inte att det är något problem att ställa undan hojen med vanlig handelsbensin i tanken. Den håller sig under vintern. Undantaget om man har en hoj som av någon anledning är väldigt känslig för bensinen.
Visst kan det säkert bli vissa avlagringar i förgasarna då vissa komponenter i bensinen dunstar och det efterlämnas avlagringar. Dom avlagringarna skall dock tvättas bort ganska fort när man börjar köra då det finns ganska gott om rengörande additiv i modern handelsbensin.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ställt undan en Honda Civic från -86 med full tank 98 oktan utan tillsatser för två vintrar sedan. Den startade snällt utan några som helst problem. Gick igenom besiktning u-anmärkning. Körde upp ett par tankar och ställde in den igen med full tank igen inför vintern. Förvarad i en lada. Står ventilerat men utsatt för temperaturväxlingar. Temperaturer upp mot -30 graders sträcket och över utomhus vad det nu kan bli i en icke isolerad lada vintertid.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Gör ett trådlyft.
Har grejat med pappas Snipa nu med en 2 cyl Marna (Volvo Penta)
Fungerade när den parkerade för 2 årsedan.

Förgasaren var ordentligt mökig så den har gått ett varv igenom ultraljuden.

Halv tank 95 som stått. Är väl då cirka 2-3 år gammal.
Båten har stått både inne och ute.

Den soppan går inte.
Har kört den i ett par minuter på startgas för att få den varm men så fort gasen slutar spraya så stendör den.

Så soppan har gått från att man för kunde få startproblem till att den nu blir helt obrukbar.

Båten har varit i vår ägo i 28 år och det är inte första gången den står längre perioder.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ett sätt att ha bra soppa redan vid första körningen på våren är att fylla tanken med Alkylatbensin när hojen slutar användas på våren. Den soppan kostar ungefär dubbelt så mycket som vanlig macksoppa om man köper 10L. Men har man flera hojar så behöver man ju inte ha dem stå fulltankade över vintern och blir det en skvätt över så får man en lättstartad gräsklippare på våren.

Ett bra Alkylatbränsle om man kör en vassare 2T är Aspen+. Den är 98 oktan RON och 94 i.s.f. 87 oktan MON som är viktigt för att undertrycka detonation på höga varvtal.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Etanol är ett "skitbränsle", men Metanol är rent och högoktanigt.
Och nu startar PREEM bygget av en ny fabrik för framtagning av Fordons METANOL i stor skala i samarbete med Uppsala företaget "RENFUEL".
Anläggningen för "ligninanrikning" ska byggas vid Rottneros massabruk i Vallvik utanför Söderhamn och enligt beräkningar ska man få ut 25.000 - 30.000 ton lignin årligen.
- Lignin kan sen raffineras till både förnybar diesel samt bensin och användas i alla fordon.
Det är en värdefull råvara i våra satsningar på förnybara drivmedel baserade på restprodukter från den svenska skogen, säger Petter Hollander vd på Preem.

Perfekt!! Nu kan man ha kvar sin gamla T4a, och känna sig som en riktig "miljökämpe"!
Har tankat "miljödiesel" sen den dag PREEM började med inblandning av METANOL från skogsavfall. Och T4an har aldrig gått så "rent" som efter den dagen.

Björn Gillberg "WERMLANDS METANOL" kommer att få upprättelse till sist, han har i åratal tillverkat Metanol utvunnet från "Grot" borta i Hagfors. Och etablissemanget har "skrattat" bakom hans rygg i alla år!
/KentW
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top