Hållbarhet på lax?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ska laga lite sushi imorgon och handlade precis en bit färsk lax av den lokale fiskhandlaren. Eftersom det är lördag så är den antagligen fiskad igår.

Håller den sig fräsch i kylskåp tills imorgon?

Försöker googla men det går sisådär.

Måste den väl göra!? (((Du ger den väl inga alternativ? haha)
Tror du att fiskaren hade slängt den efter bara en dag i disken!?
(Jag har verkligen inte en aning, men det kändes som en bra fråga att reflektera på hehe)

När sa handlaren att den var fångad? Är det en ok fiskhandlare är det inga problem med hållbarheten, men alla handlare är inte ok.

Någon dag ska den absolut hålla sig. Under förutsättning att den hållts kylförvarad och att hygienen upprätthålls.
Bryter man kylkedjan finns risk att det börjar växa saker i den och om man har grejat mycket med den med smutsiga händer så sätter man dit en massa mikroorganismer som börjar växa.

Personligen skulle jag inte oroa mig om den inte skulle börja lukta lite konstigt eller se konstig ut. Ser den fräsch ut och inte luktar illa så är det bara att äta.
Sushi är ju lite känsligt eftersom man inte tillagar den så jag har för mig att dom rekommenderar att den ska vara max en dag gammal men en dag hit eller dit är inte någon fara.
Du ska hur som helst ha en djävla otur om du blir sjuk bara för att den legat en dag extra. Matförgiftningar beror på dålig hygien och inte på att i övrigt bra hanterad mat legat en dag för länge.

Har den legat varmt är det ju bara att slänga. När jag pluggade så fick vi lämna köttfärs framme i rumstemperatur över natt och sedan tog vi odlingar på den för att se om det växte något och det gjorde det jävlar i mig ordentligt.
Det var nästan lika mycket där som det var i kaffeautomaten som var det snuskigaste stället på hela skolan. Det med minst bakterier var toalettringen.

Någon dag ska den absolut hålla sig. Under förutsättning att den hållts kylförvarad och att hygienen upprätthålls.
Bryter man kylkedjan finns risk att det börjar växa saker i den och om man har grejat mycket med den med smutsiga händer så sätter man dit en massa mikroorganismer som börjar växa.

Personligen skulle jag inte oroa mig om den inte skulle börja lukta lite konstigt eller se konstig ut. Ser den fräsch ut och inte luktar illa så är det bara att äta.
Sushi är ju lite känsligt eftersom man inte tillagar den så jag har för mig att dom rekommenderar att den ska vara max en dag gammal men en dag hit eller dit är inte någon fara.
Du ska hur som helst ha en djävla otur om du blir sjuk bara för att den legat en dag extra. Matförgiftningar beror på dålig hygien och inte på att i övrigt bra hanterad mat legat en dag för länge.

Har den legat varmt är det ju bara att slänga. När jag pluggade så fick vi lämna köttfärs framme i rumstemperatur över natt och sedan tog vi odlingar på den för att se om det växte något och det gjorde det jävlar i mig ordentligt.
Det var nästan lika mycket där som det var i kaffeautomaten som var det snuskigaste stället på hela skolan. Det med minst bakterier var toalettringen.

Exakt så är det - den genomsnittliga telefonen är värre o slicka på än en toa ring...och det där med laxen - så länge man inte tillfört så mycket skit på den och den hållts någorlunda kall så är det lungt.

Glöm inte att frysa in den om du ska göra sushi på färsk lax. På så vis dödar du eventuella parasiter som finns i fisken

Kan hålla sig en vecka om du bara har låg temp i kylen.. Helst 2 grader men upp till 5 är ok om det bara är nån dag det handlar om..

skit i att laga egen sushi; gå till en jäkla sushisnubbe och se till att få igång sveriges ekonomi istället...

Behövs bara göras med viltfångad lax. Den odlade får en massa balla mediciner i fodret. Sambon säger det, och hon jobbar med fisk.

Tveksamt om alla fiskodlare använder medicin som tar kol på samtliga parasiter men det din sambo säger kanske stämmer. Är ingen expert men personligen skulle jag nog inte chansa.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick