Hållbarhet utan kolvbyte? (Enduro)

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Den här månaden är det äntligen dags för min första endurohoj :).
All utrustning är köpt, nu är det endast hojen som återstår.

En Husaberg från -09 står högst på önskelistan (390 (-10) eller 450 FE).
Varje dag så sitter jag på blocket för att försöka hitta den rätta hojen, med olika människors åsikter och "kunnande" i bakhuvudet.
Vissa menar att en endurohoj lätt går 200 timmar utan kolvbyte/ översyn av motorn, medans andra varnar mig för objekt som har gått 120 timmar utan denna översyn.

Hur länge håller en enduromotor utan byte av kolv/ översyn?
Skriv gärna utifrån dina egna erfarenheter och märke.
Just nu har jag en Honda CRF 450 X -08 på gång, 120 timmar utan kolvbyte. Vad ska en sådan kosta? Kommer den rasa direkt? (Motionskörd)

Är det sant att de nya Husabergmotorerna kan gå flera hundra timmar (200-500 timmar) utan problem, innan kolvbyte?

Vad tycker du en Husaberg 390 FE 2010 ska kosta, i bra skick?

Edit: Letar efter hojar från och med årsmodell 2008.
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
90 timmar på min 450Fe...Nu har jag bytt kolv,foder,vevstake+lager,lite lager i lådan. Antagligen oljepump oxo, som antagligen är boven i dramat :(
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
70-graders motor hörs hålla bra! men det är som med allt annat, hur är den skött och hur är den körd som? -09 450 har det ju legat ute ett par stycka för 35 000:-
 

MC Doktorn

Guest
Vet en som med säkerhet kört sin vinkelmotor i 250 timmar utan byte.

Vet en som försökt sälja sin 390-11 för 55 utan framgång.

Helt klart köparens marknad och jag skulle nog satsa på att du kan får en 390 a -10 med 50-100 timmar för runt 40. Ungefär vad dom får inbyte mot en ny.

Både 390 och 450 orna är iskalla
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Kolv på en enduro 450 som motionskörts håller i 200h. Händer det något innan så är det något annat som är fel.

Som motard är 50h lagom om man plågar den lagom och ger fan i varvstopp :) . Jag bytte första kolven (wiseco kompkolv) vid 80h och den var riktigt fin, körde då topp 3 i open.
Om man inte är elitförare i motocross så håller kolven 75-100h. Alla byten jag gjort och sett är för tidiga, iaf på KTM.


250 har jag sämre koll på men med tanke på att kolven är mindre så gissar jag på 30-50h som cross och 100h som enduro.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Du har inte funderat på 2-takt?
En 300 blev mitt val då de lätt går 100h innan kolvbyte och eftersom ett ras inte blir lika dyrt = mindre ångest. Jag är skitnöjd, men i vår ska jag prova på att äga en 4-taktare tror jag och se hur det är också. :)
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
100h på en 2-t låter lite väl mkt. Brukar köra 25-30h på mina kolvar.
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
100h på en 2-t låter lite väl mkt. Brukar köra 25-30h på mina kolvar.

Hurdana tvåtaktare pratar du om?
En enduro på 300 kubik varvar man inte särskilt mycket. Kompisen har kört runt 120 h med sin EC300 på originalkolv, och nu är den på Gotland och ska tävla. Min har gått 65 h sedan förra kolvbytet om den förra ägaren har varit ärlig. 60 av dem har jag kört, och jag har inte bytt någon kolv.
Det är riktigt ekonomiska endurohojar om du frågar mig. :)
 

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Hurdana tvåtaktare pratar du om?
En enduro på 300 kubik varvar man inte särskilt mycket. Kompisen har kört runt 120 h med sin EC300 på originalkolv, och nu är den på Gotland och ska tävla. Min har gått 65 h sedan förra kolvbytet om den förra ägaren har varit ärlig. 60 av dem har jag kört, och jag har inte bytt någon kolv.
Det är riktigt ekonomiska endurohojar om du frågar mig. :)

Jag har en GasGas 300 ES -10 på gång. Verkar vara en skön hoj?
Har gått 12 h/ toppskick, för 34000 kr. Är det ett okej pris?
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
EC antar jag att du menar?
Det låter som ett riktigt bra pris om du frågar mig. Och 12 timmar, så länge du inte hittar en sandlåda i luftburken skulle jag våga kalla det ett så säkert enduroköp man kan göra.
Jag har inte mycket att jämföra med i enduroväg, men jag är kanonnöjd! Köp! :tummenupp

Gasgas byter generalagent eller importör eller vad det kan kallas förresten. Så för tillfället är det svårt att få tag på originaldelar, Jofrab har slut på sina, och KGK har inte fått sina ännu.
Tidigare har det inte varit något problem att få tag på delar, och KGK ska vara ännu smidigare vad jag har hört. Annars får man ju tag på det mesta man behöver hos 24mx t ex.
 

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
EC antar jag att du menar?
Det låter som ett riktigt bra pris om du frågar mig. Och 12 timmar, så länge du inte hittar en sandlåda i luftburken skulle jag våga kalla det ett så säkert enduroköp man kan göra.
Jag har inte mycket att jämföra med i enduroväg, men jag är kanonnöjd! Köp! :tummenupp

Köpt! :banana

Han provköra några vändor fram och tillbaka på en grusväg då jag kom hem ikväll. Skön motorkaraktär även på "regnläget" :yoparty:näsblod.
Imorgon blir det mitt livs andra besök på en endurobana, tips?

Fick med lite smått och gått, bland annat drygt 15 liter färdigblandad oljeblandad bensin. Den har stått ett bra tag, kanske 10 månader. Är den okej att köra på?
 
Last edited:

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Den här månaden är det äntligen dags för min första endurohoj :).
All utrustning är köpt, nu är det endast hojen som återstår.

En Husaberg från -09 står högst på önskelistan (390 (-10) eller 450 FE).
Varje dag så sitter jag på blocket för att försöka hitta den rätta hojen, med olika människors åsikter och "kunnande" i bakhuvudet.
Vissa menar att en endurohoj lätt går 200 timmar utan kolvbyte/ översyn av motorn, medans andra varnar mig för objekt som har gått 120 timmar utan denna översyn.

Hur länge håller en enduromotor utan byte av kolv/ översyn?
Skriv gärna utifrån dina egna erfarenheter och märke.
Just nu har jag en Honda CRF 450 X -08 på gång, 120 timmar utan kolvbyte. Vad ska en sådan kosta? Kommer den rasa direkt? (Motionskörd)

Är det sant att de nya Husabergmotorerna kan gå flera hundra timmar (200-500 timmar) utan problem, innan kolvbyte?

Vad tycker du en Husaberg 390 FE 2010 ska kosta, i bra skick?

Edit: Letar efter hojar från och med årsmodell 2008.

ktm 450 -224h inget kolvbyte än
ktm 525- 320h inget kolvbyte än (polarens hoj)

blir nog rivning i vinter för att kolla slitage dock..
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Köpt! :banana

Han provköra några vändor fram och tillbaka på en grusväg då jag kom hem ikväll. Skön motorkaraktär även på "regnläget" :yoparty:näsblod.
Imorgon blir det mitt livs andra besök på en endurobana, tips?

Fick med lite smått och gått, bland annat drygt 15 liter färdigblandad oljeblandad bensin. Den har stått ett bra tag, kanske 10 månader. Är den okej att köra på?

Slå i å se... Oljan bör inte tagit stryk iaf (har en bytta Castrol A747 tror ja den heter 2T-olja som enligt specen inte tål minus men den har stått i minusgrader 2 vintrar å moppen har inte skurit än iaf)... Såsen tappar kvalle men går hojen på de så kör, om du litar på oljan... Mina 2 cent iaf... E de elstart eller bara kick? å hur svårkickad e hon isf? E på jakt efter en gårdsmoppe men ja vill ha nåt som ja slipper ta på mej crosstövlar för å få igång...
 

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Partille
Hoj
2005, BMW K1200S
En motor kan rasa närsomhelst. "don't fix it if it ain't broken". Det är definitivt hysteri i kolvbyten inom cross. Jag har haft många cross o enduro-cyklar genom åren, både 2 o 4-takt. T.ex -06 ktm 400 Exc den hade 250h på mätarn när jag gjorde mig av med den. Rörde aldrig annat än ventiljusteringen. Kör nu CRF250X och R, där rekommenderas kolvbyte oftare än olja/filter(16h)!! På 2-taktare som naturligt lider av dålig smörjning, kan man absolut märka skillnad efter kolvbyte(eg räcker ring-byte). Men vad spelar det för roll på 250 enduro om man får 1-2 % mer moment. Får ju vara en duktig förare på tung sand för att det ska göra någon som helst skillnad.

Var noga med oljebyten, luftfilter och att kylarna inte är igensatta, så kan ni gott och väl köra dubbelt så länge som alla rekommendationer. Vad kan hända? Utmattning av ringarna och/eller kolven som leder till att dem spricker? Det kommer inte att hända. Kantslittage på skjortans nederdel? Kanske Ökat blowby och lägre kompression pga slitna ringar eller ringspår, men knappast haveri.
 

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Slå i å se... Oljan bör inte tagit stryk iaf (har en bytta Castrol A747 tror ja den heter 2T-olja som enligt specen inte tål minus men den har stått i minusgrader 2 vintrar å moppen har inte skurit än iaf)... Såsen tappar kvalle men går hojen på de så kör, om du litar på oljan... Mina 2 cent iaf... E de elstart eller bara kick? å hur svårkickad e hon isf? E på jakt efter en gårdsmoppe men ja vill ha nåt som ja slipper ta på mej crosstövlar för å få igång...

Det är endast kick, elstart ger endast en massa onödig extravikt :va.
Då jag startade den hemma blev det många kickar, troligen på grund av att jag fegade med choken. Enligt instruktionsboken som jag läste senare ska denna vara fullt öppen från kick till en halv minut efter att den har gått igång. Föregående ägare berättade att den gick igång på första kicken tidigare idag, efter att ha stått still i ett år.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
En motor kan rasa närsomhelst. "don't fix it if it ain't broken". Det är definitivt hysteri i kolvbyten inom cross. Jag har haft många cross o enduro-cyklar genom åren, både 2 o 4-takt. T.ex -06 ktm 400 Exc den hade 250h på mätarn när jag gjorde mig av med den. Rörde aldrig annat än ventiljusteringen. Kör nu CRF250X och R, där rekommenderas kolvbyte oftare än olja/filter(16h)!! På 2-taktare som naturligt lider av dålig smörjning, kan man absolut märka skillnad efter kolvbyte(eg räcker ring-byte). Men vad spelar det för roll på 250 enduro om man får 1-2 % mer moment. Får ju vara en duktig förare på tung sand för att det ska göra någon som helst skillnad.

Var noga med oljebyten, luftfilter och att kylarna inte är igensatta, så kan ni gott och väl köra dubbelt så länge som alla rekommendationer. Vad kan hända? Utmattning av ringarna och/eller kolven som leder till att dem spricker? Det kommer inte att hända. Kantslittage på skjortans nederdel? Kanske Ökat blowby och lägre kompression pga slitna ringar eller ringspår, men knappast haveri.



Jag håller med i sista stycket, serva ordentligt...

Men jag ser också följdskadorna när folk kör för länge med kolvar, cylindern blir rejält sliten och måste repas. Helt plötsligt dubbelt så dyrt som att byta kolv i tid, plus kostnaden för kolv.
Även sett 'sprängda' cylindrar och kostnaderna för att laga lite snålhet bedrar visheten snabbt :va

men det blir ju bra affär för oss...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top