Håller en CRF?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag vill ha en offroad/cross/ismaskin/motard. Måste man byta kol och skit på en crf hela tiden ellr kan man köra lite också? wr:en Jag hade var tämligen underhållsfri bortsett från oljebyten.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fråga min garagegranne, "Barrett" här på forumet. Han har imponerat på mig både vad gäller hantering av hojen och reparationer av sprängda CRF-motorer :hihi

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
phuck! Det ante mig. Någon som har förslag på bra alternativ (inget österrikiskt tack)

edit: är vi tragiska btw som sitter och dataknäpper en fredagkväll när alla andra är på lokal och rullar hatt?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
phuck! Det ante mig. Någon som har förslag på bra alternativ (inget österrikiskt tack)

Nej men alltså, jag har flera polare som kör 450 CRF, de är superrobusta. Men om du ska prata med någon som verkligen vet vad de tål så ska du surra med Barrett. Om den mannen väljer att åka på CRF, ja då lär det vara bland de mest robusta motardhojarna. Det var så jag menade!
/J

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
oki. faen vilket kval Jag har. Jag ser mig själv klapprandes omkring på en sådan så leran och nyckelbenen yr men om det är skit, vad gör man då? Tjöper en XL500 från 83 med plåttank?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Foer mig har den hollit vaeldigt bra, jag har koert 40-60h po kolvarna. Ventilerna har jag bytt po ca 170h.

Koeper du en nyare typ 06 07 kan det vara ett bra koep. Siktar du po nonting billigare koep en Yamaha istaellet, ev en KTM.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Sprängda crf motorer är inget ovanligt Om dom inte får rätt behandling.
(Många kan inte köra en så vass liten stånka rätt)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Sprängda crf motorer är inget ovanligt Om dom inte får rätt behandling.
(Många kan inte köra en så vass liten stånka rätt)

Min wr gick hur bra som helst med lite oljebyten och det gick inga kolvar i den. SÅ jäkla mycket i effekt kan det inte heller skilja tycker Jag.

...så då undrar Jag nu varför Jag prångt ska ha en crf och ingen wr igen:va

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Min wr gick hur bra som helst med lite oljebyten och det gick inga kolvar i den. SÅ jäkla mycket i effekt kan det inte heller skilja tycker Jag.

...så då undrar Jag nu varför Jag prångt ska ha en crf och ingen wr igen:va

Aer vael ungefaer lika stor skillnad som mellan en Hornet 900 och CBR1000RR.

Ut po non bana och prova :tummenupp

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Vilken är det du tänker på ang hondan? Enduron, crossen eller motarden?

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Blir väl typ lv-reggade hm:en om inte wr igen.
Då kan du ju inte jämföra effekten då WR:n är en enduro och HM:n har "crossmotor". :lol

Hondan har bättre prestanda från början. Mkt bättre fjädring, lättare koppling, rappare motor mm. Fördelen med yamman är att den har stabilare motor och och mer långstegad låda (bra när du åker gata). Har aldrig provat hondan på bana så kan inte direkt säga hur den är att köra i jämförelse mot yamman. Det enda jag kan säga är att det det är längre avstånd mellan fotpinnarna och sadeln på yamman så den passar lite bättre för längre personer. :tungan

Köper du yamman så bör du leta på beggad fjädring från en YZ samt stoppa i en YZ-avgaskam... kammen kostar mellan 1000-1500 kr.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Då kan du ju inte jämföra effekten då WR:n är en enduro och HM:n har "crossmotor". :lol

Hondan har bättre prestanda från början. Mkt bättre fjädring, lättare koppling, rappare motor mm. Fördelen med yamman är att den har stabilare motor och och mer långstegad låda (bra när du åker gata). Har aldrig provat hondan på bana så kan inte direkt säga hur den är att köra i jämförelse mot yamman. Det enda jag kan säga är att det det är längre avstånd mellan fotpinnarna och sadeln på yamman så den passar lite bättre för längre personer. :tungan

Köper du yamman så bör du leta på beggad fjädring från en YZ samt stoppa i en YZ-avgaskam... kammen kostar mellan 1000-1500 kr.

WR:en har 5 växlar och effekten är det inget fel på. Jag vet att YZ går lite bättre men det ska bara vara en tändningsinställning som skiljer. I endurotestet i bike gnälde dom på att wr:en var lite för stark och jobbig att köra enduro med. Anledningen till att Jag inte skulle konvertera en wr till yz i så fall är för att Jag vill att den ska hålla hellre än 2 hästar till.
Jag tänker inte tävla eller köra bana, endast uiila,sladda is och leka men vill ändå inte ha en 150 kgs xr650.

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
RF 900 R -95
Köp CRF!!!! Och vadå inte österrikiskt? Vad du ska akta dig för när det gäller 4t-crossar är väl Kawor o sukkor! Åtminstone de tidiga 250:arna. Där snackar vi problem..

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
WR:en har 5 växlar och effekten är det inget fel på. Jag vet att YZ går lite bättre men det ska bara vara en tändningsinställning som skiljer. I endurotestet i bike gnälde dom på att wr:en var lite för stark och jobbig att köra enduro med. Anledningen till att Jag inte skulle konvertera en wr till yz i så fall är för att Jag vill att den ska hålla hellre än 2 hästar till.
Jag tänker inte tävla eller köra bana, endast uiila,sladda is och leka men vill ändå inte ha en 150 kgs xr650.
Aha, trodde du ville åt lite mer effekt när du suktade efter hyndan. :tungan I så fall är vi på samma spår. :) Men att byta dämpare rekomenderar jag fortfarande STARKT. Åtminstonde byta fjädrar, hälla i tjockare olja i gaffeln och justera dämparna så gott det går.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!