Håller isen?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har filurat runt lite på internet i jakt efter några siffror som stämmer överrens med att jag vill köra på isen imorgon lördag ;) Tyvärr ser det dystert ut då vi än så länge bara har 5 cm över hela träsket.

Lite drygt 5cm räcker för 300 kg enligt denna formel, men det har vart plusgrader och då ska den tydligen bara hålla för hälften så mycket...:

h = 4*SQRT(P)

where h is the ice thickness in inches and P is the load,
or gross weight, in tons.

Är det någon som är smart nog som kan räkna om formeln till:
1. Kilo och cm
2. Att få ut hur mycket x antal cm räcker till i kilo

Den där formeln kommer från kanadensiska/amerikanska armén, nedan är SMHI's tolkning:

Bifogat

• haller_isen.jpg
    haller_isen.jpg
    63.8 KB · Visningar: 366

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
han kör säkert med slicks så de e lugnt. :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det står ju att man ska ha 10cm för säker åkning med skridskor, och en hoj väger ju en hel del mer inkl förare med mc-utrustning.
Dessutom har du ju rätt ordentlig punktbelastning, i synnerhet om du tar i lite och får upp framhjulet i luften.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Problemet e ju ochså att du skapar en liten våg under isen framför fordonet och även om man bedömt isläget som tillräckligt så kan denna Bogvåg knäcka isen och du blir väldigt blöt.
Ju fortare man åker,desto kraftigare våg.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Japp men kör man på sjö utan snö så behöver man inte åka i samma spår heela tiden ;)

Det hjälper bara lite för dina spår skapar brottmarkeringar i isen. Du vet som när glasmästaren skär en repa i glaset och sedan knäcker det.

Men ska du chansa så ha på dig flytväst och isdubbar och en kompis som kan kasta ut en livlina åt dig. Samt en lite torra kläder på land.

Sen är det nog lugnt.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det mesta har jag läst mig till redan och provborrningar gör vi ganska många av. Skridskor GÅR det åka på 2cm och på 5 cm är det bra många ute på isen. Vi har väldigt jämn is där vi håller till, det är sällan det sviktar mer än en cm förutom på in och utloppet och vid strandkanten (där det ofta är dubbelt så tjockt)

Jag tänker vänta tills det är 10 cm då vi brukar börja åka, men det här handlade inte bara om när man kan börja köra hoj utan också när man vågar gå ut med bilarna, fyrhjuling, snöskoter, traktor etc

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Hoj
En cross
Runt 10 cm räcker ju till för att köra bilar. Däremot så är det inte särskilt stabilt, och man vill ju inte parkera i närheten av varandra.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning