Håller jag på att bli blåst????

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Lånar en väns konto.

Det ringde en gubbe som kallar sig Sigge till mig idag och ville att jag skulle komma upp till STHLM för att han ville köpa min jaguar X-type för en kunds räkning. Han ville inte lösa lånet på grund av att det va för krångligt för köparen och massor av pappersarbete. Eftersom att jag har lån på den så ville han att jag skulle lösa lånet med ett snabblån. Han erbjöd mig 10% på priset kontant och ett kontrakt på att jag skulle få resterande pengar innom trettio dagar, han erbjöd sig att betala resan till och från STHLM från Eskilstuna.

Jag tänker inte ge iväg bilen utan att ha fått alla pengar.
Men om jag får 10%, kontraktet och ta hem bilen tills hela summan är betald.
Kan han blåsa mig ändå?????

MVH Ante

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jupp.
Han har inga pengar och vill ha bilen, vilket innebär att din deal inte kommer att accepteras.

Mina två korvören.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Om han har det där som jobb så är väl pappersarbete inget för han o greja.

Kneedrag

Guest
låter lite för bra för att vara sant ,då är det för bra för att vara sant.

Betala i efteskott , dom pengarna kan du nog se i himlen. Gå inte på det.

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Om du tar hem bilen och håller på den tills du får resterande 90% så ser jag att "Sigge" tar större risk än du? Jag ser ingen risk i det mer än att du kan missa andra potentiella köpare om han skulle dra sig ur. Se till att det i kontraktet står att han blir av med handpenningen om köpet inte fullföljs.

EDIT: Jag ser att du får två olika svar. Dels på situationen och dels på din frågeställning. Jag valde att svara på din frågeställning då situationen är helt självklar, vilket du själv har insett.

Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är inget pappersarbete att lösa lånet. Du får inte ta med dig bilen hem. Va han svensk, det låter som ett typiskt bedrägeri. Bilen åker till lettland och du får bara 10%. Eller så får du en förfalskad check på ett mycket högre belopp. Han får väl komma ner om han vill ha bilen.

//Dafe

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Han lär ju inte acceptera att du tar tillbaka bilen, så troligen är det här en blåsning.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Varför kunde han inte ge dig alla pengarna på en gång? Tycker även det är konstigt att han inte kan lösa lånet själv.

Jag hade då inte gått med på det där iaf. Bara det faktum att han kallar sig för Sigge talar ju för att det är en bedragare.

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
-Show me the money!

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
lös lånet på banken och resten insatt på konto är ju det enda man skulle gå med på i en sån här affär.

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Om den ev. köparen inte ens orkar ta sig till E-tuna från sthlm för å kolla/köpa bilen så är det enligt min mening ngt lurt på g. Själv kan jag åka 30 mil för å kolla på en bil som låter/ser intr. ut i annonsen. Ett lån är lätt att "överta" eller lösa. OM han nu jobbar med bilaffärer så är det än enklare...Så se till att ha pengarna i näven innan du släpper bilen.!

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Låter som en hyvens kille. Jag är dock annu snällare och ger dig 15% för samma deal.
:gnissla

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
20% OMG bara åka till ett ställe i sthlm och lämna bilen på en parkering så sätter jag in pengarna på ditt kontot direCKt!

Han försöker blåsa dig JA.

Du ska ALDRIG åka till en köpare, vill han se bilen får han ta sig till dig! Tro mig jag har lärt av misstagen, gjort bilaffärer sen jag va 18 och de som vill att man ska åka med bilen till dem har alltid varit oseriösa och bara ute efter testkörning.
Däremot åka halva sträckan var om köparen är seriös och kommer med pengar i hand osv funkar utmärkt.

Men så fort det är "förmedlare" med i bilden som "ville inte lösa lånet på grund av att det va för krångligt för köparen och massor av pappersarbete."

Det är absolut inga problem om du har lån på bilen för den som köper (du som får fogden på dig om du inte betalar lånet) så länge det inte är ett finansbolag som äger bilen såklart och även då är det inga som helst problem, man går bara till banken och betalar av hela lånet tillsammans det går på en kvart.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Förstod jag dig rätt så skulle ni skriva över bilen efter 10% betalade men du fick ta hem den?

Glöm det, inte en suck. Full betalning innan vare sig fordon eller papper lämnas över.

erst

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Mmm!
Læste en notering om detta i en norsk avis før kanske en vecka sedan.

Precis samma upplægg på bedrægeriet. Men tyværr var det en retard som inte førstod scammen och læmna ivæg bilen.

Hittar inte lænken just nu men ska lægga in den om jag hittar den igen.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Det kan du snabbt räkna ut vad som händer.

1-2 dagar efter det att du har såld bilen till han har han gjort 4 ägarbyten på den. Så ditt kontrakt på att hämta hem bilen är helt värdelöst. Killen ifråga är antagligen "målvakt". Saknar pengar och lever redan på soc. så det är helt meningslöst att dra han för tinget.

Vill du sälja bilen till 10% av vad du har begärt samt passa på och gå och se livrustkammaren och äta en glass i sthm ska du nappa på detta scam.

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Känner en som fortfarande betalar för sitt billån fast han (sålde) sin bil för ett gäng år sen... Han fick också en viss % o skulle få resten när bilen(nyare merca) var såld av nya (ägaren). Dom skrev kontrakt o allt verkade helt ok.Den nye (ägaren) hade bilaffär o skulle sälja den vidare så det verkade seriöst.Blev aldrig några pengar o veckorna rullade på.Blev tillslut en polisanmälan o då vissade det sig att den killen hade hur många anmälningar som helst på sig o äger inte en spänn. Bilarna säljer han till bulvaner som i sin tur säljer vidare..Hela hans bilaffär var bara bluff o han har gjort så här i ett flertal år. Han åker in i fängelse med jämna mellanrum men forsätter likadant när han kommer ut. Kvar står dom gamla ägarna med lånen kvar o kan inget göra än att betala för sin gamla bil...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
10% av köpesumman ger honom ett kontrakt där det står att handpenning är erlagd och att han därmed har rätten att köpa bilen under en avtalad tidperiod framöver, säg 2-4 veckor.
Du förbinder dig alltså att inte sälja till någon annan och han får alltså bilen när de övriga 90%:en är betalade...

Någon bil får han givetvis inte förän hela summan är betalt. Du är ingen bank som han kan ha skulder hos.

Har han en annan förhoppning kan du erbjuda honom trisslotter för en del av summan alternativt vänligt men bestämt hänvisa honom till en annan säljare/lycksökare.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati