Hållfasthet skruvar till styrkrona.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ska byta skruvar lite här och var, men om man kollar på skruvarna tex till styrkronan där man fäster styret, så står det bara en 9:a eller en 6:a på skruven. Är det hållfastheten?


Kan nämna i service manualen till min så står det, att man ska dra skruvarna till styret 13.7 Nm - 21.5 Nm och sen står det M8 P1.25 men det sista antar jag att det är diametern på skruven och gängstigningen.
Och med hjälp av vridmomentet, diametern och gängstigningen kan man väll räkna ut hållfastheten?


Och sen skulle jag vilja veta något bra ställe som man kan beställa skruvar o kupolmuttrar på internet?
 

Bifogat

  • P2110005 kopiera.jpg
    P2110005 kopiera.jpg
    62.2 KB · Visningar: 120
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Ska byta skruvar lite här och var, men om man kollar på skruvarna tex till styrkronan där man fäster styret, så står det bara en 9:a eller en 6:a på skruven. Är det hållfastheten?


Kan nämna i service manualen till min så står det, att man ska dra skruvarna till styret 13.7 Nm - 21.5 Nm och sen står det M8 P1.25 men det sista antar jag att det är diametern på skruven och gängstigningen.
Och med hjälp av vridmomentet, diametern och gängstigningen kan man väll räkna ut hållfastheten?


Och sen skulle jag vilja veta något bra ställe som man kan beställa skruvar o kupolmuttrar på internet?

Det som står på skruvskallen är kvalitén på skruven, inte hållfastheten.
Vanligast är 8.8 kvalité.
1,25 är gängstigningen ja. För att räkna ut hållfastheten på skruven så måste du veta sigma (hittar inte på det flashiga tecknet för detta nu) för den kvalitén.

Formeln är: Sigma = F (kraften) / A (arean på brottytan).

Nu kommer jag säkert få på snoken av någon ingenjör, detta är endast vad jag kommer ihåg av gymn. konstruktion.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Det som står på skruvskallen är kvalitén på skruven, inte hållfastheten.
Vanligast är 8.8 kvalité.
1,25 är gängstigningen ja. För att räkna ut hållfastheten på skruven så måste du veta sigma (hittar inte på det flashiga tecknet för detta nu) för den kvalitén.

Formeln är: Sigma = F (kraften) / A (arean på brottytan).

Nu kommer jag säkert få på snoken av någon ingenjör, detta är endast vad jag kommer ihåg av gymn. konstruktion.

Okej, men då är alltså 9 kvalité svårt att få tag på då eller?
Spelar kvaliten och hållfasheten stor roll?

Och om jag inte minns helt fel, är brottytan arean på brickan man använder?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
10.9 och 12.9 är mer hållfasta kvaliter på skruvar,dock brukar baksidan av det hela vara att dom är obehandlade.

Notera också att vi talar draghållfasthet,dvs inte sidokrafter osv.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Suzuki har skruv med där siffran i skruvskallen refar till moment
som ska användas enligt manualen.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Suzuki har skruv med där siffran i skruvskallen refar till moment
som ska användas enligt manualen.

Okej fast i manualen till RDn står det 13.7 Nm - 21.5 Nm.

Slänger upp en bild på en konstig topplocksmutter till RDn. Det är en M6 P1.0
Vet ni något ställe man kan köpa nya sådana? om ni inte ser så är det invändig gänga :tummenupp d
 

Bifogat

  • P2110001 kopiera.jpg
    P2110001 kopiera.jpg
    75.1 KB · Visningar: 107

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det sitter knappast bättre kvalitet än 8.8 där, kanske rent av sämre även om det knappt finns...
Och som sagt siffran här är nog momentet skruven skall dras med. Men på en MC från -76 kan nog skruvarna ha hunnit byta plats både här och där så siffran bör nog helt ignoreras.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Det sitter knappast bättre kvalitet än 8.8 där, kanske rent av sämre även om det knappt finns...
Och som sagt siffran här är nog momentet skruven skall dras med. Men på en MC från -76 kan nog skruvarna ha hunnit byta plats både här och där så siffran bör nog helt ignoreras.


Titan kanske , inhandlas enklast från Canada.

Har sett bultar från Kina med 4.1 :D

Ang Suzukiskruven: www.mc-shopen.se helt grymma på reservdelar till gammla Suzukihojar dessutom skitsnabba med frakt.


Dohh.... är det inte en Yamaha du skulle ha skruven till , ja nu vet du i allafall var du ska handla Suzukidelar :)
 
Last edited:

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
Ska byta skruvar lite här och var, men om man kollar på skruvarna tex till styrkronan där man fäster styret, så står det bara en 9:a eller en 6:a på skruven. Är det hållfastheten?


Kan nämna i service manualen till min så står det, att man ska dra skruvarna till styret 13.7 Nm - 21.5 Nm och sen står det M8 P1.25 men det sista antar jag att det är diametern på skruven och gängstigningen.
Och med hjälp av vridmomentet, diametern och gängstigningen kan man väll räkna ut hållfastheten?


Och sen skulle jag vilja veta något bra ställe som man kan beställa skruvar o kupolmuttrar på internet?


Tjena!

Spänningen i skruven är en sammansättning av skjuvspännings o dragspänning. För att beräkna spänningen totalt så får man använda en sammansatt spänning som kombinerar skjuv o dragspänning som kallas von Mises spänning. Sen finns det ett antal bättre och noggrannare sätt att räkna på det. Jag har med glädje glömt det mesta av det! Det är nog enklare att kolla i en tabell för vilka vridmoment som det ska dras med.

Men för att räkna på det krävs kärndiameter, stigning, gängpofil (vinkeln), medeldiametern (gängan) o säkert något till.

Hoppas du fått svar! :gnissla
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Det som står på skruvskallen är kvalitén på skruven, inte hållfastheten.
Vanligast är 8.8 kvalité.
1,25 är gängstigningen ja. För att räkna ut hållfastheten på skruven så måste du veta sigma (hittar inte på det flashiga tecknet för detta nu) för den kvalitén.

Formeln är: Sigma = F (kraften) / A (arean på brottytan).

Nu kommer jag säkert få på snoken av någon ingenjör, detta är endast vad jag kommer ihåg av gymn. konstruktion.

Ja men som i ditt exempel betyder första 8an att brottgränsen är 800 MPa och att sträckgränsen ligger på 80% av detta, 800*0,8=640 MPa

Så jo det är ju hållfastheten typ lixom
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Okej fast i manualen till RDn står det 13.7 Nm - 21.5 Nm.

Slänger upp en bild på en konstig topplocksmutter till RDn. Det är en M6 P1.0
Vet ni något ställe man kan köpa nya sådana? om ni inte ser så är det invändig gänga :tummenupp d

Har du försökt att få tag i dom hos en Yamaha handlare? Enda stället där du (kanske) hittar såna gissar jag iaf.
Vet inte hur duktiga Yamaha är på att ha delar till äldre hojar men troligtvis störst chans där!!
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Oj tack för alla svaren, ska höra av mig till Yamaha Center eller Mascot.se
Nu är det bara ut o leta efter 10,9 skruvar.

Men om man har en lång skruv, och den är inte helgängad, och sen köper man en helgängad istället, kan man köra på det istället?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Oj tack för alla svaren, ska höra av mig till Yamaha Center eller Mascot.se
Nu är det bara ut o leta efter 10,9 skruvar.

Men om man har en lång skruv, och den är inte helgängad, och sen köper man en helgängad istället, kan man köra på det istället?

Eftersom bultförbandet inte kan komma att glappa funkar det med helgängat.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Beteckningen på skruvar talar om draghållfastheten σ

Första siffran Dragbrottspånning σb x100N/mm2
Andra siffran är sträckgränsen σs som % av σb

tex


8.8 betyder att

σb = 800N/mm2

och

σs = 0,8x800 = 640N/mm2


12.9 betyder att


σb = 1200N/mm2

och

σs = 0,9x1200 = 1080N/mm2


16.9 betyder att


σb = 1600N/mm2

och

σs = 0,9x1600 = 1440N/mm2

Om jag kommer ihåg rätt så kunde man köpa sådana från Trend för att dra fast svänghjulet på vevaxeln och ramlageröverfallen
när man toktrimmade B18/b20 motorer då det begav sig.

Då måste man dock ha en härdad bricka för att man inte skulle dra skruvarna rakt igenom svänghjulet och överfallen.


4.1 (som någon här sett på Kina skruvar) betyder att


σb = 400N/mm2

och

σs = 0,1x400 = 40N/mm2

Inte bra, är nog som lödtenn ungefär :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top