Hållfasthetshjälp?

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Generellt är det så att ju längre ut från tyngdpunkten du koncentrerar materialet du har till buds, desto styvare blir konstruktionen. Dock får det inte bli så tunt eller klent att du får bucklingsproblem.

Nej, jag vet inte vilket stag det är :)

Mina råd är generella ... :tummenupp
Ok, trodde du visste, det, du verkade veta exakt vad det handlade om, inte illa :tummenupp

Om du tittar under baksvingen på den svarta hojen, så går det ett stag fram till motorn som håller slutväxeln och kardanaxeln parallella!
Dock är det inte min hoj, men en liknande, min är svartgrön

Att göra ett eget stöd för att originalet ser phjolligt ut när man kör BMW, känns lite som att sila mygg och svälja elefanter.
För det första, hojar säljer man inte, de löser försäkringsbolaget in:fakta
och för det andra, det är inte någon vanlig BMW det gäller :yoparty
:tungan

Dessutom har jag lackat om en del grejer nu:tummenupp

Bifogat

• Rockster-01.jpg
    Rockster-01.jpg
    21.2 KB · Visningar: 68
  • IMG_2846-förm.jpg
    IMG_2846-förm.jpg
    91.8 KB · Visningar: 74
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ok, trodde du visste, det, du verkade veta exakt vad det handlade om, inte illa :tummenupp

Om du tittar under baksvingen på den svarta hojen, så går det ett stag fram till motorn som håller slutväxeln och kardanaxeln parallella!
Dock är det inte min hoj, men en liknande, min är svartgrön
Nej, jag visste inte :) Vissa saker är ganska generella oavsett om de sitter på flygplan, tåg, bilar, motorcyklar, maskiner, eller annat. Man ska inte krångla till det. Ta reda på vilka krafter som verkar, kolla hur mycket utrymme som finns till förfogande, tänk efter vad du har för tillverkningsresurser, fundera på hur man kan göra det snyggt om det behövs och sätt sedan igång med att ta fram idéer på en principkonstruktion.

Om uppgiften för staget är att bilda ett parallellogram med kardanen så lär du ha både tryck och drag i staget.
Det befintliga ser ut att vara laser- eller vattenskuret ur plåt eller plattstål. Det är naturligtvis också ett sätt att göra det på.

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Nej, originalet är gjort av två motstående U profiler av formpressad tunnplåt...

Ok, i vilket läge skulle det bli tryck på staget? Det borde väl inte kunna bli kraftigare än det fjädern fjädrar ut?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nej, originalet är gjort av två motstående U profiler av formpressad tunnplåt...

Ok, i vilket läge skulle det bli tryck på staget? Det borde väl inte kunna bli kraftigare än det fjädern fjädrar ut?

Kardanen sitter i växellådan, eller hur? Den måste kunna vrida sig i vertikalplanet och har därför någon sorts knutkors där. Staget sitter också i växellådan, men inte i samma centrum. Kåpan över pinjongväxeln är fäst i andra änden av staget. Till stagets uppgifter hör väl också att hindra denna kåpa att vrida sig vid acceleration och retardation? Isf har du automatiskt både drag och tryck.
Tänk efter, vad hade hänt om du hade kört utan staget? När hade du fått problem? Det är dessa problem som staget försöker rätta till ...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA